Mä en sovi mihinkään työhön
Pienestä pitäen oon pitäny tarjoilijan työtä mun unelma duunina. Kuvittelin sen olevan magee ja nuorekas ammatti, kun ollaan paljon erilaisten alkoholijuomien ja drinkkien kanssa tekemisissä, tarjoillaan erilaisia ruokia, hamppareita yms.... mikä milloinkin on suosittu ja kova juttu. Nyt teen tätä työtä harjottelijana ja ajattelen että tämäkin työ on ihan p*skaa! Aina on työpäivän jälkeen jalan pohjat ja nilkat ja sääret niin kipeenä että tuntuu ettei paljoo kärsi kävellä, sitten mun työ on melkeen jatkuvaa tiskaamista kuumassa keittiössä, kukaan ei paljoa auta mua vaan mut on laitettu tekemään ne likasimmat työt, kun jotkut toiset seisoo taas tiskin takana ja ottaa tilauksia vastaan ja vie pääasiassa ruokia ja juomia pelkästään pöytiin. Yritän toimia myös ripeästi, mutta tuntuu ettei mikään riitä, mua hoputetaan ja painostetaan koko ajan ja sellasessa ympäristössähän onkin todella "kiva" tehdä töitä! vaikka yritän parhaani, tuntuu että mikään ei riitä. Aikasemmin olin harjottelussa hoitoalalla, enkä tykänny siitäkään yhtään, paljon työpaikkakiusaamista ja mun empatiakyky ei riitä ihan vanhusten vaippojen vaihtoon. On tuolla ravintolassakin muutama ihminen joista en tykkää yhtään, yks nimittää itseään työpaikkakiusaajaksi, jatkuvaa kiroilua, hirveetä älämölöä, huolehtivat huonosti itsestään kun tietävät että seuraavana päivänä ois työpäivä niin ovat olleet ryyppäämässä edellisenä iltana ja tulevat 2-4h unilla töihin, mutta tähän oon jo jotenkin tottunu, kunhan ei tapahdu mitään hirveän radikaalia, olihan koulussakin aina ne tyypit joista tykkäsi ja toisista sitten taas ei. Joskus ajattelin vaan että musta ei oo muuta kuin siivoojaks, mutta varmaan sekin ois liian raskasta työtä mulle fyysisesti.. Mites ois työ kaupan kassalla? pärjäisinkö mä siinä? millaset työajat? paljonko palkka? Mietin myös sihteerin työtä, siinä ainakin varmaan sais näyttää aina hyvältä, eikä paljoo tarviis rötvätä erilaisten eritteiden kanssa, mutta oon lukenu että sekin työ voi olla aika vaativaa...
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Sihteerin työt vähenevät koko ajan ja niihin on vaikea päästä. Usein nykyään sihteerit ovat assitentteja ja vaaditaan alempi korkeakoulututkinto. Usein harjoittelijat laitetaan tekemään juuri kaikki paskahommat mitä muut työntekijät eivät tahdo tehdä ellei sinulla ole suhteita pomoon jne. Ovatko ne kassatyöntekijät myös harjottelijoita?
Ei meidän ravintolassa oo tällä hetkellä silleen ketään muuta harjottelijaa kuin minä, minkä takia harjottelijat joutuvat tekemään kaikki paskahommat?
On ihan yleinen käytäntö, että harjoittelija tekee niitä ns ikävämpiä ja "aivottomampia" hommia enemmän kuin muut työntekijät. Kaikki aloittaa pohjalta, paitsi pomon sukulaiset.
Vierailija kirjoitti:
On ihan yleinen käytäntö, että harjoittelija tekee niitä ns ikävämpiä ja "aivottomampia" hommia enemmän kuin muut työntekijät. Kaikki aloittaa pohjalta, paitsi pomon sukulaiset.
Mikäs se tuommonen käytäntö on, eikö sen pitäis ennemmin olla niin päin että kaikki pyrkis tekemään vuorollaan vähän kaikkea, jotta kaikilla ois kivempi olla töissä!?
Ja kyllä minäkin saan aika paljon viedä ruokia pöytään, mutta ne olettaa että mun pitäis keretä ja jaksaa juosta samalla sekunnilla joka paikkaan... Pyörittää koko ajan tiskiä, viedä kymmeniä annoksia pöytiin, blokata salia... Eikä nämä kokitkaan jotka valittaa mulle hitaudesta, tee läheskään aina hommiaan hosuen. Minkä ihmeen takia mulla pitäis jatkuvasti olla kiirre päällä, kerta muillekin riittää normaali tahti?
Jos jalat ovat ihan poikki työpäivän jälkeen, pitää ruveta treenaamaan jalkoja. Se on ainoa tapa päästä suurimman ongelman yli.
Kaupan kassalla oudut kuuntelemaan jatkuvasti töykeiden asiakkaiden suunsoittoa eikä siinä näytetä hyvältä kaupan alan ruma työasu päällä. Mieti, mitä elämässä arvostat. Kuulostaa siltä, että ulkonäkö ja visuaalisuus olisi sinun juttusi. Etkö ole miettinyt siltä suunnalta sopivaa ammattia?
No emmä pinnallinenkaan ihminen oo, joten en usko että mikään kosmetologin tai parturi-kampaajan työ ois myöskään mun juttu. Parturi-kampaajan työssä pelkäisin etenkin niitä kemikaaleja, joita irtoaa värjäys aineista. Voin siis hyväksyä sen että töissä näytän rumalle, vapaa-ajalla panostan ulkonäköön enemmän. Miten ne asiakkaat soittaa törkeesti suutaan kaupan kassalla? kyllä niitä törkeitä asiakkaita mahtuu ravintolaankin, olettavat että me passataan heitä kaikessa, eivät viitsi itse edes vettä hakea.. !
Miten treenaan mun jalkoja? on mulla ranteet ja sormetkin kyllä kipeät lautasten kannosta. :S
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sihteerin työt vähenevät koko ajan ja niihin on vaikea päästä. Usein nykyään sihteerit ovat assitentteja ja vaaditaan alempi korkeakoulututkinto. Usein harjoittelijat laitetaan tekemään juuri kaikki paskahommat mitä muut työntekijät eivät tahdo tehdä ellei sinulla ole suhteita pomoon jne. Ovatko ne kassatyöntekijät myös harjottelijoita?
Ei meidän ravintolassa oo tällä hetkellä silleen ketään muuta harjottelijaa kuin minä, minkä takia harjottelijat joutuvat tekemään kaikki paskahommat?
Ei ole keksimäni käytäntö. Olen ollut harjoittelussa ravintola-alalla parissa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole keksimäni käytäntö. Olen ollut harjoittelussa ravintola-alalla parissa paikassa.
Miten sun harjottelut on menny? mietin vaan että mikähän on pohjimmainen syy tuollaseen käyttäytymiseen.
Mäkin olen tajuamassa, että en sovi alalleni. Enkä varmaan minnekään, missä muut määrää tahdin ja kaikesta muustakin. En liioin itse halua alaisia. Enkä asiakkaitakaan. Aika vähiin jää vaihtoehdot...
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen tajuamassa, että en sovi alalleni. Enkä varmaan minnekään, missä muut määrää tahdin ja kaikesta muustakin. En liioin itse halua alaisia. Enkä asiakkaitakaan. Aika vähiin jää vaihtoehdot...
Tai siis asiakkaat ois ihan okei, jos heidän saamisensa paikalle, ei vaadi minun panostuksiani.
Ihan normaalia, että harjoittelijat/uudet aloittavat blokissa. Jossain vaiheessa sitten yleensä pääsee myös muihinkin hommiin. Jos et kestä kiirettä ja kritiikkiä niin tuskin sovit mihinkään duuniin, ikinä!
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia, että harjoittelijat/uudet aloittavat blokissa. Jossain vaiheessa sitten yleensä pääsee myös muihinkin hommiin. Jos et kestä kiirettä ja kritiikkiä niin tuskin sovit mihinkään duuniin, ikinä!
Voipi olla. Oon ajatellu että jos alkaisin vaikka myymään itseäni, nuori kun vielä on ja ihan nättikin ja sillä sais varmaan taksat pilviin. Muutenkin oon vähän tällänen onneton reppana, tuun huonosta perheestä ja multa ei oo vaadittu koskaan mitään, oon kömpelö, nii en oikeen usko että minusta on mihinkään... tietysti se myös satuttaa ja satuttaa myös muiden *huoh* katseet töissä kun en osaa/opi kunnolla mitään, eikä paljoa nosta itseluottamusta se...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai siis asiakkaat ois ihan okei, jos heidän saamisensa paikalle, ei vaadi minun panostuksiani.
Oon kuin kopio sinusta!
Liikunnanohjaaja/personal trainer. Millastahan se työ ois? :) noitakin oon miettiny, mut pt koulutus täytyis maksaa ite ja se on jotain 4000e luokkaa...
Minulla vähän sama juttu! Tuntuu ja pelottaa etten tule sopimaan mihinkään ammattiin, koska en ole tarpeeksi nopea ja "oma-aloitteinen" :(
Viimeisin kokemus puutarhamyymälästä, jossa olin ensin harjoittelija ja sitten kesätöissä. Kun tein mielestäni oma-aloitteisesti töitä (tartuin hommiin joita ei oltu vielä tehty, purin, kastelin jne), niin oli väärin tehty. Koko harjoittelun olin aktiivinen ja asiakkaille ystävällinen, silti sain palautteen "ei oma-aloitteisuutta".
Tuntuu etten kelpaa mihinkää .
Miksi sinut olisi palkattu kesätöihin jos et ole oma-aloitteinen? En ole työllistynyt paikkoihin joista sain huonot arvostelut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinut olisi palkattu kesätöihin jos et ole oma-aloitteinen? En ole työllistynyt paikkoihin joista sain huonot arvostelut.
Sen takia että kesätyöpaikka sovittiin jo harjoittelusta sovittaessa. Kirjoitettiin vain työsoppari kun "viralliset" työt alkoivat.
Vierailija kirjoitti:
Mietin myös sihteerin työtä, siinä ainakin varmaan sais näyttää aina hyvältä, eikä paljoo tarviis rötvätä erilaisten eritteiden kanssa, mutta oon lukenu että sekin työ voi olla aika vaativaa...
Öö, sais näyttää aina hyvältä? Joo, unohda sihteerin työt...
Mites ois joku vaateliikkeen myyjän homma? Tai vaikka kosmetologi?