Miksi tyydytte työttömyyteen kun
voisitte alkaa ajamaan taksia. Varma työpaikka. Toki laiskoille homma ei helppoa ole. Pitkää päivää pitää jaksaa painaa
Kommentit (39)
Mulla on ajokortti, saatu yli 20-vuotta sitten. Vuosia olin ajamatta ja oma auto oli vain vuoden silloin kun sain kortin.
En vois ikinä kuvitella itseäni taksikuskina. Niin epävarma olen kuskina. Nyt tosin saanu ajaa miehen autolla. Mut Helsingin keskustaan en lähe autolla, kun sit jännitän saanko auton parkkiin jonhonkin:)
Tää alotus oli kyllä hölmö. Mies oli kuskina vähän aikaa yhdessä firmassa. Palkkaa jäi verojen jälkeen 1600 eur /kk. Tämä sisälsi yövuoroja, joskus 5 peräkkäistä. Viikonloppuja. Työaika klo 18-06 tai 06-18.
Mä saan tekemättä mitään ansiosidonnaista 1400 eur/ kk käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko ap mitä taksikortin suorittaminen maksaa ja paljonko täysipäiväinen taksikuski keskimäärin tienaa? Tuo avaus ei oikein antanut riittävästi tietoa siihen, että voisi tehdä jonkinlaisia laskelmia.
Työtönhän on ensisijaisesti kiinnostunut toimeentulosta. Ei kukaan halua esim. puhelinmyyjäksi vain siksi, että olisi jotain työtä. Kyllä siinä taka-ajatuksena on aina se, että siitä työstä saisi palkkaakin.
Palkka ei päätä huimaa kun laskee työtunnit, mutta jää siitä silti enemmän kuin jos pelkillä tuilla eläisi.
Ap
No niin, suhari löysi vihdoin asian pihvin. Tehtyjen työtuntien määrä huomioiden palkka pitäisi olla paljon parempi kuin tuet. Ja sitähän se ei ole.
Jos muutama lisäropo on sinulle hyvä syy roikkua tolpalla pitkiä päiviä, niin siitä vaan. Joku toinen arvostaa aikaa eri tavalla.
Ap:n ehdotuksesta tuli mieleen kärsimyksen autuus, joka näillä 'töihin' -mantraajilla on pohjalla - "koska minäkin kärsin, niin sinunkin pitää kärsiä yhtä lailla". Jaettu tuska, joka loppujen lopuksi on täysin tarpeetonta johtuen sen perimmäisestä syystä eli globalisaatiosta (kyllä! Globalisaatio vaikuttaa voimakkaasti palkkoihin ja työpaikkoihin, koska hinta on kaiken a ja o = selviytyminen), mutta voidaanhan nämä verbaaliset piiskaamiset nähdä 'kansan karaisemisena', jolloin tästä varpaanvälien haistelusta ja omahyväisyyden glooriasta tuleekin yhteisöllinen rituaali ja aikuistumisriitti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko ap mitä taksikortin suorittaminen maksaa ja paljonko täysipäiväinen taksikuski keskimäärin tienaa? Tuo avaus ei oikein antanut riittävästi tietoa siihen, että voisi tehdä jonkinlaisia laskelmia.
Työtönhän on ensisijaisesti kiinnostunut toimeentulosta. Ei kukaan halua esim. puhelinmyyjäksi vain siksi, että olisi jotain työtä. Kyllä siinä taka-ajatuksena on aina se, että siitä työstä saisi palkkaakin.
Palkka ei päätä huimaa kun laskee työtunnit, mutta jää siitä silti enemmän kuin jos pelkillä tuilla eläisi.
Ap
No niin, suhari löysi vihdoin asian pihvin. Tehtyjen työtuntien määrä huomioiden palkka pitäisi olla paljon parempi kuin tuet. Ja sitähän se ei ole.
Jos muutama lisäropo on sinulle hyvä syy roikkua tolpalla pitkiä päiviä, niin siitä vaan. Joku toinen arvostaa aikaa eri tavalla.
Tästä havainnosta pitäisi antaa palkinto.
Alennetaan tukia ja vot, taksilla tienaa yhtäkkiä paljon paremmin kuin kotona somettamalla.
Mistä aloittaja luulee johtuvan, että moni taksiyrittäjä ryhtyy vaikka leipuriksi jos ei nimenomaan saadakseen edes leipää itselleen?
Taksirenkinä ehkä pärjäisi, mutta eikös siihenkin hommaan tarvita lupa? No, lisäkoulutustahan työttömille on tarjoll, varmaan siihenkin hommaan ... vai onko?
Mä en suostu ottamaan vastaan muuta kun unelmatyötäni, jota ei ole.
Lisäks mä oon hyvä kehittään happi loppuu-kohtauksen ja ajaisin varmaan tahallani kolarin.
Eli ekste nyt ymmärrä, mä haluan ilmaista rahaa loppuiäkseni tekemättä mitään.
Kyllähän se työttömyys on kaikkien ongelma, ei vain työttömien. Samallailla työssä olevat kärsii kun pitää kustantaa näiden eläminen. Taksin ajaminen on yksi ihan hyvä vaihtoehto siihen ettei jää sohvalle makaamaan. Mun mielestä on turha narista näistä monen sadan työhakemuksista jos ei sitten mene sinne missä niitä töitä. Kaikista ei tietenkään ole taksikuskiksi, kuten ei missään muussakaan. Taksissa kuitenkin jää käteen enemmän kuin jos eläisi pelkällä toimeentulotuella. Ja itse ajattelen asiaa niinpäin että ennemmin itse tienaan omat rahani kuin että maksatan muilla. Kannan oman osani yhteiskunnan taakasta omalla työllä, enkä lisää sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Alennetaan tukia ja vot, taksilla tienaa yhtäkkiä paljon paremmin kuin kotona somettamalla.
Loistava ja hämmästyttävän omaperäinen idea.
Tuet alas ja puoli miljoonaa taksikuskia kentälle tienaamaan.
Mutta kun tuet poistuu, myös kyydit vähenee. Ei kuljetella mummoja lääkäriin, ei vammaiskuljetuksia, koulukuljetuksia, yms. yms.
Olisko sulla muuta terävää havaintoa jakaa?
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se työttömyys on kaikkien ongelma, ei vain työttömien. Samallailla työssä olevat kärsii kun pitää kustantaa näiden eläminen. Taksin ajaminen on yksi ihan hyvä vaihtoehto siihen ettei jää sohvalle makaamaan. Mun mielestä on turha narista näistä monen sadan työhakemuksista jos ei sitten mene sinne missä niitä töitä. Kaikista ei tietenkään ole taksikuskiksi, kuten ei missään muussakaan. Taksissa kuitenkin jää käteen enemmän kuin jos eläisi pelkällä toimeentulotuella. Ja itse ajattelen asiaa niinpäin että ennemmin itse tienaan omat rahani kuin että maksatan muilla. Kannan oman osani yhteiskunnan taakasta omalla työllä, enkä lisää sitä.
Puhut sinällään ihan asiaa. Mutta onko nyt valtavasti takseja tyhjäkäytöllä, kun kuskeja ei löydy? Jos ihmisiä halutaan taksikuskeiksi, työn houkuttelevuutta täytyy parantaa. Palkkaus ei ole ainoa epäkohta, myös ylipitkät vuorot voivat olla monelle este.
Kyllä voisin hyvin harkita taksikuskinkin työtä, jos saisin tehdä sitä max kahdeksan tunnin pätkissä kiinteällä tuntipalkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Alennetaan tukia ja vot, taksilla tienaa yhtäkkiä paljon paremmin kuin kotona somettamalla.Loistava ja hämmästyttävän omaperäinen idea.
Mutta kun tuet poistuu, myös kyydit vähenee. Ei kuljetella mummoja lääkäriin, ei vammaiskuljetuksia, koulukuljetuksia, yms. yms.
No itse asiassa on.
Norjaan pääsee kaloja perkaan kuka vaan. On 8 - 16 duuni eikä tartte ajokorttii, asuntokin järjestyy.
Mitäs tekosyitä tähän löytyy?
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa!
Haluatko mitalin?
Ap!
Eikös taksiyrittäjillä pidä olla lupa? Ei saa missään paikkakunnalla olla kuin tietty määrä takseja?
Mihin ne kaikki 600 000 työtä etsivää ihmistä menisi sitä taksia ajamaan? Jos olet itse taksiyrittäjä/renki, niin kai tiedät että pienemmillä paikkakunnilla ei niitä kyytejä ole samalla tavalla kuin suurissa kaupungeissa? Esim. mitään yökerhoja ei edes ole mistä ihmiset tarvisivat kyytiä kotiin, eikä lentokenttääkään ole josta ihmisiä pitäisi kyyditä jatkuvasti kuten Helsinki-Vantaalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Alennetaan tukia ja vot, taksilla tienaa yhtäkkiä paljon paremmin kuin kotona somettamalla.Loistava ja hämmästyttävän omaperäinen idea.
No itse asiassa on.
Norjaan pääsee kaloja perkaan kuka vaan. On 8 - 16 duuni eikä tartte ajokorttii, asuntokin järjestyy.
Tosi surkea tekosyy. 1200km työmatka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No itse asiassa on.
Mahtavaa.
Ei sulla mitään järkevää olis esittää?
Vierailija kirjoitti:
Ap!
Eikös taksiyrittäjillä pidä olla lupa? Ei saa missään paikkakunnalla olla kuin tietty määrä takseja?
Mihin ne kaikki 600 000 työtä etsivää ihmistä menisi sitä taksia ajamaan? Jos olet itse taksiyrittäjä/renki, niin kai tiedät että pienemmillä paikkakunnilla ei niitä kyytejä ole samalla tavalla kuin suurissa kaupungeissa? Esim. mitään yökerhoja ei edes ole mistä ihmiset tarvisivat kyytiä kotiin, eikä lentokenttääkään ole josta ihmisiä pitäisi kyyditä jatkuvasti kuten Helsinki-Vantaalta.
Edelleenkään missään vaiheessa en ole puhunut yrittäjyydestä. Ei tietenkään kaikille työttömille riitä työt, mutta aika monelle uudelle olisi. Kuskeista on pula jokapuolella suomea.
Ja toiselle kommentoijalle: 8.00-16.00 työvuorot tuntipalkalla ei käytännössä ole mahdollisia. Auton tulot ei yksinkertaisesti riitä siihen. Silloin nousisi taksat, mikä vaikuttaisi asiakasmääriin. Kuluja täytyisi pystyä jotenkin laskemaan.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
No itse asiassa on.
Kerrotko hieman tarkemmin, mikä yritys ja paikkakunta? Paljonko tuosta saa palkkaa ja mitä maksaa asuminen ja ruoka? Maksetaanko verot Norjaan vai Suomeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap!
Edelleenkään missään vaiheessa en ole puhunut yrittäjyydestä. Ei tietenkään kaikille työttömille riitä työt, mutta aika monelle uudelle olisi. Kuskeista on pula jokapuolella suomea.
Ja toiselle kommentoijalle: 8.00-16.00 työvuorot tuntipalkalla ei käytännössä ole mahdollisia. Auton tulot ei yksinkertaisesti riitä siihen. Silloin nousisi taksat, mikä vaikuttaisi asiakasmääriin. Kuluja täytyisi pystyä jotenkin laskemaan.
Ap.
Joo, kyllä Suomessa on avoimia työpaikkoja jonkin verran koko ajan, ja työttömänä ei ole jatkuvasti samat ihmiset, ihmiset vaihtavat työpaikkoja paljon, suurin osa työttömistä ei ole työttömiä kuin 3kk. Mutta niitä työpaikkoja ei riitä koskaan kaikille, mitä pidemmän aikaa joutuu olemaan työttömänä, sitä vaikeampi on päästä mihinkään töihin, se vaan on fakta. Jokaiseen työpaikkaan hakee monta ihmistä ja vain yksi pääsee töihin, muut jää aina työttömäksi niin pitkäksi aikaa kun itsellä käy tuuri ja pääsee töihin ohi muiden.
Meilläpäin Keski-pohjanmaalla ei ole mitään suurta pulaa kuskeista, eikä täällä tahdo taksia ajamalla kyllä mitään tienatakaan. Aina joskus järjestetään niitä kalliita kursseja, nyt ei ole pitkään aikaan mainostettu niitä, varmaan olisi jos kuskeista olisi pula.
Miettikääpä itse, paljonko tiedätte taksikuskin arjesta? Ja missä tilanteissa olette taksikuskeihin yhteydessä? Suuri osa ihmisistä istuu taksin kyytiin vain viikonloppuiltaisin tai -öisin, ja kysyy: ”Oletko renki? Onko pitkä vuoro takana tai edessä?” ja valittaa matkan hinnasta. Tai käyttää taksia tuppisuuna firman piikkiin.
Niillä perusteilla ja taustatiedolla ei ole suuren suurta valmiutta ennakoida ammatin arkea. Aika harva tietää etukäteen, tai edes kurssin jälkeen, mihin on ryhtymässä.
Minulla henkilökohtaisesti ei ollut aavistustakaan esimerkiksi 10–16 tunnin päivistä. Toki tiesin, että tämä työstä käy, ja olen tottunut tekemään muissa ammateissa samankaltaisia työrupeamia.
Työsuhde perustuu puhtaasti provisiopalkkaan. Kyllä siitä kurssillakin puhe oli, mutta positiiviseen sävyyn: ”Kolmasosa kassasta on itselle! Palkka siis on ihan kiinni itsestä!”
Todellisuudessa palkka on kiinni kyytien määrästä. Olen tehnyt tänäkin kesänä vuoroja, joista on jäänyt käteen vähemmän kuin lounaan hinta. Eikä kuski voi ”etsiä” kyytejä, ainakaan, jos on määrätty tolppapaikka. Siinä on parhaimmillaan 5–6 autoa, jotka ovat jonottaneet kyytejä viisi, kuusikin tuntia. Viime kuussa yövuorossa 17.00–8.00 koko kassa oli 22 euroa, josta sain pyöreästi kolmasosan ennen veroja. Hassua kyllä, laskut ja kulut pysyvät samana, vaikka palkkaa ei tule yhtä paljon joka kuukausi.