Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko viikko-/kk -rahaa teinille?

Vierailija
20.08.2016 |

Mikä vk/kk-rahasumma teillä yläasteikäiselle? Mitä sitä "vastaan" pitää tehdä/mitä summalla rahoittaa?

Meillä 14-v.; omalle käyttötililleen saa 25 e/kk; huolehtii astianpesukoneen täytöistä/tyhjennyksistä ja oman huoneensa siivouksesta; rahoittaa omia pikkuostojaan ja esim. osallistuu vähän uuden kännykkänsä tms. rahoitukseen

Summaa pitänee nostaa kun alkaa tulla mopon bensoja ym.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveen tiukassa rahat, sääliksi käy teinejänne :(

Mulla ei ollut mitään viikko tai kuukausirahaa. Äidille sanoin kun tarvitsin jotakin (lukiokirjat, vaatteet,meikit, kampaaja, lääkkeet, bensat) ja sitten käytiin yhdessä ostamassa asiat/annettiin luottokortti.

Ja lapsilisät tuli mulle ja veljelle tähän päälle. Tehtiin kotona sovitut jutut, mun vastuulla oli keittiön siivous kerran pvässä, veljellä imurointi kerran vkossa.

Vierailija
22/33 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

14-vuotias saa 20 kuukaudessa, mutta nyt aion nostaa sitä jonkun verran.

Meillä kuukausirahan saa ilman kotityövelvoitteita, enhän minäkään saa palkkaa tiskikoneen tyhjentämisestä tai sängyn petaamisesta. Eli jos teinillä on esim. koeviikko, hänen ei tarvitse tehdä mitään muuta kotityötä kuin huolehtia huoneensa siisteydestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveen tiukassa rahat, sääliksi käy teinejänne :(

Mulla ei ollut mitään viikko tai kuukausirahaa. Äidille sanoin kun tarvitsin jotakin (lukiokirjat, vaatteet,meikit, kampaaja, lääkkeet, bensat) ja sitten käytiin yhdessä ostamassa asiat/annettiin luottokortti.

Ja lapsilisät tuli mulle ja veljelle tähän päälle. Tehtiin kotona sovitut jutut, mun vastuulla oli keittiön siivous kerran pvässä, veljellä imurointi kerran vkossa.

No riippuu vähän siitä, mitä niillä kympeillä pitää kustantaa. 40 e kuukaudessa on aika paljon pelkkään karkkiin ja sipsiin.

Vierailija
24/33 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse 16-vuotias ja minulle annetaan 100 euroa kuukaudessa. Puolet rahoista menee bussikortin lataamiseen ja puolet mitkä jää ostan esimerkiksi hygieniatuotteita, jotain vaatteita ja säästän Ipadia varten.

Vanhemmat maksavat puhelinlaskuni, kännykän ja isommat hankkeet.

Ja en oo mistää rikkaasta perheestä todellakaan. Todella vähän vanhemmat tienaavat rahaa.

Vierailija
25/33 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

25,-/kk, Se on vähän, mutta lisäksi kustannetaan bussikortti, koulukirjat + tarvikkeet, erikoismenot kuten kaverin synttärit, festarit, lähestulkoon kaikki vaatteet ja meikit jne. Kyllä tuolla rajoitetulla kk-rahalla on tarkoitus opastaa lasta pohtimaan ostosvalintoja ja oppia jakamaan raha koko kuukaudelle. Älytöntä antaa rahaa satasia, kyllä sen saa hupeloitua viikossa. Tulevia pikavippiläisiä!

Vierailija
26/33 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain satasen kuussa. Piti pitää oma huone siistinä, tyhjentää tiskikone ja kerran viikossa siivota yksin koko talo lattiasta kattoon.

Vierailija
27/33 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä teini tulee saamaan lapsilisät itselleen, saa ostaa vaatteet ja mitä lie tekee, laittaa säästöön tai tuhlaa. Enempää ei kuussa tule, jos ei osaa säästää vaikka kaveriporukan leffa iltaan, jää menemättä.

Vierailija
28/33 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen teinit 15 ja 16v saavat äidiltään 100€/viikko... Sen saa käyttää miten haluaa, äiti ostaa lisäksi vaatteet ja kengät ym.

Vierailija
29/33 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

13-v saa 25€/kk, käyttää rahan lähinnä peleihin. Eivät harrasta kavereiden kanssa pitsalla tai kahviloissa istumista joten niihin ei mene rahaa. Maksamme kaikki lapsen kulut ja lintsireissuihin, leffaan tai muihin menoihin (harvoin) saa erikseen rahaa. Osaa käyttää rahaa fiksusta eikä käteinen tai kortti polttele taskussa vaikka saa omia rahojaan vapaasti käyttääkin.

Vierailija
30/33 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän 17-vuotias saa 70 €/vk. Tosin asuu jo muualla, joten maksaa siitä ruuat yms. päivittäistavarat, vaatteet, bussin, lukiokirjat... Oikeastaan kaiken muun, paitsi kämpän vuokran. Joskus lisäksi saatetaan auttaa rahallisesti jossain isommassa tarpeellisessa hankinnassa (esim. tietokone).

Tämä on tärkeää. Puhelin n 15 e, bussikortti 40 e, ruoka niukasti 100 e, kirjat 100 e. Vaatteet, kampaaja ym 50 e.

Menoja yli 300 ja tuloja 70e? Kuinka itse pärjäisit?

70€/vk = 350€ kk (5vko) . Sitäpaitsi joku kampaaja 50€ on valinnainen meno ja kirjat 100€ ei varmasti osteta joka kk.

Mun virhe. Luin 70 e kk.

350 voi riittää vaikkei mihinkään ylimääräiseen

Vierailija
31/33 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verra mitä kadulta saa. 

Vierailija
32/33 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikä oppii varastamaan teininä kun en koskaan saanu rahaa keneltä muulta kuin biologiselta isältä. Äiti piti pankkikorttini siihen asti kunnes tuli iso riita pyörän ostamisesta jonka minä halusin ostaa omilla rahoilla mutta äiti vastusti. Pankkikortin sain lopulta riidan jälkeen mutta äiti kielsi minua ottamasta opintotukea ja yritti senkin jälkeen kieltää opintotuen ottamisen kunolin täysikäinen. Minä jatkoin varastamista siihen asti kunnes muutin pois.

Kotitöitä teetettiin jatkuvasti mut ei siitä saanut mitään ja äiti jaksoi määkiä kuinka minun tulee valmistua siihen kunnes meen naimisiin ja saan lapsia. Yök ei vieläkään voi kyseinen asia kiinnostaa. Nykyään käytän rahaa vain pakollisiin menoihin

Vierailija
33/33 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me alettiin antaa tytölle taskurahaa kun hän oli 14. Itse hän ei ollut tätä edes pyytänyt, mutta minulle tuli mieleen, että voisi olla aiheellista. Kun menin tätä asiaani tytölle esittämään, hän ilahtui kovasti. Halusin hänen ehdottavan jotain summaa, joka olisi hänen mielestään sopiva. Hän ehdotti 10€/kk. Olin itse ajatellut 20€/kk ja kysellyt palstalaisiltakin. Oma ehdotukseni tyrmättiin palstalla ja minut haukuttiin ties miksi. Keskustelujen jälkeen päädyttiin tytön kanssa tuohon 20€/kk summaan. Kotitöihin tyttö oli jo aiemmin osallistunut kiitettävästi ja kouluhommansakin aina hoitanut mallikkaasti. Kuukausirahan saamisen edellytykseksi sovittiin, että kuukausirahan saa aina edellisen kuukauden kirjanpitoa vastaan. Tyttö pitää Excelissä kirjaa menoistaan (muutama menotili ja toisella puolella pankkitili) ja toimittaa kirjanpidon minulle sähköpostiin. 

Tuo 20€/kk riittää hyvin, kun harkitsee tarkkaan mihin rahansa pistää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi