Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sterilisaatio munanjohtimia poistamalla? Kokemuksia?

Vierailija
18.08.2016 |

Olin hiukan yllättynyt.
Kävin tänään naistentaitoenpolille, menossa laparoskopiaan selvittämään onko endometroosia.
Sterilissatioluvan sain jo vuosi sitten, en ole vain vielä käynyt siinä koska tiesin että laparoskopia on ajankohtainen kunhan kierto alkaa uudelleen ja sen voisi tehdä siinä samalla.
Olen kuitenkin kuvitellut että laitettaisiin klipsit vai mitä nyt on, joten olin hämmästynyt kun lääkäri sanoi että poistavat sitten munanjohtimet laparoskopian yhteydessä.
En tajunnut siellä sitten kysellä enempää, tyhmä minä, joten jälkiviisaana tulin nyt palstalle kyselemään kokemuksia.
(Googlekin vois varmaan auttaa, mutta jos nyt joku haluaisi kirjoitella tähän kuitenkin asiasta.)
Kiitos.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Klipsit on epävArmat ja ne voi irrota, jos tahdot todella sterilisaation, niin sillon kannattaa ne munanjohtimet katkoa..

Mulla klipsit pitäny kohta 18vuotta. 

Vierailija
22/27 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Klipsit on epävArmat ja ne voi irrota, jos tahdot todella sterilisaation, niin sillon kannattaa ne munanjohtimet katkoa..

Jatkan.. ei ole yks tai kaks kertaa, kun on klipsejä eli vierasesineitä poistettu vatsaontelosta irronneena, kuten myös kierukoita.

Enpä ole kuullut, että kierukka kohdusta jotain reittiä pääsisi vatsaonteloon. T.hoitsu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50v ja mulla poistettiin (hyvälaatuisen, mutta ei sitä silloin tiedetty) kasvaimen takia toinen munasarja puoli vuotta sitten. Gyne ehdotti, että ottaa toisestakin johtimen pois just tuon syöpäriskin pienentämisen takia. Olin ihan että joo, hyvä juttu, koska pari vuotta oli muutenkin menty jo vähän riskillä ehkäisyn suhteen (eli ei ole käytetty ehkäisyä enää). Kysyi myös, josko sen toisenkin munasarjan voi poistaa jos se näyttää huonolta, siihen sanoin ei, koska en halunnut vaihdevuosia vielä. Leikkaus oli helppo, viikon saikku ja menkat on jatkuneet suht normaaleina sen jälkeen (iän takia ne on muutenkin vähän vaihtelevat). 

Vierailija
24/27 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä noista essureista ole jo luovuttu, juurikin ongelmien ja epävarmuuden takia.

Vierailija
25/27 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan.. ei ole yks tai kaks kertaa, kun on klipsejä eli vierasesineitä poistettu vatsaontelosta irronneena, kuten myös kierukoita.

Enpä ole kuullut, että kierukka kohdusta jotain reittiä pääsisi vatsaonteloon. T.hoitsu

Mitä virkaa tuolla hoitsulla?! Maallikkokin tietää anatomiasta jotain. 

Vierailija
26/27 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä virkaa tuolla hoitsulla?! Maallikkokin tietää anatomiasta jotain. 

Mulla se oli jotain reittiä mennyt vatsaonteloon, ilmeisesti puhkaissut kohdun jo asennus vaiheessa. 

N33

Vierailija
27/27 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmin ehkäisyteho on "bisalp" eli molempien munanjohtimien poisto kokonaan. Klipsien toimintavarmuus on heikompi. Lisäksi munanjohtimien poisto vähentää syövän riskiä, mikä on  plussa.