Lapselle alusta asti terveelliset ruuat? (bodariäiti)
En ole tekemässä lapsia koskaan, mutta aloin miettimään, että kun itse syön todella terveellisesti niin jos olisi lapsi, niin pitäisikö minun tehdä hänelle "epäterveelliset" vaihtoehdot? Ruokavalioni koostuu vähästä hiilarista, täysjyvätuotteista, paljosta proteiinista ja hyvistä rasvoista, treenaan paljon salilla siis ja sen mukaan täytyy syödä. Koskaan en herkkuja syö.
Jos minulla olisi lapsi, pitäisikö hänelle suoda karkkipäivä viikossa, ostaa herkkuja välillä tai sellaista ruokaa, mikä maistuukin joltain? (Ruokani välillä vähän tylsähköä, koska se on enemmän polttoainetta) Epäterveellinen ruokahan on yleensä paremman makuista, mutta jos en tätä soisi lapselle, jäisikö hän paljosta pois?
Mitä olisitte mieltä äidistä, joka ei osta lapselleen mitään epäterveellistä, vaan tarjoaa suurin piirtein samaa ruokaa kun itse syö, tietenkin lapsen kasvun ehdoilla?
Kommentit (13)
Lapset eivät tarvitse makeisia. Mitä pidempään pärjää ilman niitä, sen parempi.
Hyvin toimii. Sehän on lapsille ihan parasta.
Lapsille voi ja täytyy tarjoilla terveellistä ruokaa. Omat lapseni eivät saa juuri koskaan makeisia. Hiilihydraatteja kylläkin. Bodariruokavalio on pahasta munuaisille.
Eli teidän mielestä ei olisi väärin, jos lapsi ei saa karkkia tai muita herkkuja melkein koskaan, ei pääse pikaruokaloihin, ei saa sokerisia tuotteita jne? AP
Vierailija kirjoitti:
Eli teidän mielestä ei olisi väärin, jos lapsi ei saa karkkia tai muita herkkuja melkein koskaan, ei pääse pikaruokaloihin, ei saa sokerisia tuotteita jne? AP
Kunhan saa hyviä rasvoja, ja maukasta ruokaa. Terveellisyys ei merkitse pahaa ruokaa.
Mun mielestä (olen lapseton) mitä pienempi lapsi on, sitä helpompi on rajoittaa. Mutta sitten kun lapsi ei kuitenkaan kasva tynnyrissä ja tulee tietoiseksi siitä, mitä muut lapset saavat tai tekevät, pitää miettiä kuinka eletään maailmassa, jossa muut lapset saavat herkkuja ja jossa muut aikuiset voivat tarjota niitä.
Miettisin sitä, tulisiko opetettua lapselle, että herkut ovat kielletty hedelmä, joiden syömisestä pitää tuntea syyllisyyttä, koska äiti on kieltänyt ne täysin.
Itse haluisin varmaan opettaa, että herkut ovat ok tiettynä hetkenä tai päivänä, eli jotkut säännöt asiaan mutta ei täyskieltoa.
Eihän sitä nyt lapsia sokerilla tarvitse kasvattaa...
En tuomitse. Ei kuitenkaan ole uusi idea; monet vanhemmat pitävät lapsilla karkitonta linjaa niin kauan kuin pystyvät. Kun kuvioon tulee päiväkoti tai kavereita, ei onnistu enää.
Vierailija kirjoitti:
Niin, olisiko sun mielestä väärin, jos lapsi joskus saisi herkkuja ja sä et? Vai miksi tällainen skenaario?
Kyllä ruoan olisi välillä syytä olla sellaista, joka "maistuukin joltakin". Ihan kasvatuksellisista syistä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä lapsi voisi ihan normisti osallistua juhliin tai mennä hampurilaiselle kaverien kanssa mutta vanhempien ei tarvisi tarjota noita herkkuja vaan vanhemmat voisi valita, millaisia herkkuja tarjoaa lapselle.
Joo samanlaisia ajatuksia oli mullakin. En kyllä lapselleni siltikään soisi enempää kuin yhtä herkkupäivää viikossa, muuten syödään terveellisesti. En haluaisi, että lapseni oppii nykymalliin: syödään eineksiä, käydään hamppareilla ja juodaan sokerilitkuja. AP
Tämä nykyinen hurja proteiinn syönti on epäterveellistä. Tuhoat maksai!