Mistä tässä voi olla kyse kun
Olen viimeaikoina ollut hyvin omituinen ajatusten suhteen. Minusta tuntuu että minua tarkkaillaan ja ihmiset suunnittelevat selkäni takana ikäviä asioita. Joo olen nukkunut huonosti, mutta saan aina jossain vaiheessa univelkani nukuttua.
Tiedostan ajatukseni täysin friikeiksi enkä ole kertonut kenellekään, mutta jotenkin ne aina tulevat todentuntoisina esiin. Onko muilla ollut vastaavaa, tämä on ahdistavaa?
Kommentit (25)
Onko täällä ketään! Haluan vertaistukea tai jotain!
Psykoosista, mene hyvä ihminen lääkäriin.
Tuskin on psykoosi kyseessä vaikka siltä kuulostaakin, koska tiedostan itse ajatukset typeriksi.
ap
Kuulostaa epänormaalilta. Fiksu ihminen tajuaa, ettei muut ole kiinnostuneita muista kuin omista tekemisistään.
Joka tapauksessa mielenterveys horjuu, kannattaa mennä lääkäriin, voi olla alkavaa psykoosia esim. väsymyksestä johtuen.
Kyllä psykoottinen olotila voi oireilla etukäteen siten, että tiedostaa harhansa. Pikkuaskel mielisairauden rajan ylityksessä.
Sinuna hakeutuisin pikimmiten hoidon piiriin.
Masennukseen saattaa kuulua myös tuollaisia ajatuksia. Sinun kannattaa mennä nyt ihan terveyskeskuslääkärille kertomaan tunnoistasi, hän osaa tarvittaessa sitten ohjata eteenpäin. Älä huoli, et ole ainoa, joka tuollaista on kokenut.
Oireileeko alkava psykoosi niin että tulee outoja ajatuksia jotka tiedostaa itse, kunnes elää jo epätodellisuudessa? En ole kumminkaan harhoja kuullut tai nähnyt.
Vastaus tulikin jo. Pitää ilmeisesti olla lääkäriin yhteydessä
On ollut vastaavaa. Kannattaa käydä juttelemassa jossain ja selvittelemässä mistä ajatukset kumpuavat. Rohkeasti vaan meet lääkärille ja kerrot ajatuksista. Voi ne mennä ohi ajan kanssa, tai voi pahentua hoitamattomana. Muutoin kannattaa tosiaan huolehtia että nukut kunnolla ja elät muutenkin terveellisesti, itsellä ainakin huonosti nukutut yöt, alkoholi ja stressi pahensivat.
Vierailija kirjoitti:
Mieliala matalalla?
On vähän sitäkin. Veto on pois ja aika kurja olo, mutten tiedä onko ihan masennuksen tasolla. Välillä olen taas niin energinen että teen viikon työt päivässä. Eli en usko että on masennuksesta kyse
ap
Rauhottukaa ihmiset :D ihme diagnooseja heti heitellään jos joku vähän ajattelee outoja :D itellä ainakin ajatukset välillä ihan sekasin ja sairaita, ei niistä viitti edes puhua. en kuitenkaan koe millään tavalla olevani hullu tai tarvitsevani hoitoa, ajatukset menee ja tulee, älä välitä.
Minulla on vain ollut pitkän pätkän nuo ajatukset päässä, siksi asia häiritsee. Mutta kuten sanoit että menevät ohi niin toivon parasta
Voi olla myös ahdistusta, väsymystä, sosiaalisten tilanteiden pelkoa? Jos tuntuu että ihmiset tarkkailee, tahtoo pahaa sulle? Mutta myös skitsofrenia. Mene lääkäriin kun kerran pitkään ollut:)
Tuleeko tunne jossain tietyssä/tietyissä tilanteissa? Millä tavalla ajattelet sinua seurattavan? Jatkuvasti vai esim kamera huoneessa tms? Ketkä tuntuvat ajattelevan sinusta pahaa/aikovan sinulle pahaa?
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko tunne jossain tietyssä/tietyissä tilanteissa? Millä tavalla ajattelet sinua seurattavan? Jatkuvasti vai esim kamera huoneessa tms? Ketkä tuntuvat ajattelevan sinusta pahaa/aikovan sinulle pahaa?
Tunne tulee aina aika puskista, kotona, ulkona, töissä, tuntuu kuin kamera olisi asennettu piiloon, tarkkailee ihmisiä ja minä huono tuurinen aina olen silloin kuvassa.
Ja ne keiden koen tahtovan minulle pahaa on lähes kaikki. Ystäväni, työympäristöni, sukulaiseni. Saan ajatuksen aina sivutettua jos tiedostan itsekin että nyt menee yli, mutta en ymmärrä miksi samat ajatukset hyppivät silmille aina uudelleen ja uudelleen, ja sekin vielä lisäykseksi että ne ovat todentuntuisia niin kauan kunnes hoksaan että kuvitelmaa on.
-ap
Ei oo vastaavaa kenelläkään.