Anoppi jakoi Facebookissa kuvan, jossa tehtiin huumoria siitä, miten
isoäidin luona saa syödä herkkuja ja valvoa myöhään jne. Ymmärtäisin muuten moisen huumorin, mutta kun juuri viime viikonloppuna riitelimme, kun anoppi oli antanut 7-vuotiaan valvoa puoleenyöhön ja koulujen alkaminen oli edessä. Eipä saanut minulta tykkäystä tuo kuva, vaikka muutamalta muulta olikin saanut (kuten appiukolta ja miehen veljeltä...) Mitä te ajattelisitte asiasta?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Sekin varmaan joillekin ok, jos anoppi tarjoaisi kersalle rennot perjantaijointit, siis ihan ok, koska mummulassahan on ne mummulan säännöt...
No sitä mieltä, että lapsen säännöt sanelee lapsen oma vanhempi, ei kukaan sukulaien, ja jos ei se mene jakeluun, ei tule enää tilaisuuksia säätää omiaan. Jos ei kunnioita lapsen omaa vanhempaa, ei voi olettaa lapsen olevan tarpeeksi hyvässä hoidossa sellaisen isovanhemman tai muun sukulaisen seurassa.
Ei ole ok, ihan vaan siksi että huumeet ja alkoholi vaarantaa lapsen terveyden. Ja ne ovat lisäksi laissa kiellettyjä. Isovanhemmat eivät saa rikkoa lakia, kuten eivät muutkaan. Mutta myöhään valvominen yhtenä iltana tai pieni herkuttelu eivät vaaranna lapsen terveyttä eivätkä riko lakia. Ja on aika älytöntä edes verrata niitä johonkin huumeisiin tai alkoholiin. Eiköhän se lapsi joskus kotonakin saa valvoa myöhään tai syödä herkkuja. Miksi nämä siis on isovanhemmilla hirveän vaarallisia ja kiellettyjä jos ne kotona on satunnaisesti sallittuja?
Ja kyllähän se vähän niin menee, että jos jättää lapsensa hoitoon isovanhemmille niin ei voi oikein sanella sääntöjä. Jos nää on sellaisia juttuja joita ei mitenkään salli lapselleen niin silloin pitää hoitaa lapsensa ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten ihmettelen sitä, miksi ihmeessä lapsi oli mummolassa viikonlopun eikä kotona vanhempiensa kanssa, jos koulun alkaminenkin on näin ajankohtaista. Eikö ap välitä lapsestaan? Eikö kuvioissa ole lainkaan isää? Lapsiparka, mummolassa turvassa.
Koska olimme anoppilassa käymässä ja anoppi pyysi tyttöä jäämään yöksi ja tyttö halusi. Sanottiin vielä, että ajoissa täytyy sitten mennä nukkumaan, kun ensi viikolla alkaa koulu. Kyse oli yhdestä yöstä.
Ap
Niin, sinähän sen sanoit. Kyse oli yhdestä yöstä.
Niin? Jo yksi yö vaikuttaa helposti vuorokausirytmiin. Ja niin teki tässäkin tapauksessa.
Ap
No, olisit hoitanut sen lapses ihan itse. Itse jätitte sen sinne mummolle hoidettavaks. Turha siis ruikuttaa. Eikä se lapsi oikeesti kärsinyt eikä vahingoittunut. Sun pitää nyt vaan päästä vähän haukkumaan anoppia. Anoppia, tuota kaiken pahan alkua ja juurta.
Turha asiaa on enää nipottaa, se on jo ohi. Jos lapsella ja mummolla on ollut hauskaa, on valvominen sen arvoista ja se jää mieleen pitemmäksi aikaa kuin joku pienoinen väsymys. Myös se, että sinä olet kotona naama kireänä, jää lapsen mieleen, joten rauhoitu ja anna olla. Ja pidät suusi supussa anopin suuntaan, sinun märinä ja nipotus on turhaa. Kukaan ei kuollut, kukaan ei haavoittunut, vaan kaikilla oli hyvä, myös sinulla oli lapsivapaata aikaa ja jos meinaat sitä toistekin saada, niin suu suppuun ja peukkua kehiin.
Älä ap huoli, vaikutat sen verta tyhmältä että tuskin sillä univajeella on jälkikasvusi koulunkäyntiin minkäänlaista negatiivista vaikutusta kun kerta valitettavasti on geenisi perinyt.
Mä ymmärtän, että mummulassa saa vähän extraherkkuja tai valvoa vähän myöhempään. Mutta siinäkin pitää olla joku raja! Ei niitä herkkuja tarvi kottikärrykaupalla ostaa viikonloppua varten, jo ihan lapsen kannalta. Tosin mun anoppi mielellään syöttäis mun lapset porsaan näköisiksi, sitten sais valitella pitkun maailmaa, kuinka se tyhmä miniä ei edes osaa ruokkia lapsia kunnolla. Mä en jätä lapsia anoppilaan, koska siellä on homma karannut lapasesta oikein kunnolla. Mun äiti syöttää myös lapsille herkkuja "salaa", mutta tajuaa vähän paremmin kohtuuden päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin varmaan joillekin ok, jos anoppi tarjoaisi kersalle rennot perjantaijointit, siis ihan ok, koska mummulassahan on ne mummulan säännöt...
No sitä mieltä, että lapsen säännöt sanelee lapsen oma vanhempi, ei kukaan sukulaien, ja jos ei se mene jakeluun, ei tule enää tilaisuuksia säätää omiaan. Jos ei kunnioita lapsen omaa vanhempaa, ei voi olettaa lapsen olevan tarpeeksi hyvässä hoidossa sellaisen isovanhemman tai muun sukulaisen seurassa.
Ihan oikeastiko?
Kyllä vain minun ja mieheni kodissa on omat säännöt, eikä ne ulkopuolisten määräyksestä mihinkään muutu. Oli sanojana miniä tai tyttäreni.
Ihan samalla tavalla kunnioitamme heidän kotiaan.Enkä halua leikkiä hiekkalaatikko-leikkejä.
Ihan ok näin, jos mummu on fiksu ihminen.
Mun anopin mielestä esim pieni vasara (tavallisesta n. 2/3) on hyvä lelu 1-vuotiaalle. Ja on ollut vihainen, kun en ole antanut anopinkaan juottaa vauvalle mehua tuttipullosta. Enkä antanut lapsen jostain onkimaa metrin pituista nyöriä leluksi, eihän se ollut kuin pari kertaa kaulan ympäri kun tulin vessasta... Paha äiti otti senkin pois! (Ja tuo paha/tyhmä äiti sanotaan kovaan ääneen myös lapselle). Mummulassa mummulan säännöt, mutta järki käteen silti.
Vierailija kirjoitti:
Älä ap huoli, vaikutat sen verta tyhmältä että tuskin sillä univajeella on jälkikasvusi koulunkäyntiin minkäänlaista negatiivista vaikutusta kun kerta valitettavasti on geenisi perinyt.
Olipas tarpeettoman rumasti sanottu :(
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärtän, että mummulassa saa vähän extraherkkuja tai valvoa vähän myöhempään. Mutta siinäkin pitää olla joku raja! Ei niitä herkkuja tarvi kottikärrykaupalla ostaa viikonloppua varten, jo ihan lapsen kannalta. Tosin mun anoppi mielellään syöttäis mun lapset porsaan näköisiksi, sitten sais valitella pitkun maailmaa, kuinka se tyhmä miniä ei edes osaa ruokkia lapsia kunnolla. Mä en jätä lapsia anoppilaan, koska siellä on homma karannut lapasesta oikein kunnolla. Mun äiti syöttää myös lapsille herkkuja "salaa", mutta tajuaa vähän paremmin kohtuuden päälle.
Nautin ajatuksesta, että sinun ja ap:n kaltaiset nillittäjät saavat aikanaan itse kunnon bitch-miniät tai vävyt, samanlaisia nipottajia kuin he itse ovat nyt. Siinäpähän ihmettelevät miten se miniä tai vävy aina murjottaa eikä anna edes tavata lapsenlapsia. Karmalla on tapana antaa takaisin, aina.
Että hyviä tulevaisuuden anoppivuosia teille vaan :)
Ajattelisin, että anoppi yrittää tahallaan ärsyttää minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nautin ajatuksesta, että sinun ja ap:n kaltaiset nillittäjät saavat aikanaan itse kunnon bitch-miniät tai vävyt, samanlaisia nipottajia he itse ovat nyt. Siinäpähän ihmettelevät miten se miniä tai vävy aina murjottaa eikä anna edes tavata lapsenlapsia. Karmalla on tapana antaa takaisin, aina.
Että hyviä tulevaisuuden anoppivuosia teille vaan :)
Jos se on nillittämistä, että lapsille haluaa rajat esim herkkujen syöntiin, niin sitten olen mielelläni nillittäjä.
Vaikka kuinka yrittäisin, en ikinä tule pääsemään v*ttumaisuudessa narsistisen anoppini tasolle. Ja hyvä vaan jos lapsillani on omista lapsistaan välittävät puolisot, ei ole minun asiani olla heitä neuvomassa, vaan ainoastaan olla tarvittaessa tukena ja turvana.
En mitää. Tottahan se on. Meillä ainakin on ihan fiksut vanhemmat molemmilla eivätkä koskaan asettaisi lapsiamme vaaraan. Joo syötävät herkkuja ja antavat valvoa, mukavaa näyttää olevan lapsella ja isovanhemmille. Mulle riittää se, me hoidetaan tämä kasvatuspuoli sitten.
Jos täällä sattumalta palstailee mun tuleva miniä niin voin lohduttaa, että meille ei pääse yökylään enkä anna herkkuja. Mä olen niin laiska ja mukavuudenhaluinen, että saa miniä tuoda ruoat mukanaan meille tullessaan jos haluaa saada jotakin suuhunsa. ;)
Ihan oikeastiko?
Kyllä vain minun ja mieheni kodissa on omat säännöt, eikä ne ulkopuolisten määräyksestä mihinkään muutu. Oli sanojana miniä tai tyttäreni.
Ihan samalla tavalla kunnioitamme heidän kotiaan.
Enkä halua leikkiä hiekkalaatikko-leikkejä.