Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi poikalapset pitävät pienestä pitäen räiskintäohjelmista, autoista ja tytöt prinsessahörhelöstä?

Vierailija
16.08.2016 |

Tämä on mielenkiintoinen juttu. Omat tytöt olleet aina vauvasta saakka kiinnittäneet huomiota prinsessoihin ja hörhelöihin, poika taas jo rattaista osoitellut innolla traktoreita, nostureita ja autoja. Taisi alle parivuotiaana jo luetella rattaista ulkoa useita automerkkejä kun taas tytöt tykkäsivät sovitella vaatteitani ja leikkiä meikeillä (vähän vanhempana) Kaikilla ollut aina leluja laidasta laitaan ja itse päättäneet millä leikkivät. Jos nyt väitätte että sukupuolirooleja tuputettu niin ei. Tutun adoptiolapsilla sama juttu, eikä varmasti tuputettu synnyinmaassaan mitään rooleja.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niille tuputettu, vaikka et tajuakaan tuputtaneesi. Lapset on hyviä lukemaan todella pieniä vihejitä siitä, mitä heiltä odotetaan.

Vierailija
2/30 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse rakastin autoja ja vähän poikamaisia leikkejä vaikka pukeutumisesta ja ulkonäöstä olen aina ollut oikeen girly girl. Vanhempienkin kiinnostuksen kohteet voi vaikuttaa lapseen esim jos isä tykkää autoista niin lapset seuraa perässä oli sitten tyttöjä tai poikia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi olla osittain matkimalla opittua. Mutta muistan lukeneeni jostain tutkimuksesta, jonka mukaan esim. autolelujen muoto vetoaa poikiin pienestä pitäen. Valitettavasti en muista kovin tarkkaan. Kuitenkin ilmeisesti tytöt ja pojat kiinnittävät keskimäärin huomiota erilaisiin yksityiskohtiin, ja tämä on osittain synnynnäistä.

Vierailija
4/30 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole oikein toiminut. EIkä lapsuudenkodissani. Lapsuudenkodissani oli minä ja pikkuveli, ja minä olin meistä se poikamaisempi ja roisi. Sellainen villi puissa kiipijä ja menijä, sekä myös kiinnostuksenkohteina mm. autot. Kolmipyöräiseen pyöräänkin piti panna ruuvimeisseli jo vaihdekepiksi ja pitää bruum-bruum autonääntä kun sillä polki, vaihteita vaihdellen :D Veljeni taas oli hiljainen ja rauhallinen lukutoukka, jota kiinnosti älyllisemmät asiat.

Omassa kodissa toistuu aika lailla sama kuvio. Vanhempi lapsi on tytär, ja myös rasavilli. Hän on eriytisesti kiinnostunut siitä miten asiat toimii ja tykkää purkaa ja koota kaikenlaista. Myös autot kiinnostaa, ja dinosaurukset. Pikkuveljensä on harkitseva, rauhallinen ja varovainen. Häntä kiinnostaa lähinnä oleskelu, filosofointi itsekseen (ainakin näyttää filosofoivalta) sekä syöminen joka onkin todellinen intohimo. Tänään juuri sain kiinni syömästä käsin hunajaa suoraan purkista kuin karhunpentu.

Vierailija
5/30 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu...ja meillä kolme poikaa ja tyttö.Ja minä en ole mikään hörhelöäitee mutta kuitenkin tyttö aito prinsessa.(Jolla välillä nyrkkitappelu veljen kanssa) Pelaa myös räiskintäpelejä veljiensä kanssa,mut se prinsessamekko päällä.Eikä oo tuputettu ei,ihan luonnostaan!

Vierailija
6/30 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa. Esim Jyrki Katainen lekki koko lapsuutensa barbeilla ja nyt hänellä ja Merkkelillä on yhteinen puheenaihe.

Vierailija
7/30 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Njooh, ei meillä vain ole mennyt noin. Tokikaan se ei tarkoita etteikö voisi olla ns. sisäsyntyistä mutta olen aika vahvasti sitä mieltä että se on vain opittua.

Vierailija
8/30 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma poika piti pienenä punaisesta ja nukeista, mutta erittäin juntti wt-exäni kitki tämän taipumuksen huolellisesti pois heti kun poika oppi puhumaan. Tyttö sai kyllä painia kuralammikoissa ja päristellä autoilla.

Vierailija
9/30 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia, että niitä tuputetaan huomasit tai et. Totta kai äärifeminiiniset asiat vetoavat enemmän tyttöihin ja äärimaskuliiniset poikiin. Itse tykkäsin muista leluista kuin niistä kaikkein sukupuolitetuimmista. Kyse on markkinoinnista. Luuletko oikeasti, että tytöt syntyvät pitäen pinkistä? Jokainen tapaamani pikkutyttö rakastaa pinkkiä kuin imaami Allahia, mutta luuletko että niin olisi jos mainontaa ei olisi?

Lapsisotilaat haluavat AK-47:n. He pitävät niistä. Onko tämä synnynnäistä? Oppikaa jo oikeasti vanhemmat että lapset menevät täysin mielikuvien ja mainonnan mukana, oli se sisäsyntyistä tai ei.

Vierailija
10/30 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme tytärtä ja ne tykkää molemmista.

Vierailija
11/30 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainokset, lastenohjelmat, muut lapset, aikuiset, tyttöjen ja poikien osastot leluissa, vaatteissa, ...

Vierailija
12/30 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri hoitamassa poikaa joka leikki traktoreilla ja pinkeillä glitter-korkokengillä.

Vierailija
13/30 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä oikea typeryyden ruumiillistuma joka silmät kirkaina väittää ettei poikien ja tyttöjen psyykkeet ole keskimäärin erilaiset.

Ei ole tarvinnut poikia opastaa leikkimään ns. poikien leikkejä, eikä tyttöjä leikkimään ns. tyttöjen leikkejä.

Vierailija
14/30 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääh mä ois halunnu pikkulikkana karate tunneille mut äiti ei ottanu kuulevin korviin. Halusi minusta vain jotain tahdotonta orja ja synnytyskonetta. Joskus leikin prinsessaleikkejä kunnes tajusin että prinsessana oleminen olisi perseestä.

Vierailija
15/30 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika tykkää autoista ja hörhelöistä, tyttö työkaluleikeistä, eikä häntä millään olisi saanut pukemaan mekkoa ystäväni häihin. Lupasin, että tukka voidaan taas leikata lyhyeksi, kun ei tykkää pinneistä ja ponnareista. Poika taas kantaa mulle pinnejä päähän kiinnitettäväksi. Kumpikin tykkää pinkistä.

Vierailija
16/30 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ääh mä ois halunnu pikkulikkana karate tunneille mut äiti ei ottanu kuulevin korviin. Halusi minusta vain jotain tahdotonta orja ja synnytyskonetta. Joskus leikin prinsessaleikkejä kunnes tajusin että prinsessana oleminen olisi perseestä.

Sama. Mulle luettiin lapsena prinsessasatuja, ja ilmeisesti oletus oli, että mun kuuluisi tyttönä samaistua siihen prinsessan rooliin. Mutta ei, minä haaveilin olevani se ritari, joka sai ratsastaa pitkin maita ja mantuja ja tappaa hirviöitä ja voittaa vaaroja. Prinsessana olo kuulosti minusta tosi tylsältä. Istua vaan kauniina jossain odottamassa oikeaa prinssiä tai ritaria, ja sitten ruveta tekemään lapsia. 

Eipä minusta aikuisenakaan kovin tavanomaista naista ole tullut kyllä. Olen DI, kooodari, ja vapaaehtoisesti miehetön ja lapseton.

Vierailija
17/30 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muuten lastenohjelmat ovat samat pojille ja tytöille ja molempia kiinnostaa niin hörhelöiset ponit kuin puhuvat junatkin aivan yhtä paljon? Jos kerran lapset ovat niin erilaisia sukupuolen perusteella?

Vierailija
18/30 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kolme tytärtä ja ne tykkää molemmista.

Mulla on kolme tytärtä ja he ovat aina olleet urheilullisia, ulkoilmaihmisiä, leikkineet mieluummin pehmoeläimillä, pelanneet, rakentaneet, tehneet tietsikkahommia  ja musiikkia, pitäneet autoista ja moottoripyöristä ja myös vaatteista, laukuista, hiusten letittämisestä jne. Mitään prinsessoita he eivät koskaan kuitenkaan ole olleet. Kuten ei kumpikaan meistä vanhemmista.  Uskon että esimerkki ja ympäristö käytöksineen ratkaisee aika paljon. 

Vierailija
19/30 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja samoin meillä pojat saa toteuttaa itseään ihan rauhassa...ja tyttö.Mut pojat on poikii ja tytöt tyttöi,näin se menee.

Vierailija
20/30 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. Mulle luettiin lapsena prinsessasatuja, ja ilmeisesti oletus oli, että mun kuuluisi tyttönä samaistua siihen prinsessan rooliin. Mutta ei, minä haaveilin olevani se ritari, joka sai ratsastaa pitkin maita ja mantuja ja tappaa hirviöitä ja voittaa vaaroja. Prinsessana olo kuulosti minusta tosi tylsältä. Istua vaan kauniina jossain odottamassa oikeaa prinssiä tai ritaria, ja sitten ruveta tekemään lapsia. 

Eipä minusta aikuisenakaan kovin tavanomaista naista ole tullut kyllä. Olen DI, kooodari, ja vapaaehtoisesti miehetön ja lapseton.

Meidän tytöt rakastivat esimerkiksi velhomaailmaa ja mm. Grimmin satuja, siis niitä alkuperäisiä aika rankkoja juttuja. :D Heistä on kasvanut toimen naisia.