Käytättekö samoja vaatteita töissä peräkkäisinä päivinä?
Jutusteltiin kaverin kanssa työpukeutumisesta ja totesin, että jos vaatteet ovat puhtaat ja raikkaat,niin todellakin käytän ihan tismalleen samaa asua kahtena päivänä peräkkäin. Hän ihmetteli, eikö tunnu nuhjuiselta ja eikö kukaan huomaa, että on samat vaatteet.
Miten on, millainen käytäntö teillä, jotka olette työssä, jossa on vapaa pukukoodi tai ei pukukoodia ollenkaan? Itse olen toimistotyössä ja yleensä päällä on farkut ja paitapusero tai neule.
Kommentit (39)
Heh... Jos huomaan vetäväni saman paitapuseron torstaina päälle (millä maanantaina aloitettiin), niin jotenkin nolottaa, vaikka it-alalla olenkin.
Edellisessä työpaikassa oli yksi koodari, jolla oli joka päivä sama huppari päällä (viskimerkin mainoksella) Se oli sillä työpisteellä aina odottamassa. Joskus kesäkuumalla ei vetänyt sitä päälle, mutta oli se silti siinä työpisteellä. Ihan kohtuu siisti kaveri kyseessä, ei haissut ja vaimokin kotona.
En missään tapauksessa. Hikoilen niin paljon, että on pakko laittaa puhtaat vaatteet joka aamu suihkun jälkeen. Heitän työpäivän jälkeen työvaatteet heti pesukoriin ja puen päälle "kotivaatteet".
Pukukopissa on kaksi paria kenkiä, joita pidän vuoropäivinä. Samaa paitaa pidän yleensä kaksi päivää, mutta farkut voi olla jalassa pari viikkoa.
Toimistotyö.
Vierailija kirjoitti:
"Käytättekö samoja vaatteita töissä peräkkäisinä päivinä?"
Tällaista voi miettiä vain täysin todellisuudesta erkaantunut henkilö. Tietenkin käytän samoja vaatteita töissä peräkkäisinä päivinä.
Mä oon sitten vissiin "erkaantunut todellisuudesta", koska en käytä koskaan samoja vaatteita peräkkäisinä päivinä. Samaa puseroa saatan käyttää saman viikon aikana, mutten koskaan peräkkäisinä päivinä tai vaikka samojen ihmisten seurassa. Teen onneksi paljon etätyötä, joten mun työasuna saattaa olla viikon samat verkkarit.. Tää ei sit taida olla todellisuutta?
Kerran huvitti, kun huomasin että pidän yhtä paitaa vain n 10 minuuttia päivässä, kun oli työvaatteet ja kotona vaihdan rönttävaatteet heti päälle, paita oli vain työmatkoilla ja ehkä kaupassa päällä. Mutta pidän yleensä pari päivää samaa sitten pesen. En vaihda vaihtelun vuoksi vaan aina puhtaaseen.
2-3 päivää samat vaatteet, joskus pidempäänkin, jos pesen välillä. En kiinnitä huomiota muidenkaan vaatteisiin, tuskin siis kukaan munkaan.
Samat housut voi olla parikin viikkoa työhousuina haalarien alla, paitaa vaihdan useammin hikoilun takia.
No, ei voi tietenkään niputtaa kaikkia yhdysvaltalaisia, mutta kyllä siellä ne vaatteet vaihdetaan päivittäin. Mä pidän vaatteita suomalaiseen tapaan useamman kerran pesujen välillä ja sikäläinen mieheni on kummastunut tavasta ja vähän ällöttynytkin. :D Niitä asioita joihin kukin on vaan omassa kulttuurissaan kasvanut ja tottunut. Mua vaan ärsyttää pestä päällyvaatteita koko ajan kun nuhjaantuvat sitten nopeammin. Tosin täytyy myöntää, että tavat tarttuvat, ja olen alkanut vaihtaa vaatteita tiheämmin.
Vaihdan koko asun päivittäin, samaa alaosaa saatan pitää vielä viikon aikana, mutten peräkkäisenä päivänä. Puolipidetyt vaatteet odottavat rekissä vielä toista käyttökertaa, jonka jälkeen usein menevät pesuun. En vaihda vaatteita hikoilun tms. takia, vaan esteettisistä syistä. Työni on asiantuntijatyötä toimistossa.
Koska olen vaatteista kiinnostunut, huomaan kyllä jos kollegani eivät vaihda asujaan päivittäin.
Myös mieheni toimii samalla tavalla - ja itse asiassa valta osa kollegoistanikin.
samoilla housuilla saatan mennä koko viikonkin, mutta paita on eri joka päivä. jos on joku neuletakki/jakku sen päällä, sitä saatan käyttää pari-kolme päivää.
Käytän aina 2 päivää samoja. Olen it-alalla, koodaan yksikseni eikä ketään kiinnosta vaatteeni. En myöskään hikoonnu töissä. Kotona vaihdan aina rennommat vapaa-ajan vaatteet päälle, usein pieruverkkarit ja rennon t-paidan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaista voi miettiä vain täysin todellisuudesta erkaantunut henkilö. Tietenkin käytän samoja vaatteita töissä peräkkäisinä päivinä.
Mä oon sitten vissiin "erkaantunut todellisuudesta", koska en käytä koskaan samoja vaatteita peräkkäisinä päivinä. Samaa puseroa saatan käyttää saman viikon aikana, mutten koskaan peräkkäisinä päivinä tai vaikka samojen ihmisten seurassa. Teen onneksi paljon etätyötä, joten mun työasuna saattaa olla viikon samat verkkarit.. Tää ei sit taida olla todellisuutta?
Onko tuolle olemassa joku järkevä syy?
Kovan hikoilemisen tai muun vaatteitten likaantumisen ymmärrän, mutta "toiset huomaavat" ei ole järkevä syy, eikä varsinkaan kotona yksinään työtä tekevälle.
Katsotteko te itse oikeasti toisten ihmisten vaatteita niin tarkkaan, että muistatte, mikä vaate työkaverillanne oli päällä viimeviikon perjantaina? Tarkoitan nimenomaan omissa vaatteissa työtä tekeviä ja niitä usein vaihtavia enkä sellaisia, jolla on jokapäiväisenä työasuna joku tietty tunnistettava vaate.
Mä olen rennossa asiakaspalvelussa töissä ja mulla on joka päivä samanlainen huppari, farkkujen väri vaihtuu välillä. Mulla on siis noita ns. työhuppareita (siis ihan omia, töissä ei ole mitään pukeutumiskoodia, osa pitää mekkoja, osa huppareita jne) kaksi samanlaista, toinen päällä, toinen pesussa, vaihdan puhtaan päälle muutaman päivän välein.
Olen aina olettanut, ettei ketään kiinnosta toisten pukeutuminen, lähimmille työkavereille olen todennut joskus et mulla on kaksi noita, että pesen kyllä vaatteitani usein;)
Kotivaatteinakin mulla on monta samanlaista ja osin samanväristäkin paitaa, kivan ja laadukkaan merkin kun on löytänyt niin mä en vaihtelua kaipaa.
Tämän ketjun lukeneena mietin kyllä et pitäiskö yrittää etsiä yksi erivärinen kiva huppari, et joskus olis vaihtelua töissä, siis niille muille ja asiakkaille, itse en kaipaa...
Vierailija kirjoitti:
Samoin, enkä keksi mitään syytä etten käyttäisi.
Nykyään ei tosin ole oikein säilytystilaa ns. puolipitoisille vaatteille, jos haluaa pitää asuntonsa siistinä aina, yötä päivää. Toiset säilyttävät vaatteitaan lattianaulakossa, toiset henkariin ripustettuna mutta näköjään yhä useampi heittää ne saman tien pyykkiin kun riisuu pois päältä.
Housuja ja hameita kyllä käytän mutta paitoja en voi kun hikoilen niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdan koko asun päivittäin, samaa alaosaa saatan pitää vielä viikon aikana, mutten peräkkäisenä päivänä. Puolipidetyt vaatteet odottavat rekissä vielä toista käyttökertaa, jonka jälkeen usein menevät pesuun. En vaihda vaatteita hikoilun tms. takia, vaan esteettisistä syistä. Työni on asiantuntijatyötä toimistossa.
Koska olen vaatteista kiinnostunut, huomaan kyllä jos kollegani eivät vaihda asujaan päivittäin.
Myös mieheni toimii samalla tavalla - ja itse asiassa valta osa kollegoistanikin.
Jos toimenkuva on vaateasiantuntija, ei huomauttamista. Muuten kysyn, eikö ole mitään oikeaa tekemistä jos kyylää työkavereiden vaatteita.
nimim. aasiantuntijan töitäkin tehnyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos toimenkuva on vaateasiantuntija, ei huomauttamista. Muuten kysyn, eikö ole mitään oikeaa tekemistä jos kyylää työkavereiden vaatteita.
nimim. aasiantuntijan töitäkin tehnyt
No katsos kun meitä on ihan sellaisiakin ihmisiä, joita vaatteet kiinnostaa noin niin kuin ylipäätään. Ihan samalla tavalla kuin sinua voi kiinnostaa esim. urheilu vaikket olisikaan kilpaurheilija vaan ihan aasiantuntija jollain muulla alalla.
Minä vaihdan työvaatteet päivittäin siksi, että mulla on paljon kivoja vaatteita ja haluan käyttää niitä kaikkia. Kiinnitän myös huomiota työkavereideni vaatteisiin, mutta en kyllä ajattele, että joku olisi köyhä tai muuten vähäisesti vaatteita omistava, jos hänellä on joka päivä samat vaatteet päällä. Ymmärrän, että kaikkia ei kiinnosta vaatteiden ulkonäkö vaan mukavuus (eivät kyllä ole toisensa poissulkevia seikkoja). Ja kyllä minulla on ihan oikeita töitä ja aivan riittävästi, aasiantuntija minäkin nääs.
Miksi joku vaihtaisi vaatteet päivittäin, jos ne eivät ole likaiset?
Housut on ainoat mitä pidän useamman päivän putkeen. Muutoin vaihdan joka päivä puhtaat vaatteet. Olen herkkä hikoilemaan. Kyse on siis hygieniasta, ei siitä ettenkö voisi laittaa samannäköistä vaatetta päälle peräkkäisinä päivinä.