En vastaa teoistani, kun joku seuraavan kerran käskee tutustumaan "reaalimaailmaan", viitaten siis haja-asutusalueeseen
Asun Helsingissä. Minulla on aviomies, kaksi lasta, asuntolainaa ja Toyota Corolla farmariversiona. On kunnan virka, käyn kansanopistossa tanssitunnilla kerran viikossa ja laivalla Tukholmassa kerran vuodessa. Elämäni on suunnilleen niin tavallista kuin se voi vain olla, ja ihan hyvä niin.
Silti melkeinpä päivittäin saan lukea siitä, miten meidän kaupunkilaisten pösilöiden pitäisi käydä tutustumassa "reaalimaailmaan". Reaalimaailma viittaa mielestäni ikävästi siihen, että se on joku oikeampi maailma, tämän meidän leikkimaailman isoveli. Sen olen lehtien kommenttipalstoilta saanut lukea, että siellä reaalimaailmassa on köyhää, kurjaa ja kylmää, ja ne toivoisivat, että vähintään yhtä kurjaa, ellei jopa kurjempaa, olisi meillä kaupunkilaisillakin.
Mietin vain, että miten realistinen se maailma sitten on, jossa asuu pieni vähemmistö suomalaisista. Jo pelkästään kuudessa suurimmassa suomalaiskaupungissa asuu yli 1,6 miljoonaa suomalaista, puhumattakaan niiden ympäryskunnista ja työssäkäyntialueista, saati alueellisista kaupunkikeskuksista. Miksi se muuttovoittokunta syvällä Savossa on joku realistisen Suomi-kuvan mekka, eivätkä ne paikat, jossa suomalaiset tosiasiallisesti nykyään asuvat?
Kommentit (28)
Niin, ap luulee ilman muuta että se oma elämä on juuri sitä "tavallista" ja "normaalia". Varmasti sua on just kehotettu ymmärtämään että jossain muualla se yhtä tavallinen tai normaali onkin aivan toisenlaista. Hyviä esimerkkejä jo on ketjussa tullutkin.
Summa summarum: Maailmankuvan laajentaminen tekee ihan hyvää. Harmaan sävyjä voi olla yllättävän paljon.
Vierailija kirjoitti:
"Reaalimaailma" ja "Oikea Elämä" ovat vain joidenkin tapa lytätä muita ihmisiä.
Yleensä nämä ihmiset liittävät näihin (oikeaan elämään ja reaalimaailmaan) maaseudulla asumisen, köyhyyden, kurjuuden, monenlaiset ongelmat. Sanovat sitten, jos muuta loukkaavaa eivät keksi, "sinä et tiedä mitään oikeasta elämästä" kenelle tahansa tavalliselle ihmiselle.
Itse olen elänyt lapsuuteni ja teini-iän maaseudulla, erittäin köyhässä moniongelmaisessa perheessä. Sieltä kun pääsin pois, kaupunkiin opiskelemaan ja töihin, niin todellakin koin että oikea elämä alkoi vasta silloin kun muutin pois siitä kurjuudesta ja etäälle ongelmista. Sain vihdoin olla 'minä' ja elää omaa elämääni.
En ole mainostanut kurjaa lapsuuttani, eikä kukaan sitä minusta osaa arvata jollen kerro. Ja muutamat henkilöt ovat kovin kärkkäästi kertoneet "sinä et tiedä mitään oikeasta elämästä" ja selittäneet millaista se oikea elämä on. Heidän mielestään se on köyhää ja kurjaa elämää, jatkuvaa taistelua olemassaolosta. Juuri sitä mitä jouduin elämäni alussa kokemaan ja mikä tukahdutti minua, antoi tunteen että jään paitsi oikeasta elämästä.
Katkera?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Reaalimaailma" ja "Oikea Elämä" ovat vain joidenkin tapa lytätä muita ihmisiä.
Yleensä nämä ihmiset liittävät näihin (oikeaan elämään ja reaalimaailmaan) maaseudulla asumisen, köyhyyden, kurjuuden, monenlaiset ongelmat. Sanovat sitten, jos muuta loukkaavaa eivät keksi, "sinä et tiedä mitään oikeasta elämästä" kenelle tahansa tavalliselle ihmiselle.
Itse olen elänyt lapsuuteni ja teini-iän maaseudulla, erittäin köyhässä moniongelmaisessa perheessä. Sieltä kun pääsin pois, kaupunkiin opiskelemaan ja töihin, niin todellakin koin että oikea elämä alkoi vasta silloin kun muutin pois siitä kurjuudesta ja etäälle ongelmista. Sain vihdoin olla 'minä' ja elää omaa elämääni.
En ole mainostanut kurjaa lapsuuttani, eikä kukaan sitä minusta osaa arvata jollen kerro. Ja muutamat henkilöt ovat kovin kärkkäästi kertoneet "sinä et tiedä mitään oikeasta elämästä" ja selittäneet millaista se oikea elämä on. Heidän mielestään se on köyhää ja kurjaa elämää, jatkuvaa taistelua olemassaolosta. Juuri sitä mitä jouduin elämäni alussa kokemaan ja mikä tukahdutti minua, antoi tunteen että jään paitsi oikeasta elämästä.
Katkera?
Ei, en ole katkera.
Olen onnellinen nykyisessä elämässäni.
Ehkä olisin katkeroitunut jos en olisi päässyt pois, elämään omaa, oikeaa elämääni.
Minä niin ymmärrän sinua!
Haluan aina asua pk-seudulla, asua kattohuoneistossa, ajaa minun shamppanjavärisellä mini cooperilla ja matkustaa 13 eri maahaan joka vuosi. Olen perusinsinööri. En edes lääkäri tai juristi. Voitteko kuvitella minut suljettiin pois Facebook-kissaryhmästä, koska huomautin yhdelle hajaseudulta tulevalle, että parempi sanoa suoraan että on kyllästynyt kissaansa kuin tekopyhänä keksiä "haikeudella luovumme" syitä kissan niskaan.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_taajamista_2014
Tuosta kun nopeasti laskin niin vuonna 2014 Suomessa asui yli 20 000 ihmisen taajamissa 3 272 227 ihmistä eli n. 61 % Suomen väestöstä. Parissa vuodessa luku kasvanut ja kasvaa edelleen vauhdilla.
Ihmettelen kyllä kovasti miten joku lande on "todellista Suomea" tai siellä eletään "oikeaa elämää", kun kuitenkin ovat selvä vähemmistö Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ap luulee ilman muuta että se oma elämä on juuri sitä "tavallista" ja "normaalia". Varmasti sua on just kehotettu ymmärtämään että jossain muualla se yhtä tavallinen tai normaali onkin aivan toisenlaista. Hyviä esimerkkejä jo on ketjussa tullutkin.
Summa summarum: Maailmankuvan laajentaminen tekee ihan hyvää. Harmaan sävyjä voi olla yllättävän paljon.
Ap ihan oikeassa. Meidän pitää rajoittaa yhteydet landelaisiin.
Itse koin huvittana sen, kun osallistuin kisoihin Helsingissä ja sen takia yövyin paikallisen perheen luona, jota en ollut koskaan tavannutkaan. Koko sen illan nämä ihmiset selittivät minulla kuinka Helsinkikään ei ole oikeastaan kuin monta pikkukylää yhdessä ja kuinka kehäkolmosen ulkopuolella olevat eivät ymmärrä tätä ja suhtautuvat heihin huonosti ihan turhaa. En ollut ottanut asiaa mitenkään puheeksi, ja ärsytti koko juttu.
Käypä kuule tyttö tutustumassa reaalimaailmaan.