Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jooga väsyttää?

myy
14.08.2016 |

Hei!

Olen joogannut jo jonkin aikaa ja nyt olen alkanut ihmetellä, että miksi olen niin väsynyt joogan jälkeen. Jooga ei lainkaan piristä, vaan olen sen jälkeen aivan vetämätön. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu joogasta.

Vierailija
2/11 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa miksi liikunta väsyttää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, se on fyysistä tekemistä kuitenkin. Ja rauhoittaa mieltä.

Vierailija
4/11 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla kampissa kahvitellessa jouduin kuuntelemaan kahvlan vieressä häiriköimää taka-aasialaista luukasaa. Jos jooga ja joku on mielenhallintaan ja muuhunkin, miksi vartijoiden ja partion pois perästä heittämä naikkonen on kumminkin päästään täysin sekava huutaessaan ja häiriköidesaään.

Vierailija
5/11 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli, joogasin yhden lukukauden kansalaisopistolla joskus lukioikäisenä. Itseni ja siskoni lisäksi ryhmässä oli lähinnä 45+v mammoja ja vielä vanhempia mummoja, joten tahti lieni tästä syystä erittäin hidas. Ärsytti käyttää 1h/viikko siihen, tuntui ajan tuhlaukselta makoilla jumppamatolla hämärässä huoneessa kuuntelemassa mammojen valitusta iskiasoireista. Tunnin jälkeen todellakin vain vitutti ja väsytti.

En osaa oikein keskittyä semmoisiin hengitysjuttuihin jne, pyörii liikaa asioita päässä. Sittemmin olen tykästynyt mm. Bodybalanceen tuon joogan sijasta, siinä saa jotain vähän tehdäkin ja hien pintaan, mutta venyy ja vanuu samalla.

Vierailija
6/11 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla kampissa kahvitellessa jouduin kuuntelemaan kahvlan vieressä häiriköimää taka-aasialaista luukasaa. Jos jooga ja joku on mielenhallintaan ja muuhunkin, miksi vartijoiden ja partion pois perästä heittämä naikkonen on kumminkin päästään täysin sekava huutaessaan ja häiriköidesaään.

Miten toi keissi liittyy joogaan? Vai levitoiko se siinä samalla kun häiriköi?

Vierailija
7/11 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joogassa on olennaista tehdä liikkeet hengityksen rytmiin. Oletko saanut tähän ohjausta ja harjoitusta? Kannattaisi käydä hyvän ohjaajan tunneilla tai jos se ei ole mahdollista, opiskella itse ihan alusta pitäen yksinkertaisten liikkeiden myötä tuota oikeaa hengitystä. Myös loppurentoutus on olennainen. Se ikään kuin viimeistelee harjoituksen. Suosittelen sellaista kirjaa kuinJokanaisen joogakirja, kirjoittanut Malla Rautaparta.

Itse olen harjoittanut joogaa muutaman vuoden. Aina en ole päässyt tunneille, mutta olen opiskellut joogakirjoja edestakaisin ja yhä uudestaan, kunnes opin perusperiaatteet. Menetelmä on hidas, mutta itse olen kokenut sen kannattavaksi. Virkistyn, kun joogaan.

Toivottavasti tätä ketjua ei tule häiriköimään kukaan joogan demonisoija.

Vierailija
8/11 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuisiko tuo siitä rentoutumisesta? Minä olin ainakin joogan jälkeen aina sellaisessa puoliunessa. Sama juttu esim hierojalta tullessa.

Vierailija
9/11 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

myy kirjoitti:

Hei!

Olen joogannut jo jonkin aikaa ja nyt olen alkanut ihmetellä, että miksi olen niin väsynyt joogan jälkeen. Jooga ei lainkaan piristä, vaan olen sen jälkeen aivan vetämätön. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

Yksi mahdollisuus on, että sinulla on valmiiksi univajetta. Jooga rentouttaa ja tavallaan "päästää" sen univajeen läpi, kun muu toiminta lakkaa.

Mietipä, nukutko riittävästi, eli vähintään 7-8 t yössä.

Vierailija
10/11 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 53-vuotias nainen ja olen juuri aloittanut joogan ja pilateksen ja minuakin väsyttää tosi paljon. Minulla on kyllä aika huono peruskunto ja liikkumattomuus on jäykistänyt kehoani, ja lisäksi tuota ikää ja painoakin on kertynyt, joten ei ihme, että väsyttää. Tämä joogaväsymys on kylläkin sellaista pehmeää väsymystä, ja toivon, että jaksan jatkaa. Jos muistan, niin tulen raportoimaan tänne edistymistäni.

Vierailija
11/11 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon edellisen kommentin 5.4.2019 kirjoittanut silloin 53-vuotias nainen tässä nyt 54-vuotiaana, heippa!

Olen jatkanut joogaamista, ja yhä edelleenkin jooga väsyttää minua rankasti, koska lähtötilanteeni oli niin surkea. Olen laihtunut jonkin verran ja jaksan enemmän kuin aikaisemmin. Liikun myös enemmän kuin aikaisemmin, joogan lisäksi mm. kävelen paljon. On kyllä rankkaa alkaa kuntoilemaan yli 50-vuotiaana, mutta edistyminen antaa voimaa jatkaa!

Tässä hyvä englanninkielinen artikkeli joogasta ja väsymyksestä:

https://yogarove.com/why-do-i-feel-tired-after-yoga/

Joogailemisiin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän