Katsooko kukaan oikeasti niitä vanhoja suomalaisia elokuvia? Nehän on hirveitä.
Tarkoitan siis niitä mustavalkoisia joita tulee joka arki iltapäivä. Ala-asteen kevätjuhlien tasoista näyttelemistä, juonet kuin kännissä olevan apinan kirjoittamia ja se huumori, eieieiei!
Mutta tykkääkö joku niistä? Kertokaa mikä niissä on hyvää, en ymmärrä.
Kommentit (20)
Ne on kyllä huonoja:
"Nyt on sitten yksi ilmansuunta vähemmän"
"Miten niin?"
"Söin juuri lounaan"
Paskaa!
Vierailija kirjoitti:
Ne on kyllä huonoja:
"Miten niin?"
"Söin juuri lounaan"
Paskaa!
Entäs tää, jossain oli sellainen urheiluseura kuin Kainalniemen Hiki. Ikinä en oo niin nauranut.
Mun äiti 90v. katsoo niitä, ja varmaan muutkin vanhukset. Minä ainakaan en katso telkkaria siihen aikaan päivästä, joten ihan sama mitä sieltä tulee.
Eivät ne ole samasta muotista, vaikka ovatkin mustavalkoisia. Minä katson mielelläni niitä, joissa näkyy paljon ulkokuvia Helsingistä 1930-1980-luvuilla. Lavasteistakin näkee, mikä on ollut hienoa, mikä huonoa ja mikä siltä väliltä aikoja sitten. Myös vaatteet ja hiukset ovat mielenkiintoisia, ja tietysti henkilöhahmot "ajan henkineen". Juonet, näyttelijäntyö ja musiikki ovat yleensä aika onnetonta tavaraa, mutta pieninä annoksina kiehtovaa nähtävää.
Kaksikymppisenä en voinut sietää ajatustakaan mokomasta roskasta, mutta nyt viisikymppisenä näen maailman sen verran eri tavalla, että pystyn viehättymään myös asioista, jotka eivät ole juuri oman makuni mukaisia.
Tykkään! Lapsesta asti olen katsonut noita. Ne on ihan huippuja. Pesee saman aikakauden amerikkalaiset elokuvat mennen tullen. Niitä pitää verrata teatteriin, ei uusiin elokuviin. Näyttelytyyli ja juonet on suoraan tetterista, kun elokuva on ilmiönä ollut vielä nuori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on kyllä huonoja:
"Miten niin?"
"Söin juuri lounaan"
Paskaa!
Entäs tää, jossain oli sellainen urheiluseura kuin Kainalniemen Hiki. Ikinä en oo niin nauranut.
Kainalniemen Hiki on Elmon urheiluseura.
parempia ne on kuin nykyiset paskasuomileffat
Vanhat ja itsekin joskus. Nehän ovat juts koomisia kaikkine ylinäyttelminiseen ja ennalta-arvattavine juonineen.
Jotkut seniilit mummut. Oon vähän koittanut katsoa niitä, mutta ovat kyllä karseata paskaa. Sosialismipropagandaa kuten pohjois-koreassa. Vaaleahiuksiset suomalaismiehet uittavat tukkeja ja laulavat.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti 90v. katsoo niitä, ja varmaan muutkin vanhukset. Minä ainakaan en katso telkkaria siihen aikaan päivästä, joten ihan sama mitä sieltä tulee.
En enää katso niitä. Olen sen verran vanha, että ne vanhat filmit on jo nähty. Telkkaria voi katsoa ihan mihin aikaan päivästä ja mitä ohjelmaa haluaa. Kun nämä tallennussysteemit on ollut jo vuosikymmeniä.
Minustakin kiehtova katsella. Mietin aina, että oliko ihmiset noin paljon hienompia ennenvanhaan. Ja ainakin lasse pöysti on hauska!:P
N 18
Vierailija kirjoitti:
Vanhat ja itsekin joskus. Nehän ovat juts koomisia kaikkine ylinäyttelminiseen ja ennalta-arvattavine juonineen.
Parempi se ylinäytteleminen kuin se, ettei osaa näytellä ollenkaan niin kuin nykyään.
Mulla tulee niistä jotenkin kotoisa olo. Keitän joskus kahvit ja syön pullaa, sekä katson telkkarista jonkun tuollaisen kotimaisen leffan. Just parasta! N25
Vanhat mustavalkoleffat pesevät suurimman osan nykyisistä filmeistä ja kevyesti kaikki 80-90-luvun kotimaiset leffat.
Ainoa miinus siitä, kun niitä näytetään joka arkipäivä, niin väkisinkin uusiinat tulevat liian usein!
Komisario Palmut on mun suosikkeja, nyt näkyy olevan myös yle areenassa.
Lapsena rakastin erityisesti Pekka Puupää elokuvia. Pitäisi ostaa dvd:nä niitä ja kokeilla tykkääkö omat lapset.
Meillä ainakin lapset tykkää Suomisen perhe-leffoista, meillä on niitä DVDllä. Matkii puhetapaa ja leikkii pipsaa ja ollia. Ihan parasta.
Hyviä vanhoja suomalaisia leffoja ovat Komisario Palmut, Noita palaa elämään ja myös Valkoinen peura. Oon 14-vuotias ja koko pienen ikäni katsonut vanhoja suomileffoja
Nehän on just parhaita :D
N17