Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on alkoholismin syy? Miksi sitä pidetään sairautena? Tuurijuoppous?

Vierailija
12.08.2016 |

Eli miksi joku ajautuu alkoholistiksi ja sitä sitten pidetään sairautena. Minusta omituista on esim se, että joku on tuurijuoppo eli juo pitkän pätkän ja on pari kuukautta sitten juomatta.

Jos tuurijuoppo on sen pari kuukautta juomatta, niin siinähän on kemiallinen riippuvuus jo loppunut. Mikä ihme pistää aloittamaan uuden ryyppyputken. Ei mikään sairaus pakota.

Esim. Matti Nykänen on exiensä mukaan mitä ihanin mies, mutta sitten tulee ne ryyppyputket ja sekoilut humalassa.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä saa jotkut ihmiset siis juoppoutumaan alkoholisteiksi.

Vierailija
2/47 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholismi syntyy monelle alkoholin aktiivikäyttäjälle noin 10 - 15 vuodessa. Ei sille aina ole mitään muuta syytä kuin vain se, että alkoholia on käytetty liikaa ja riippuvuus on vain päässyt syntymään. Tottakai alkoholia käytetään myös eskapismiin, mihin se onkin paras huume, koska sillä saa jopa tajunnan sammutettua täydellisesti, mutta kaiken alkoholismin takana ei ole mielenterveysongelmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakointi ja liikasyöminen lienee myös sairauksia. Syömisestä alkoholismi tosin eroaa siinä että ilman alkoholiakin ihminen kyllä pärjää, mutta ilman syömistä ei.

Vierailija
4/47 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikille kehity alkoholismia ja toisilla ei siihen paljoa vaadita. Herkkyys on jo perimässä. Minä tiesin jo ensimmäisistä känneistä, että tässä se on elämän kohtalo.

Vierailija
5/47 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkyyttä se on ei muuta.

Vierailija
6/47 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kysymys on niin tyhmä ettei edes viitsis vastata. Jos kyseessä on pelkkä fyysinen riippuvuus, niin siihen auttaisi antabus. Se ei kuitenkaan auta oikeaa juoppoa yhtään. Kyseessä on hyvin laaja-alainen fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen tila. Juopoista raitistuu vain 5 % ( siis oikeasti raitistuu), joten kertoo jotain asian vakavuudesta. Juoppo raitistuu vasta sitten, kun ei enää tarvitse juoda. Jos joutuu pinnistelemään  juomatta ja miettii koska retkahtaa, niin ei ole kuin huonompaa tulossa. Alkoholismi voi pahentua, vaikka ei joisikaan.

Vierailija
7/47 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekkyyttä se on ei muuta.

niin on syöpäkin.

Vierailija
8/47 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko peliriippuvuus myöskin sitten sairaus?💆

Vierailija
9/47 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos nyt tehdään ensiksi selväksi se että muut eivät minun juomistani määrittele. Kukaan ei tule sanomaan minulle että olisin alkoholisti tai minulla olisi ongelma. Se olisi melkoista ylimielisyyttä. For the record: en ole juonut 8 kuukauteen.

Vierailija
10/47 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se geeni käytännössä saa juomaan?

Vierailija
11/47 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivojen välittäjäaineiden kanssa jotain häikkää /vajetta. Viina toimii liuottimena ja jotenkin korjaa häiriöitä. Syntyy normi-ihmistä voimakkaampi vaste/fiilis ja sen olotilan haluaa uudestaan ja uudestaan.

Vierailija
12/47 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä myös peliriippuvuus on sairaus. Riippuvuudet yleisesti ovat tunne-elämän sairauksia jossa olotilaa pyritään parantamaan tai normalisoimaan jollain toiminnalla tai aineella. Toipuakseen tulee löytää uudenlaiset tunne-elämän taidot käsittelemään huonoa oloa.noin niin kuin lyhykäisyydessään.

Vierailija
13/47 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se geeni käytännössä saa juomaan?

Geeni ei saa ketään juomaan, vaan se liittyy riippuvuuden syntymiseen.

Vierailija
14/47 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveysongelma se on. Ihminen ei enää ajattele kuten normaali ihminen, vaan koko elämä pyörii vain alkoholin ympärillä. Silloinkin kun ei juo, ajattelee silti, että milloin voi taas juoda ja ärsyyntyy, jos aikomukset viivästyvät. Esim ei lupaudu mihinkään, missä tarvitsee ajaa autoa, koska ei halua pysyä ajokunnossa.

Vierailija
15/47 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 miten tiesit ekoista känneistä, että tässä se on elämän kohtalo? Mikä siinä oli se juttu. Kerro tarkkaan. Kiinnostaa.

(Kysyn siksi, kun en tosiaan asiasta mitään tiedä ja tyttäreni (16-v) on alkanut juuri seurustella pojan kanssa, jonka molemmat vanhemmat ovat alkoholisteja. Poika on ollut huostassa tuon vuoksi jo muutaman vuoden. Nyt 17-vuotias.

Ap

Vierailija
16/47 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on taipumusta riippuvuuteen melkein mistä vaan mistä tykkään ja saan kicksejä (ensimmäinen koukuttumiseni oli 13-vuotiaana masturboimiseen - pahimpina aikoina en tehnyt oikein mitään muut akuin olin yksin huoneessani ja runkkasin, kerta toisensa jälkeen). En usko kuitenkaan oikein niihin psyykkisiin selitykseen "tunne-elämän sairaudesta" tai jostain syvästä onnettomuudesta johon juodaan tai pelataan tai urheillaan ylettömästi tms.

Minulla ainakin se tuntuu olevan joku ihan fysiologinen juttu, jossa nautinto tietynlaisista toiminnoista vaikuttaa olevan suurempi kuin muilla, ja toisaalta ihan aivoperäisesti nautinnon jälkeen tulee isompi "lasku", johon täytyisi taas harrastaa riippuvuutta että ikävä olo menisi pois. Mutta se ikävä olo ei ole perussyy, vaan tulee siitä riippvuuden aiheuttaman nousun jälkilaskusta.

Vierailija
17/47 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako tuon aivojen välittäjäaineessa olevan häikän jollain lääkkeellä tasaantumaan, jotta ei alkoholia tarvitsisi?

Vierailija
18/47 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 osaatko sanoa, onko tuohon riippuvuusongelmaan jotain hoitomahdollisuutta? Voikohan olla nii., että juoppojen lapsesta tulee usein joku riippuvainen, vaikkei juuri alkoholista.

Vierailija
19/47 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni oli veljiä pitkä liuta. Heistä löytyi joka lähtöön, suurin osa on jo manan majoilla. Parin  alkoholistin lähtöä viina edesauttoi. Veljeksistä löytyi myös absolutisti ja kohtuukäyttäjiä. Yksi ryyppäsi melko paljon alle 30 v. mutta vanhemmiten siirtyi lähes raittiuteen. Mielestäni geenit eivät selitä kaikkea. Tunnen muutamia juoppojen lapsia, joilla ei ole koskaan ollut ongelmaa. Addiktio voi syntyä vaikka urheiluun, tämä selittää monen urheilijan surkean kohtalon. Riippuvuus siirtyy toiseen asiaan. Vaikea kysymys: Miksi Jeppe juo

Vierailija
20/47 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on alkoholismi geeneissä sekä äidin että isän puolelta. Kummastakin suvusta on lähdetty nuorina hautaan viinan takia. Tiedän olevani myös geeneiktäni alkoholisti, mutta mulla on itsekuria ja osaan säännöstellä juomistani. Jos päätän etten juo, en juo. Jos annan itselleni luvan juoda pullon viiniä, juon vain sen. Ihan hyvin olen pärjäillyt näillä omilla säännöstelyilläni keski-ikään saakka. Jos jotain karmeaa tapahtuisi elämässäni, veikkaisin että juopahtaisin satavarmasti.