Ette tienneet olevansa raskaana? minä en.
Synnytin 9/9 tytön aivan terve. En tiennyt olleeni raskaana ennen kun hankkiuduin kovien kipujen takia päivystykseen jossa katsottiin useamman tunnin päästä että synnytys on käynnistynyt. Onko kenellekkään muulle käynyt näin?
Kommentit (26)
Olen kuullut näistä tapauksista, mutta jotenkin se on niin uskomatonta etten vaan usko sellaisen olevan mahdollista.
Mikä oli syntymäpaino?
Mä tiedän yhden tällaisen tapauksen, mutta tuntuu todella uskomattomalta. Uskoisin siihen liittyvän pakostikin jotain denialismia.
Mun kaverille kävi noin. Eikä ollu läski tai vajaa, kun sitä kohta kysytään kuitenki. Kolmekilonen täysaikanen vauva. Tervekin. Testit näytti negaa.
Sattuuhan näitä.
Eniten ihmetyttää, miten voi olla tutematta liikkeitä? Minulla vauva tuntuu ja näyttää tulevan välillä vatsasta läpikin, en voisi olla tuntematta tai luulla miksikään muuksi...
Mä olen kanssa aina miettinyt, miten joku ei voi tietää! Mulla on alkanut niin järkky raskauspahoinvointi heti ja olen oksentanut 20 viikkoa putkeen. Mun ei olisi tarvinnut tehdä edes testiä kun oireet ovat olleet niin selvät :(
Ja sit tietty vatsan kasvaminen, potkut ja muut vauvan kääntyilyt, kuinka niitä voi olla huomaamatta? Ja mahdolliset harjoitussupistukset?
Mielenkiinnosta kysyn, en tarkoita ilkeillä! Onnea 💖
No en nyt sentään loppuun asti ollut tietämätön asiasta mutta aika pitkälle raskauteen joo, kuukautiset oli aina ollut epäsäännölliset ja niukkoja vuotoja tuli raskauden aikanakin, olin käyttänyt ehkäisyä joka kerta joten en osannut "pelätä" raskautta, mitään pahoinvointia tai muuta ikävää oireilua ei ollut, maha ei kasvanut alussa.. Ensimmäiset epäilyt raskaudesta tuli siinä kohtaa kun aloin tuntea liikkeet selvästi, kyllä se oli valtava shokki ja syytin itseäni lapsen terveyden vaarantamisesta pitkään mutta vuosien mittaan olen oppinut elämään asian kanssa. Lapsi syntyi terveenä ja kaikki meni hyvin vaikka alkuraskauden seuranta jäikin pois.
Mä en tiedä muuta kuin että tuo OTSIKKO on aivan järkyttävä. :'D
Minulla ainakin maha möyrii ihan ulospäin näkyvästi vaikka en ole raskaana. Jos kohtu on taaksepäin kallellaan eivät suolet nouse kohdun yläpuolelle, vaan voivat jäädä eteen. Silloin vauvan liikkeet tuntuvat suoliston läpi.
Onhan sitä Suomessa käynyt niinkin, että raskaana oleva on käynyt lääkärissäkin, eikä lääkärikään ole huomannut raskautta.
Tiedän henk.koht. ihmisen joka meni vatsan väänteiden takia sairaalaan, päivänä jolloin menkkojen olisi tullut alkaa (olivat säännölliset) ja synnytti siellä terveen poikalapsen (täysiaikaisen vielä). Näin itse tämän tytön noin kuukausi ennen synnytystä ja hänestä ei todellakaan näkynyt päältä raskaus. Lääkäri oli sanonut että hänen kohtunsa menee jotenkin pitkittäin selkärangan myötäisesti tai jotenkin niin kuitenkin että mitään pömppöä ei hänellä näkynyt, tällaisia tapauksia on kyseisen lääkärin mukaan muutama vuodessa. Lisäksi vauvan potkut jos osuvat joihinkin alueisiin kehossa niitä ei tunne tai ne tuntuvat korkeintaan siltä kuin ilma kiertäisi vatsassa.
Tämä oli tytön toinen lapsi jo, ensimmäinen syntyi niin että hän sai tietää kahdeksannella kuulla olevansa raskaana, kun vauva kääntyi mahassa... Pieni shokki sekin.
Hän ei ole mikään ylipainoinen vaan ihan normaalipainon ylärajoilla, joten vauvat ei todellakaan peittyneet minkään läskikerroksen alle.
Ja lopuksi vielä selvennyksenä että molempien raskauksien aikana menkat ovat tulleet aivan säännöllisinä.
Vierailija kirjoitti:
Mun kaverille kävi noin. Eikä ollu läski tai vajaa, kun sitä kohta kysytään kuitenki. Kolmekilonen täysaikanen vauva. Tervekin. Testit näytti negaa.
Sattuuhan näitä.
Näin itsekin äitinä tuntuu uskomattomalta, ettei MISTÄÄN heräisi epäilys, edes viimeistään liikkeistä. Itselläni oli istukka edessä, eli vaimentaa vähän iskuja, mutta silti olisin kyllä ollut aivan helvetin ihmeissäni jos en olisi tiennyt olevani raskaana.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän henk.koht. ihmisen joka meni vatsan väänteiden takia sairaalaan, päivänä jolloin menkkojen olisi tullut alkaa (olivat säännölliset) ja synnytti siellä terveen poikalapsen (täysiaikaisen vielä). Näin itse tämän tytön noin kuukausi ennen synnytystä ja hänestä ei todellakaan näkynyt päältä raskaus. Lääkäri oli sanonut että hänen kohtunsa menee jotenkin pitkittäin selkärangan myötäisesti tai jotenkin niin kuitenkin että mitään pömppöä ei hänellä näkynyt, tällaisia tapauksia on kyseisen lääkärin mukaan muutama vuodessa. Lisäksi vauvan potkut jos osuvat joihinkin alueisiin kehossa niitä ei tunne tai ne tuntuvat korkeintaan siltä kuin ilma kiertäisi vatsassa.
Tämä oli tytön toinen lapsi jo, ensimmäinen syntyi niin että hän sai tietää kahdeksannella kuulla olevansa raskaana, kun vauva kääntyi mahassa... Pieni shokki sekin.
Hän ei ole mikään ylipainoinen vaan ihan normaalipainon ylärajoilla, joten vauvat ei todellakaan peittyneet minkään läskikerroksen alle.
Ja lopuksi vielä selvennyksenä että molempien raskauksien aikana menkat ovat tulleet aivan säännöllisinä.
Nyt tulee kyllä aika paksua settiä! Siis hän ei älynnyt olevansa raskaana ekalla kerralla kuin vasta ihan lopussa ja toisesta ei tajunnut ollenkaan? Jotenkin, (mutta ei sitten kuitenkaan) saattaisin ymmärtää, jos kerran kävisi noin, mutta kahdesti?! Itsekin olen nyt raskaana ja tuntuu aivan ihmeelliseltä, ettei muka tajuaisi olevan raskaana, vaikka olisi mitä vuotoja vähän hämäämässä. Mullakin on ollut melko oireeton raskaus ja sikiökin melko rauhallista sorttia, eikä vatsakaan ole mulla niin hirvittävän iso, mutta kyllähän mä silti välillä tunnen liikkeitä ja tunnen vatsaa painelemalla, että siellä sisällä on jotain. Siis vaikka sikiö ei liikkuisi, niin sen pystyy kyllä tunnustelemalla tuntemaan ainakin ihan loppuvaiheessa. Täytyy olla todellakin laput täysin silmillä oman kehonsa suhteen, jos todella missaa raskautensa.
Itselläni oli istukka edessä, joten koko raskausaikana en käytännössä tuntenut mitään liikkeitä. Ne, jota liikkeiksi oletan olisi ollut helposti kuitattavissa ilmana mahassa tms. Olin siis kyllä koko raskauden tietoinen raskaudestani kun toivottu oli, mutta nyt alan ymmärtää miten nää yllätysvauvat on mahdollisia.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli istukka edessä, joten koko raskausaikana en käytännössä tuntenut mitään liikkeitä. Ne, jota liikkeiksi oletan olisi ollut helposti kuitattavissa ilmana mahassa tms. Olin siis kyllä koko raskauden tietoinen raskaudestani kun toivottu oli, mutta nyt alan ymmärtää miten nää yllätysvauvat on mahdollisia.
Itsellänikin oli istukka edessä, mutta siitä huolimatta tunsin liikkeet kun poika monotti menemään niin että paikallani maatessa vatsa vaan heilui :D
Kyllä testi näyttää positiivista ellei sitä ole tehty liian aikaisin. Istukkahormonia erittyy kyllä kaikilla raskausaikana
. Joka muuta väittää puhuu palturia.
Minä kyllä ymmärrän täysin.
Minulla on takanani neljä täysmittaista raskautta ja olen kyllä tiennyt olevani raskaana (poisjääneet menkat, testi).
Minulla ei ole koskaan ollut pahoinvointia, ei rintojen arkuutta eikä muitakaan raskausoireita. Jos ekassa raskaudessani menkat ei olisi jääneet pois, olisi minullakin voinut hyvin käydä noin. Tosin olen ylipainoinen, joten maha katosi läskeihin.
Monet ihmettelevät, että eikö ole tuntenut liikkeitä. Minun esikoiseni oli erittäin vähäliikkeinen. Sain neuvolasta liikelaskentalomakkeen ja minusta tuntui, että se 10 liikettä tunnissa oli täyttä utopiaa - miten sen voisi oikeasti saavuttaa? Se ei meinannut täyttyä millään ja liikkeet olivat hyvin vaimeita. Kolme viikkoa ennen laskettua aikaa sikiö muuttui käytännössä liikkumattomaksi. Niinpä en sitten huomannutkaan, että se kuoli. Siinä vaiheessa kun asia todettiin, se oli ollut kuolleena jo ainakin kaksi vuorokautta. Ja siinähän sain selitellä niin lääkäreille kuin tutuillekin: ETKÖ SINÄ HUOMANNUT ETTEI SE LIIKU? Huomasin kyllä, mutta mitä sitten? Sen normaali olotila oli liikkumattomuus.
Jos sattuu olemaan tuollainen liikkumaton vauva, ei raskausoireita ja menkatkin vielä tulee, niin en ihmettele ettei huomaa. Jos teidän vauvat on ryskäneet, niin kaikki ei ole samanlaisia. Mullakin seuraava oli pakon vilkkaampi.
Tästähän on ollut se tv-sarjakin, amerikkalainen, "I didn't know I was pregnant" :D Siinä just naiset kerto samanlaisia kokemuksia.
Miksi et tiennyt?