Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talousasioista neuvoa tarvittaisiin

Vierailija
12.08.2016 |

Mulla on kulutusluotto 4000€ (korko 6,8 %, tod.vuosikorko n. 12,7 %), luottokortti 1500 € (korko 5,8 %, tod. vuosikorkoa en tiedä, mutta 2 €/kk laskutuspalkkio), luottokortti 1300€ (korko 6,74 %, to. vuosikorko n. 12,7 %), luottokortti 2500€ (korko 11,7 %, tod. vosikorko n. 20,5 %) ja luottokortti 1000€ (korko 9,7 %, tod. vuosikorko n.15,8 %) eli velkaa yhteensä noin 10 000 €. Olen miettinyt näiden yhdistämistä, mutta en saa pankista lainaa. Tällä hetkellä lyhennän noin 100€ kuussa kutakin luottoa, mutta ne ei tunnu lyhenevän. Sain nyt parhaimman lainatarjouksen joltain yritykseltä 10 000€, 48 kk maksuajalla, eli 256€/kk eli kokonaisuudessaan 4 v aikana maksaisin 12 288€, tod.vuosikorko n.12,2 % Nyt en tiedä onko kannattavampaa ottaa luotto vai yrittää hoitaa noi yksitellen, kun osassa todellinen vuosikorko kuitenkin alhaisempi kuin tarjotussa luotossa. Jelppikää, please.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laske Excelillä itse. Opit siinä samalla paljon ja hyödyt enemmän, kuin että saat luvut valmiina. 10tEUR ei vielä kenenkään elämää pilaa onneksi. Kyllä sen maksettua saa. Tsemppiä!

Vierailija
2/35 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkasaneeraus takuusäätiöllä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksaisin ensin loppuun pienimmän, eli muista ihan minimilyhennys ja kaikki liikenevä pienimmän lyhentämiseen, sitten seuraavaksi pienempi jne.

Vierailija
4/35 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisin mahdollisesti sosiaalisen luoton, mutta silloin menisi luottotiedot ja sitä en halua kun olen saanut ne tähän asti pidettyä. Mulla on vakituinen työ ja palkka bruttona n. 3000 euroa. Lähinnä mietn sitä, että jos otan luoton niin tavallaan velka kasvaa siinä reilut 2000 euroa. Len ajatellut että eka maksan pois tuon kalleimman luottokortin 2500 euroa, laitoin just siihen 600 euroa. Jos maksaisin sitä vielä 3 kertaa 600 euroa niin se ois ohi ja sit seuraavaks seuraava luotto. Olen jo lopettanut noi kaksi kalleinta eli ne ei enää lisäänny. ap. Usein vaan puhutaan, että yhdistämällä säästää, mutta en ole ihan varma omassa tapauksessani

Vierailija
5/35 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä maksaisin ensin loppuun pienimmän, eli muista ihan minimilyhennys ja kaikki liikenevä pienimmän lyhentämiseen, sitten seuraavaksi pienempi jne.

Täh!? Miksi ihmeessä? Ensimmäiseksi maksetaan pois tietysti kaikkein kallein laina, olipa se sitten suurin tai pienin.

Vierailija
6/35 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin kannattaa tietysti maksaa pois se laina, jossa on suurin korko. Oletetaan, että uusi yhdistelmälaina on X ja vanhat lainat A, B , C ja D. Maksat uudella lainalla X pois ne vanhat lainat, joiden todellinen vuosikorko on suurempi kuin X:n. Eli lopputulos voi olla esim X ja B. Ota excel käteen ja laske paras vaihtoehto.

Vierailija
7/35 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sait aika huonon tarjouksen. Yhtä lailla maksat noita korkoja noista muista, eli jos velkaa on 10000, maksat siihen joka tapauksessa korot päälle. Suunnitelmasi on hyvä: maksa kallein pois ensin, sitten toka kallein jne. Sulla on niin monta luottokorttia tapissa, ettet oikein ole pankille houkutteleva asiakas. Mutta tsemppiä, saat ne kyllä maksettua, yhden kerrallaan.

Vierailija
8/35 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhennät nyt siis viittä eri luottoa yhteensä n. 500€/kk, mutta huonoin tuloksin. Jatkossa lyhentäisit vain yhtä lainaa 256€/kk, ja laina oikeasti lyhenisikin. Eikö tuo nyt kuulosta ihan järkevältä muutokselta? Olisiko sinun mahdollista lyhentää jopa vähän enemmän per kk, niin saisit lainan nopeammin kuitattua?

Vierailija
9/35 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olen yrittänyt laskeskella, mutta ongelmana se, että vain osan luottojen korko on korkeampi kuin tarjottu ja tämä noin. 12 % tod. vuosikoron tarjous koskee vain 10 000 lainaa 4 vuoden maksuajalla, eli en saa pienempää samoilla ehdoilla. ap

Vierailija
10/35 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh!? Miksi ihmeessä? Ensimmäiseksi maksetaan pois tietysti kaikkein kallein laina, olipa se sitten suurin tai pienin.

Siksi, että ne ylimääräiset kulut vähenevät heti ja pysyvästi kun saa yhdenkin lainan maksettua pois, jolloin seuraavan lyhentäminen on helpompaa.

Vierailija
11/35 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, itsekin tiedän, että on aika huono tarjous. Mulla on vielä S-pankissa hakemus, mutta voi olla että pankit ei lainaa. Aluksi tuntui tosi houkuttelevalta tuokin tarjous, mutta aika hankala on laskea lopullista totuutta ja 4 vuotta on aika pitkä aika. ap

Vierailija
12/35 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi noilla tuloilla on noin monta luottokorttia ja noin paljon velkaa joka ilmeisesti on ihan päivittäismenoihin / hankintoihin kohdennettu? Sinuna lakkaisin ostelemasta yhtään mitään luotolla.

Vierailija
13/35 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi noilla tuloilla on noin monta luottokorttia ja noin paljon velkaa joka ilmeisesti on ihan päivittäismenoihin / hankintoihin kohdennettu? Sinuna lakkaisin ostelemasta yhtään mitään luotolla.

No tulot eivät ole aina olleet tätä luokkaa ja kortteja on vaan kertynyt kun olen halunnut hankkia lapsille mitä tarvisevat ja puolison tulot olleet tosi pienet. En varsinaisesti tuhlaile, mutta lapsille hankin sen mitä tarvitaan. Nyt olisi enemmän pelivaraa maksaa noita pois ja siksi mietinkin miten on viisain toimia. ap

Vierailija
14/35 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ne ei tunnu lyhenevän" - ei se toinen laina lyhene sen nopeammin. Mitään taikaa tossa ei ole. Korot yhdistelmälainassa ja monissa luottokorttilaskuissa on suunnilleen samat. Sinuna maksaisin tosiaan vaan nämä pois, ei se tilanne siitä muutu, oli lainoja yksi tai monta. Kunhat et törsää lisää. Eli vertailet todellisia vuosikorkoja ja pistät kaiken ylimääräisen sen korkeakorkoisimman lyhentämiseen. Lainat on pieniä, muutamassa kuukaudessa makselee aina yhden kokonaan pois.

Vierailija
15/35 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ihmetellyt miten näihin ongelmiin päädytään kun kyse työssä käyvästä henkilöstä ja palkkakin ihan kohtalainen. Ero, sairaus,pikavipit  ym.caset eri asia. Ilmeisesti luottokortteja saa sen kun vaan keksii mistä anoa , kukaan ei kysy tai tarkista montako sulla niitä jo on.Selittää aika paljon.

Itsellä vain yksi 2000:n rajalla ja aina ihmettelyt kuinka sen kanssa vois edes (yli)velkaantua vaikka kuinka yrittäisi.

Ja tämä ei ole mikään sormen heristys Ap:lle 

Vierailija
16/35 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tiedän, että on tyhmää, mutta esim. tarvittiin uusi sänky kun vanha hajosi, siitä tuli tuo kallein luottokortti, stockan kortti muuttui jossain vaiheessa master cardiksi ja varmaan aikanaan johonkin lomalle olen ottanut kortin. Pitkän kortit oli vaan varalle, jos ei muuten rahay riitä ja siten kun miehen tulot loppui ja työttömyys pitkittyi niin korteilla on hankittu ihan ruokaa ja vaatteita jne. Onneksi nyt on itselä vakituinen työ ja aion maksaa pois heti kun pystyn ja tosiaan kalleimmat on jo lopetettu. ap

Vierailija
17/35 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota tarjotaan vaihtoehdoksi silloin, kun pyritään saamaan lumipalloefekti.

Viis koroista, ensin pienin pois maksimilyhennyksillä. Sitten kun se on hoidettu (psykologinen vaikutus, onnistuminen) siirrytään seuraavaan, joka lyhennetään.

Tämän jälkeen onkin jo kahdesta lainasta säästynyt summa, joka käydään kolmannen kimppuun.

Siksi tuo on ihan perusteltu toimintatapa. Ja jos on jostain syystä sössinyt raha-asiat niin joutaa maksaa oppirahat.

Vierailija
18/35 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisin mahdollisesti sosiaalisen luoton, mutta silloin menisi luottotiedot ja sitä en halua kun olen saanut ne tähän asti pidettyä. Mulla on vakituinen työ ja palkka bruttona n. 3000 euroa. Lähinnä mietn sitä, että jos otan luoton niin tavallaan velka kasvaa siinä reilut 2000 euroa. Len ajatellut että eka maksan pois tuon kalleimman luottokortin 2500 euroa, laitoin just siihen 600 euroa. Jos maksaisin sitä vielä 3 kertaa 600 euroa niin se ois ohi ja sit seuraavaks seuraava luotto. Olen jo lopettanut noi kaksi kalleinta eli ne ei enää lisäänny. ap. Usein vaan puhutaan, että yhdistämällä säästää, mutta en ole ihan varma omassa tapauksessani

Olet ajatellut aivan oikein. Toteuta suunnitelmasi ja olet kohta jo kuivilla. Voi olla rankkaa mutta se kannattaa. 👍

Vierailija
19/35 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista. Onneksi en hätäpäissäni hyväksynyt luottoa vaikka tavallaan ajatus houkuttikin. Tuota lumipalloefektijuttua en tajunnut eli pysyn suunnitelmassani maksaa tuo kallein mahd. pian pois ja muita sen aikaa minimi ja sit seuraavaks kallein jne. Eiköhän tää tästä järjesty. Kiitos vielä kaikille. ap

Vierailija
20/35 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap sulle! Halusin kirjoittaa tänne että kuulostat fiksulta ja saat tuon varmasti selvitettyä :) Kannattaa sitten jatkossa alkaa säästämään yllättäviä menoja varten, ja myös selvitellä mitä juttuja voi hankkia kirpparilta lapsille ja miten kuukausittaiset pakolliset kulut kuten ruokakulut saa pienemmäksi. Säästäväisellä menolla pärjää pienemmilläkin tuloilla, ja kun siihen tottuu niin ei koe edes jäävänsä mistään paitsi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan