Rivitaloasunnon myyminen, onko kukaan myynyt itse
Pitäisi laitaa asunto myyntiin. Välittäjien 3% palkkio kuitenkin hirvittää... Ollaan kovasti mietitty itsemyymistä. Oisko joku myynyt asuntoaan itse, kertoisitko kokemuksista ym. Esim Oikotielle näyttää yksityinenkin saavan laitettua ilmoituksen. MItes kauppakirjat, teittekö itse vai teetettikö jollain...
vinkeistä etukäteen kiittäen bimbam
Kommentit (6)
Laitettiin ilmoitus oikotielle. Ei laitettu mitään näyttöaikaa vain puhelinnumero. Niille jotka halusi tulla katsomaan sanotiin kaikille sama näyttöaika. Noin 10 perhettä kävi illalla katsomassa ja seuraavana aamuna klo 9 saatiin tarjous ja muistaakseni 3 tai 4 muutakin oli halukkaita tarjoamaan samana päivänä. Eli jos haluaa näyttää asuntoa vaan potentiaalisille ostajille niin suosittelen, että ei laita oikotielle näyttöaikaa. Itsekin olemme montaa asuntoa käyneet katsomassa vain huvin vuoksi.
Kauppakirjat teki itseasiassa asunnon ostaja :)... ihan oma-aloitteisesti. Hän oli juuri myynyt oman asuntonsa ja kauppakirja oli hänellä koneella tallella, niihin hän vaan muutti tiedot. Ehdin kuitenkin jo etsiä itse kauppakirjojen pohjia googlesta ja niitä löytyi muistaakseni useampia. Olivat ihan saman kaavan mukaisia, mitä kaikki kauppakirjat, mitä kotoa löysin (aikaisemmin kiinteistövälittäjien kautta ostamistamme/myymistämme asunnoista). Niihin on helppo lisätä/korjata tarvittavat tiedot. Mielestäni siitäkään työstä ei kannata kenellekään paljon maksaa.
Ja itseasiassa useamman asunnon myyneenä voisin sanoa, että helpommalla pääsi kun myi itse. Sai näyttää asuntoa juuri silloin kun itselle sopi, eikä tarvinnut tapella välittäjän kanssa. Meille on melkein aina sekä ostoissa että myynneissä osunut todella rasittavat välittäjät (varsinkin jos ovat olleet pienemmistä firmoista ja miehiä), jotka soittelivat ja painoivat päälle koko ajan. Ydellekin välittäjälle sanottiin, kun lähdettiin lomalle Aasiaan, että soittaa vaan jos saa tarjouksen. Hän kuitenkin soitti melkein joka päivä huomioimatta aikaeroa ja ruikutti, että ei asunto tällä hinnalla kaupaksi mene, vaikka olimme sanoneet, että meillä ei ole mitään pakkoa myydä. Asunto oli ollut aikaisemmin vuokralla ja ajattelimme edelleen vuokrata sitä, jos ei mene kaupan sillä hinnalla kuin halusimme. Toinen välittäjä oli niin epäluotettavan oloinen, että ostaja oli kaivanut mun yhteystiedot ja soitti suoraan mulle, kun halusi ostaa asunnon, mutta ei luottanut välittäjään... siitä huolimatta jouduimme maksamaan sille nilkille.
Onnea myyntiin!
ja tosi tyytyväisiä ollaan. Säästimme ainakin teoriassa myös rahaa.
Kauppakirjat teimme yhteistyössä tarjouksemme pohjalta netistä löytyneellä pohjalla. Pankissa myös tarkistivat sen virheiden välttämiseksi. Ainakin lainanottaja saa pakista hyviä neuvoja. Myyjä mainitsi yhdeksi haittapuoleksi " välittäjien vainon" ja joskus olen kuullut ettei kaikki mahdolliset ostajaehdokkaat uskaltaudu yksityiseltä ostamaan. Turhaa pelkoa, eihäm välittäjä ole sen turvallisempi kun ei ole asunnosta itse vastuussa...
otin yhteyttä pankkiimme ja lupasivat auttaa sieltäkin kauppakirjojen kanssa. Alanpa tässä laittaa asiaa eteenpäin.
Minulle pankissa kerrottin, että useimmiten yksityisten väliset kauppakirjat tehdään siellä mistä rahat tulevat, ts. ostajan pankissa. Myyjän pankin edustaja tuo osakekirjat sinne kaupantekohetkellä (jos ovat pankissa tallessa lainan panttina, tms).
Prosessi:
-Isännöitsijätodistuksen pyytäminen + esitteen tekeminen, monistus
-myynti-ilmoituksen laittaminen (oikotie, sunnuntain lehti),
-esittely(t),
-ostajalta kirjallinen tarjous ja käsirahan maksaminen myyjälle,
-ostaja neuvottelee pankkinsa kanssa
-kauppakirjan tekeminen kaksin kappalein
Sen jälkeen mennään kauppakirjojen ja osakkeen kanssa ostajan pankkiin.
Pankkivirkailija vahvistaa kauppakirjojen oikeellisuuden ja siirtää rahat myyjän tilille (tai luovuttaa hänelle shekin) ja ottaa pankin hoiviin asunto-osakkeen, jos se on osana ostajan lainavakuuksia.
Me olemme myyneet itse. Meidän ei tarvinnut laittaa ilmoitusta mihinkään kun tutun tuttu osti sen. Kauppakirjat teki eräs välitysliike puolestamme, eikä maksanut kuin jotain 90 e.