Apua! Miten saan miehen tekemään kotitöitä?
Eli tilanne on tämä, olin ensin 4,5 vuotta kotona lasten kanssa jolloin luonnollisesti tein kaikki kotityöt mieheni opiskellessa ja käydessä töissä. Nyt olen itse raskaassa vuorotyössä jossa yövuoroja on 6 per kuukausi ja vuorot vaihtelevat sattumanvaraisesti esim ma yö, ti yö, ke yö, to vapaa pe aamu, la aamu. Eli toipumis aikaa vuorojen välillä ei aina jää vaikka mahtuu kuukauteeni kaksi 3men päivän vapaa " putkeakin" . Mies on taas töissä firmassa jossa työaika on 8-16 joka päivä, hän tekee puolesta tunnista tuntiin ylitöitä päivittäin ja vetoaa nyt minuun ettei hänen tämän takia tarvitse tehdä juuri kotitöitä! Hän tosin maksaa fyysisesti laskut(myös minun rahojani käyttäen) ja hoitaa esim takan lämmittämisen mutta kuuluuko minun tehdä kaikki tämän jälkeen? ! Eli lapset on 3 ja 6 v ja sotkevat tosi paljon esim keittiössä ja muuallakin, oman huoneesa järjestävät joten kuten... pyykkiä hän saattaa pestä kerran kuukaudessa samoin laittaa ruokaa just ehkä kerran kuussa ja mielestään hän tekee nyt aivan tarpeeksi! Koitin tehdä siivous vuorolistankin mutta eipä paljon kiinnostanut... olen sanonut että minulla riittää jos hän tekee yhden kolmasosan kotitöistä mutta ei! Mitä voi enää tehdä ? Erota en kuitenkaan halua mutta mittani on aivan täysi..=(
Kommentit (9)
mutta kun näytin sitä niin hän vaan tokas että katon myöhemmin.... tämän avulla yritin juuri jäsentää hänelle että mitä kulloinkin kukakin tekee... olen tosiaan lopettanut 2 viikkoa sitten kaiken ylimääräisen tekemisen esim keittön pöytää ei ole pyyhitty 2teen viikkoon saati lattiota! Pyykkiä olen pessyt koska emme voi lasten kanssa kulkea töissä ja päivähoidossa ilman niintä mutta esim kuivuneita vaatteita en ole kaappeihin vienyt vaan kasanut työhuoneen tuolille ja osa lojuu jo lattiallakin. Olin joskus kotona ollessani itsekkin todella laiska siivoamaan( tällöin mieheni valitti kun en tee mitään) mutta en ole ollut enää vuosiin inhoan kauheea sekamelskaa mutta pidän todella epäreiluna että saan tehdä kaiken yksin! Tota lähtemistäkin olen ajatellut mutta kun ei ole paikka minne mennä hotelli elämä tulee hiukan kalliiksi...
Luin uudestaan viestisi ja huomasin tuon ylityöjutun johon miehesi siis vetoaa. Oletko kysynyt voisiko miehesi lopettaa ylitöiden tekemisen ja tekisi yhdessä kotitöitä sen sijaan jos se olisi perheelle parhaaksi ?
Tai voitko uhata että sinäkin rupeat tekemään ylitöitä ja miehesi saa sitten ruveta tekemään osansa kotitöistä.
Tajuaako miehesi että kotityöt viee päivässä enemmän kuin tuon 30-60 minuuttia päivässä ?
Ehkä siivous vuorolista kuulostaa sanelupolitiikalta ja olisi parempi jos yhdessä neuvottelisitte mitä kumpikin voisi tehdä. Siis voihan olla että toinen inhoaa vaikka silittämistä ja toinen imurointia. Eli kumpikin saisi tehdä sitä mikä paremmin luonnistuu jos mahdollista. Tai onko siivous mukavampi tehdä kokoperheellä yhdessä.
Mieti mikä toimii mieheesi parhaiten, lahjonta / kiristys jne. Ja neuvottelua tietysti ja tosissaaan.
Tässä muutama ajatus mikä tuli vielä mieleeni...
Mieheni ei valitettavsti voi tällä hetkellä vähentään ylitöitään koska firmassa on sesonki meneillään ja vaativat tekemään vieläkin lisää...
Ja minun uhkailujani ylitöiden tekemisellä hän ei ikinä usko koska olen sanonut etten jaksa kunnolla tehdä normaaleja vuorojanikaan... todellinen pattitilanne... kyse on kai lähinä juuri siitä että hän pyhästi uskoo jo tekevänsä ihan tarpeeksi kaikenlaista. Hän puhuu usein kavereilleen ja perheelleen kuinka hän laittaa aina ruokaa ja kyse on alle kymmenestä kerrasta 7 vuoden aikana=( kyllä hän hoitaa tiettyjä asioita hyvinkin tunnollisesti koko ajan, asioita jotka ovat meidän koko perheen hyväksi mutta mielestäni joudun kyllä kohtuuttoman urakan eteen jos saan loppuelämäni hoitaa koko kodin päivittäiset rutiinit....
Mun mies tekee tosi paljon kotitöitä, pesee meillä käytännössä kaikki pyykit, laittaa ruokaa, täyttää ja tyhjentää astianpesukonetta siinä missä minäkin, imuroi, laittaa joka aamu aamiaiset ja vielä käyttää koiratkin aamupissalla jne. Ja minä aina muistan kiittää ja kehua häntä siitä, kuinka ihana hän on ollut kun imuroi, kuinka hyvää hänen laittamansa ruoka on, kuinka ihanan siistiä keittiössä on kun hän on täyttänyt astianpesukoneen jne.
Ihastele ja kehu ja kiitä, niin mies tekee kotitöitä tosi mielellään! En usko että komentaminen, kiristäminen, lahjonta tai vuorolistat auttavat, eikä varsinkaan se, että kaikki pitää tehdä tarkalleen vaimon ohjeiden mukaan. Eli älä ole turhan tarkka standardista äläkä liikaa neuvo miestä, toki tarvittaessa voi nätisti opastaa ja rohkaista mutta ei määräillä.
Eikä muuten ole pahitteeksi, jos heittäydyt vähän avuttomaksi välillä, kun et millään ylety vaihtamaan lamppua tai et ' osaa' tai ' jaksa' tehdä jotain. Kyllä miehen täytyy saada olla välillä se luolamies, joka pitää huolta perheestään vaikka sitten imuroimalla. Ja parhaassa tapauksessa hän tekee sen hymyillen. =)
Kysy onko miehesi mielestä jako reilu ja tasapuolinen. Jos on, niin ilmoita että vaihdetaan osia. Sinä alat tehdä ylitöitä tuon 30-60min ja sillä verukkeella mies hoitakoot kaikki kotityöt.
Pyykkää vain omat vaatteesi ja lasten vaatteista puolet. Miehen pyykkiin älä koske. Eiköhän hän jossain vaiheessa huomaa että ei ole kiva kulkea kolmea viikkoa likaisissa kalsareissa.
Valita myös kovaan ääneen nälkää aina ruoka-aikaan ja sitä kuinka on niin sotkuista ettei kävelemäänkään pääse. Todennäköisesti mies murahtaa " no laita ruokaa" tai " siivoa sitten jos häiritsee" ja sinä voit vastata samalla mitalla kun vuorot vaihtuvat normaaliksi.
Jos miehesi mielestä jako ei ole reilu, vaadi muutosta tai mene lakkoon siihen asti että tapahtuu jotain. Listojen " katsomisesta myöhemmin" ei ole mitään hyötyä. Laita ruokaa seuraavan kerran vasta kun lista on käyty kunnolla läpi. Muista etteivät lapset saa kuitenkaan kärsiä tästä tasa-arvokilpailusta, heille pitää laittaa ruokaa.
Pystytkö perustamaan mihinkään itsellesi " omaa huonetta" tai edes nurkkausta. Ilmoitat että sinä pidät tämän oman alueesi juuri niin siistinä kuin sinä itse haluat, ja sitten voit viettää jossain aikaa niin ettei tarvitse katsella tällaista sekasotkua.
Tai, tee kuten tätini: tekaise pölyallergia. Hiero tarmokkaasti silmiäsi ja niiskuta ja valita kuinka on pölyistä. Heitä varastoon kaikki matot ja muut pölyävät asiat, ja ilmoita miehelle että pölyallergiasi takia ne eivät ole tervetulleita takaisin ennen kuin hän on tampannut niistä pölyt pois.
meillä myös mies vetoaa siihen että minä olen enemmän kotona,joten olen joutilaampi siivoamaan.mulla on kuitenkin opinnot menossa ja olen pariviikkoa poissa joka toinen kuukausi ja jo lähtiessä ilmotan etten aio tulla kotiin laisinkaan jollei ole siistiä ja aina on ollut paikat kunnossa kotiin palattua.
Tee vaikka lakko! Hoidat lasten kannalta tarvittavat hommat ja mitä itse tarvitset- älä muuta. Älä tyydy mihinkään selityksiin miehen kieltäytyä kotitöistä. Silloin on mihen pieni pakko hoitaa itselleen ruokaa ja puhtaita vaatteita jne.
Tuo reissuun lähtö olisi myös hyvä. Ja tarvittavat uhkailu/kiristys/lahjonta.
Meillä ei ole valittamista miehen osallistumisesta kotitöihin. Toisaalta sanon myös suoraan jos olen totaalisen kypsä tekemään aina kotitöitä ja ilmoitan silloin suoraan että muutkin joutuvat osallistumaan. Tähän muihin kuuluu myös 6v ja 4v lapset (osaavathan nuokin jo jotain, ainakin omien jälkiensä siivoamisen).
Ja esittänyt toiveeni suoraan ja epäsuorasti, kauniisti ja myös huutaen. Olen ollut lakossakin jo pidemmän aikaa...kaikki on kokeiltu... ongelma onkin siinä että mies pyhästi uskoo ja uskottelee siis itselleenkin että laittaa ruokaa yms. vaikka todellisuudessa tapahtuu tosi harvoin..=(
Ei taida olla muuta vaihtoehtoa kun kestää tai vaihtaa miestä...enkä taida siihenkään ryhtyä kun juuri muusta ei ole ongelmaa...
Kiitos kuitenkin kaikille ehdotuksista!
Jos miehesi mielestä teidän kotitöiden niin ehdota että vaihdatte työt. Eli sinä maksat jatkossa laskut ja lämmität takan jne. ja miehesi saa tehdä loput =)
Tajuaako miehesi kuinka paljon sinulla on töitä ? Voitko lähteä hetkeksi reissuun ja jättää kodin miehesi hoidettavaksi tai jotenkin muuten " herättää" huomaamaan kotitöiden paljouden ?
Pyydä muuten mieheltäsi yksilöidysti miten haluat hänen apuaan. Koeta sopia vaikka aluksi jokin yksittäinen asia jonka hän ottaa vastuulleen (imurointi, tiskikoneen tyhjennys, iltapalan laitto jne). Ja koeta laittaa osa kotitöistä myös lasten tehtäväksi jos mahdollista...
Tsemppiä !