koulut alkaa - synttärikutsuista asiaa
Taas alkaa nämä jutut että kaikki muut kutsuttiin paitsi meidän tyttö/poika. Voisiko tulevien sankareiden vanhemmat huolehtia siitä että koko kaikki tytöt kutsutaan tai sitten noin puolet tai vähemmän. Silloin ei jäisi ulkopuolellle vain yhtä tai kahta. Ja koskee tietysti poikia myös.
Kommentit (24)
Meillä on myös isot ryhmät molemmilla lapsilla. Ollaan sovittu että 10 vierasta saa kutsua, tyttöjä ja poikia kutsuvat vielä molempia. En tiedä ketään joka olisi kutsunut koko lössiä synttäreilleen. Monet kutsuvat vain 5 vierasta.. Kouluun toki viedään pienet namit jokaiselle luokkatoverille.
mulla tapana antaa lapsen kutsua vain muutamat. ei tulisi mieleenkään että koko luokka tai edes puolet. onneksi tänä vuonna ei ole kutsuja ollenkaan koska sovin lapsen kanssa että herkut teen mutta vietän sen päivän kahdestaan lapsen kanssa viemällä toisen ravintolaan ja leffaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö lapsi saa päättää ketkä kaikki kutsuu?
Lapsi harjoittelee elämää vanhemman avustuksella. Tavallaan saa päättää, mutta tiennet että varsinkin pikkutytöt käyttävät synttärikutsuja kiristyksen ja uhkailun välineinä. Päikkytädit tietävät kertoa, kuinka tällainen kaupankäynti kutsuilla alkaa jo heti alkusyksystä. Kutsuista tehdään kuin lyömäase. Jos teet noin niin kutsun ja jos noin niin en kutsu. Tarinoita on lukemattomia. Vanhemman tulee varmistaa, ettei kutsu ole kiusaamisen muoto.
On hyvin yleistä (ja hyväksyttävää) että lapsi kutsuu luokaltaan tai ryhmästään muutaman lapsen, harrastuksistaan muutaman, naapurista muutaman ja muista tutuista muutaman. Näin lapsi saa valita kenet kutsuu. Kaikkia ei tarvitse kutsua, mutta kiusaamista on jos luokan 12 tytöstä kutsuu 11 ja yhden jättää valta-asetelmien takia kutsumatta. Toki tähänkin on se poikkeus, että tätä yhtä lasta ei yksinkertaisesti voi kutsua hänen käytöksensä takia (näitä tarinoota av-palstalta löytyy monta tämänkin päivän keskusteluista).
No huhhuh. Kiitos tästä näkemyksestä.
Minulla on eskari ikäinen poika ja sai päättää 5 ja 6v synttäreiden vieraat. Minä siis sanoin vain, että saat kutsua 6 kaveria kylään. Kutsui tietenkin parhaimmat tarhakaverit ja pari naapurin poikaa.
Pikkutytötkö käyttäytyy noin?:( eipä ollut mun aikana 90-luvulla tollasta...
Nykyisin tuo kaatuisi siihen, että ryhmästä puolet ei söisi kakkua, koska ei tykkää. Osalle pitäisi olla gluteeniton, osalle maidoton, kanamunaton, yksi allerginen suklaalla toinen mansikoille kolmas banaanille, yksi on vegaani. Jne. Joku loukkaantuu vaikka tarjosi pelkkiä maissinaksuja...