Vuokra-asunnon näyttö seuraavalle vuokralaiselle
Asun kaupungin vuokra-talossa josta muutan pois ensi kuussa. Nyt tuli viestiä joltain, että hän olisi tulossa asunto-esittelyyn, ja koska minulle sopisi näyttää asuntoa.Tämä sopii minulle tietysti, mutta en oikein tiedä mitä tuohon esittelyyn kuuluu? Vuokranantajalta tuli irtisanomisilmoituksen yhteydessä vain yleinen muistutus siitä, että olen velvollinen esittelemään asuntoa tulevalle vuokralaiselle.
Asunto on kuin pommin jäljiltä kaiken tämän muuttohässäkän keskellä, pitääkö minun nyt alkaa puunaamaan nurkkia ja yrittää tunkea muuttolaatikot ja jätesäkit johonkin piiloon? Kuuluuko minun esitellä kaappieni sisältöä ja pesutupaa ja kellareita ja aluetta yleisesti? Vai päästänkö vain tulevan mahdollisen vuokralaisen sisään, ja näytän asunnon makuuhuoneen ja keittiön jne?
Kommentit (18)
Päästät vain sisään. Et ole velvollinen mihinkään muuhun.
Ei tarvitse siivota tai piilottaa mitään. Miksi pitäisi? Asunto on täysin sinun käytössäsi niin kauan kuin sopimus on voimassa. Kun luovutat avaimen, kämpän tulee olla luovutuskunnossa.
Kaappeja ei tarvitse avata. Vaatehuone tosin lasketaan huoneeksi joten se tulisi näyttää.
Ei tarvi siivota eikä tarvi olla edes paikalla, kunhan vuokrantajalla on pääsy asuntoon.
Siis millä perusteella sinut on irtisanottu, jos asuntoon haetaan uutta asukasta?!?
Ei tarvi siivota, onhan ymmärrettävää että muuttolaatikoita on kaikkialla ennen muuttoa. Tietty nyt astiat laittaisin koneeseen ja yleisilmeen siistiksi, mutta en mitään lattialistojen pölyjä tms. :D Näytät asunnon pintapuolisesti, ei tarvi kaappeja esitellä sisältä. Voit mainita pyykkituvasta mutta itse en kyllä tuntemattoman kanssa menisi kellariin xD
Jos haluat takuuvuokrasi takaisin ilman kalliita oikeudenkäyntejä, niin ihan suosiolla esittelet asuntoa. Itsellesi sopivaan ajankohtaan. Ja sanot selkeästi, että 10 minuuttia tulee riittää ja myöhästyä ei saa yhtään. Ja puhelimella soittaa oven takaa.
Laita ylimääräiset romut jätesäkkiin ja vie piiloon roskikseen/verkkovarastoon.
Tuleva vuokralainen lähinnä katsoo ettei hirveitä roiskeita seinissä/lattioissa, kurkkaa kylpyhuoneeseen, mahtuuko pesukone jne. Haistelee onko ollut lemmikkejä tai tupakoitu. Ihan samat asiat kun sinäkin teit kun esittelyssä käyt.
Ei sinun tarvitse sen kummemmin siivota, kunhan sängyn alle näkee . Ja vaatekomeroon ja kaappeihin voi kurkata.
Kyselee onko naapurissa narkkeja tai muuta häiriötä. Pöllitäänkö pihalta polkupyörät ja autot. Kyselee toimiiko netti.
Katsoo onko ovessa turvalukko, ketju ja ovisilmä.
Jos haluat takuuvuokrasi takaisin ilman kalliita oikeudenkäyntejä, niin ihan suosiolla esittelet asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Siis millä perusteella sinut on irtisanottu, jos asuntoon haetaan uutta asukasta?!?
Anteeksi, kirjoitin ilmeisesti vähän epäselvästi, irtisanoin siis itse asunnon. Siihen vain tuli jonain automaattivastauksena vuokranantajalta muuttosiivousohje ja ilmoitus siitä että yhteystietoni luovutetaan asuntonäyttöjä varten seuraaville mahdollisille vuokralaisille.
Mutta kiitos vastauksista muille, huojentava tietää ettei nyt mitään supersiivousta tarvitse tehdä kaiken kiireen keskellä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat takuuvuokrasi takaisin ilman kalliita oikeudenkäyntejä, niin ihan suosiolla esittelet asuntoa. Itsellesi sopivaan ajankohtaan. Ja sanot selkeästi, että 10 minuuttia tulee riittää ja myöhästyä ei saa yhtään. Ja puhelimella soittaa oven takaa.
Laita ylimääräiset romut jätesäkkiin ja vie piiloon roskikseen/verkkovarastoon.
Tuleva vuokralainen lähinnä katsoo ettei hirveitä roiskeita seinissä/lattioissa, kurkkaa kylpyhuoneeseen, mahtuuko pesukone jne. Haistelee onko ollut lemmikkejä tai tupakoitu. Ihan samat asiat kun sinäkin teit kun esittelyssä käyt.
Ei sinun tarvitse sen kummemmin siivota, kunhan sängyn alle näkee . Ja vaatekomeroon ja kaappeihin voi kurkata.
Kyselee onko naapurissa narkkeja tai muuta häiriötä. Pöllitäänkö pihalta polkupyörät ja autot. Kyselee toimiiko netti.
Katsoo onko ovessa turvalukko, ketju ja ovisilmä.
Jos haluat takuuvuokrasi takaisin ilman kalliita oikeudenkäyntejä, niin ihan suosiolla esittelet asuntoa.
E kyllä tarvitse roudata mitään jätesäkkejä piiloon häkkivarastoon. Kaappien sisältöäkään ei tarvitse esitellä tuntemattomalle. Jotkut suurimmat roiskeet voi toki seiniltä/lattioilta siistiä, mutta oletettavasti jokainen tekee muuttosiivouksen muuton yhteydessä, jolloin uusi asukas pääsee kyllä siistiin asuntoon.
Minunkin piti kerran esitellä asuntoa seuraavalle asukkaalle. Hän tuli äitinsä kanssa katselemaan ja äiti kurkki kaappeihini, mitä pidin kyllä sopimattomana. Ei kysynyt lupaa ja minun kaikki tavarani olivat tietysti vielä kaapeissa, kun asuin useamman viikon vielä tuossa kämpässä.
Kummallinen käytäntö, että sinun yhteystietosi on annettu tulevalle asukkaalle. Siis että tuleva asukasko sopii sinun kanssasi näytöstä, ilman esittelijää? Mahtaako olla edes laillista, että tuosta vaan antavat sinun yhteystietosi eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Kummallinen käytäntö, että sinun yhteystietosi on annettu tulevalle asukkaalle. Siis että tuleva asukasko sopii sinun kanssasi näytöstä, ilman esittelijää? Mahtaako olla edes laillista, että tuosta vaan antavat sinun yhteystietosi eteenpäin.
Eikös Saksassa ole käytäntönä, että vuokralainen hankkii uuden tilalle, jos on muuttamassa pois? Pysyy vuokrakin kurissa, kun edellinen haluaa päästä mörskästä äkkiä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Meiltä ainakin kysyttiin saako antaa numeron vai soittaako vuokranantaja. Yleinen käytäntö ainakin kaupungin vuokra-asunnoissa, enkä ole koskaan kuullut että vuokrakämpissä olisi mitään esittelijöitä erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Tätä mäkin ihmettelin. Eihän sitä saa asukkaan yhteystietoja lupa kysymättä vieraille jaella.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisenä vuokranantajana olen tätä ihmetellyt, mutta näin olen kuullut tekevän kaupungin tytäryhtiöiden vuokrafirmat. Mahtaako edes olla laillista? Mielestäni siinä on ainakin turvallisuusriski olemassa, jos kuka tahansa pääsee katsomaan. Luulen, ettei ap. saa edes vuokranalennusta esittelystä.
Ap. Eläisin normaalia elämää, enkä laittaisi kotiani sen kummempaan esittelykuntoon. Kyllä on kiire vuokrata asuntoa, kun ei malteta odottaa, että entinen muuttaisi pois.
Näytät vain asunnon ja se siitä. Ei mitään kaappeja tarvitse availla tai muutakaan sellaista. Uusi asukas saanee pohjapiirustuksen yms. tiedot vuokranantajalta. Yleensä ihmiset käy tosi pikaisesti, sillä asunnossahan asutaan vielä eikä nähtävää juuri muuta ole kuin seinät ja lattia.
Täällä ainakin siivotaaan ja tarvittaessa remontoidaan asuntoja ennen seuraavaa asukasta, koskaan ei ole lennosta vaihtunut asukkaat, saati että ois tarvinnut esitellä seuraaville.
Esittele 10 min. tai takuuvuokran kanssa saattaa tulla "viivytyksiä".
Ei sinua kukaan voi pakottaa siivoamaan asuntoasi esittelyjä varten. Jos asunto on muuttoasioiden vuoksi sekaisin, niin sitten on. Jos se häiritsee vuokranantajaa, niin hän voi odottaa että muutat pois ja esitellä tyhjää asuntoa.