Miten alussa raskausvatsasi alkoi näkymään? Milloin turvotus alkoi?
Miten varhaisessa vaiheessa joku ulkopuolinen huomasi raskautesi?
Kommentit (17)
rv 20 jälkeen, käytin sellasia vaatteita kyllä ettei varmasti kaikki tajunneet.
Olen nyt viikolla 24, ja vain yksi ihminen on epäillyt minun olevan raskaana ilman, että olen kertonut. Omasta mielestäni maha näkyy kyllä jo, mutta kaikki tuntuvat yllättyvän, jos kerron asiasta. Löysillä paidoilla saisin varmasti vielä peitettyä. Itse aloin huomata mahan kasvua ehkä joskus viikon 12 jälkeen, siihen asti ainakin maha oli pieni alkuraskauden turvotusta lukuun ottamatta.
Mulla kasvo ihan valtavasti vatsa. Olen 162/54 ja vatsa oli selkeästi näkyvissä jo rv 15, rv 20 oli valtava. 9. kuulla oli AIVAN VALTAVA! Siis aivan uskomattoman suuri maha, ja siellä oli sisällä pienehkö 3,4 kilonen tyttö. Ihmettelin sitä että raskauden jälkeen vatsa kuitenkin pieneni täysin ennalleen 3kk:ssa, mutta olin kyllä valtava haha! ei kannata ressata se on vaan raskausaika :)
rv 8 olin ihan sairaan turvonnut, aloin melkeinpä sillon jo käyttää raskaushousuja. Ei sillä, mahasta tuli ihan järkyttävän kokoinen ja olen kateellinen niille, jotka saavat pienen raskausmahan.
Nyt rv 22 ja vieläkään ei ulkopuolinen tajuaisi raskautta. Vatsa näyttää aamuisin vain hiukan turvonneelta. Iltaisin hiukan enemmän. Olen hoikka ja pitkä (175 cm), joten tilaa on myös pituussuunnassa. Vauva on kasvanut normaalisti. Painoa on tullut reilu 2 kg.
Marraskuussa alkoi näkymään, LA oli tammikuussa :D Ja ihan normaaleja vaatteita käytin, en verhonnut itseäni mihinkään kaapuihin. Omissa perusfarkuissa synnärille ja sieltä pois. Mitään turvotusta en edes huomannut.
Kaikissa raskauksissa sf-mitta on mennyt sentin yläkäyrän yläpuolella :)
Olen 157cm pitkä normaali painoinen. Siinä rv 11-12 on ulkopuoliset huomanneet. Suurin lapseni oli syntyessään 50cm ja 3,6kg.
Rakenneultran aikoihin. Löysillä paidoilla hyvin piilossa johonkin rv25 asti. Olen pitkä ja hoikka
Maha alkoi kasvamaan noin rv 15 lähtien, mutta pieni kumparehan se silloin oli. Noin rv 25 vasta alkoi muutkin huomaamaan. Mutta olipa niitäkin, jotka eivät töissä tajunneet koskaan. Rv 35 suunnilleen jäin pois töistä ja muutama työkaveri oli sitten ihmeissään, että olen jäämässä äitiyslomalle.
Mulla kaksosraskaus; rv 8 eivät tavalliset housut menneet turvotuksen vuoksi kunnolla kiinni ja rv 12 pieni kumpare näkyvillä.
Nyt oon rv16+jotain ja tälläviikolla on vatsa pömpähtänyt. Ei ole kukaan ainakaan kehdannut kysyä mitään. Riippuu niin paljon millasia vaatteita käyttää ja ruumiinrakenteesta ja muutenkin koosta, milloin alkaa näkymään. Itsellä ekassa raskaudessa oli tosi pieni maha ja viimeisenä työpäivänä ennen vauvalomaa vakioasiakkaani kysyi ujostelle ja anteekspyydellen et olenkohan pieniin päin ;) aatteli että kehtaakohan kysyä vai onko vaan pari lisäkiloo tullut. Kolmannessa raskaudessa naapuri ihmetteli mikäs käärö meille on tullut ja missä välissä olen muka raskaana ollut. Ja en ole siis mikään iso ihminen vaan 157 cm pitkä ja normipainoinen :)
Vatsani on jo valmiiksi mallia raskausmaha, mutta silloin sen alkoi tosissaan huomata kun vatsan kumpu meni tissien edelle, suunnilleen 20 viikon kohdalla. Musta tulee luultavasti aivan järkyttävän iso loppuraskaudessa mut ei se mitään, se on elämää :D
En muista enää, missä vaiheessa alkoi näkyä. Sen kuitenkin muistan, että sellaista turvotuslöllykkää tuli mahaan tosi pienillä viikoilla. Mä siirryin äitiyshousuihin aika varhaisessa vaihessa, koska normaalit housut puristivat nivusista. Mulla oli nivuset tosi arat molemmissa raskauksissa.
Viikolla 20 rupesi näkymään kaikissa 4 raskaudessa, silloin käytin vielä tavallisia vaatteita. Turvotusta ei ollut kertaakaan.
t hoikka odottaja
No ite sain tietää raskaudesta rv 8, ei sillon vielä mitään huomannut vaikka ihan hoikka/normipainonen olen. Rv 12 paljastin muille, ei silloinkaan huomannut. En muista tarkalleen mutta varmaan joskus rv 15 tienoilla alkoi jo vatsa olemaan..? ehkä :D