Velat vs. Mammat
Siis mikä tää ikuinen taistelu oikein on? Onko sillä mitään väliä jollekin toiselle miten kukin haluaa elämäänsä elää, lasten kanssa tai ilman. Mulla on lapsia ja mulla on monia kavereita joilla ei ole. En ole kertaakaan sanonut kellekään ettet tiedä rakkautta ennen kuin olet saanut oman lapsen. Eikä kukaan lapseton kaverini ole minulle mainostanut kuinka on vapaa tekemään mitä haluaa milloin haluaa. Älytön ainainen tarpeeton väittelyn aihe. Minusta molemmat valinnat ovat hyviä ja henkilökohtaisia. Tee lapset tai älä tee. Minä olen aina halunnut lapsia kaksi, mutta voisin myös kuvitella itseni velana, jos olisin valinnut toisin. Velana asuisin aviomieheni kanssa kahdestaan ja matkustettaisiin paljon, niin kuin tehtiin ennen lapsia. Äitinä käyn lasteni kanssa paljon ulkona ja kyläilemässä, huolehdin heidän tarpeistaan ja pidän kotimme siistinä. Molemmat tavat ovat olleet mukavia viettää oma aikansa. Olet sitten velka tai et, valintasi on hyvä, eikä muiden valinnatkaan ole sen huonompia.
Kommentit (10)
Miksi? Mitä jos kaikki lopettaisi lisääntymisen?
Vierailija kirjoitti:
On sillä sitä väliä, että lasten hankkiminen on moraalisesti väärin.
Tuohan on nyt ihan hölmö argumentti. Sen ymmärrän, että ihmisten ei pitäisi joka perheeseen nyt viittä lasta haalata varsinkaan jos ei ole resursseja antaa heille hyvää elämää. Minulla on yksi lapsi ja toinen tulossa, enempää en tee. Nämä kaksi pystyn kasvattamaan kunnolla ja keskittyä heihin täysin, sekä antaa taloudellisesti hyvän avun tulevaan.
Homman nimihän on se, että jos kerrot olevasi vela ja tyytyväinen, mammat hyökkää kimppuun. Niin ja aina kissa/koira on heidän mielestään lapsen korvike.
Mulla itselläni on kolme lasta ja olen 37v. Kahdella parhaalla ystävälläni ei ole yhtään lasta ja toiselle ei varmaan koskaan tulekaan, kun ikääkin eikä mitään intoa parisuhteeseen. Omalla veljelläni vaimoineen ei ole lapsia eikä tule, tädilläni ei ole eikä muutamalla työkaverillakaan. Ei ole koskaan tullut mieleenkään pitää heitä kummajaisina tai helpon elämän tavoittelijoina tai minään muunakaan erikoisena. He ovat valinneet oman elämänsä kuten itsekin omani. Itselläni on vauvakuumeet olleet todella kovat ja onneksi olen lapseni saanut. Ymmärrän kyllä että kaikki eivät tätä rumbaa ja rahanmenoa halua.
Jos kerrot olevasi mamma ja tyytyväinen, velat hyökkäävät kimppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on nyt ihan hölmö argumentti. Sen ymmärrän, että ihmisten ei pitäisi joka perheeseen nyt viittä lasta haalata varsinkaan jos ei ole resursseja antaa heille hyvää elämää. Minulla on yksi lapsi ja toinen tulossa, enempää en tee. Nämä kaksi pystyn kasvattamaan kunnolla ja keskittyä heihin täysin, sekä antaa taloudellisesti hyvän avun tulevaan.
Se on globaalilta kantilta moraalisesti väärin. Maapallo ei kestä tätä tahtia. Mietitkö ikinä, millainen maailma tulee olemaan lapsillesi, kun köyhien maiden ilmastopakolaiset lähtevät vaeltamaan tänne pohjoiseen, eivätkä taloudelliset resurssit yksinkertaisesti enää riitä turvaamaan kaikkien toimeentuloa?
Vierailija kirjoitti:
Homman nimihän on se, että jos kerrot olevasi vela ja tyytyväinen, mammat hyökkää kimppuun. Niin ja aina kissa/koira on heidän mielestään lapsen korvike.
En oikeasti tunne ketään, joka olisi tuota mieltä.
Hienosti kirjoitettu! Mua velana ärsyttää vain se, että joudun jatkuvasti perustelemaan valintaani ja kuuntelemaan "kyllä se sinunkin mieli vielä muuttuu" -puhetta. Vapautta en korosta enkä mammoille tuputa omaa ajatustani, mutta en vaan jaksaisi kuunnella tuota samaa enää.
Lapsista pidän kovasti ja hoidan kaverin ja siskojen lapsia usein, mutta omia en vain halua. Ehkä näin lapsirakkaana joudun keskustelemaan asiasta vielä tavallista enemmän ja se on alkanut vuosien saatossa turhauttaa. Aina kun olen muiden lasten kanssa niin, vaikken puhuisi mitään velajuttuja niin aina sitä kysytään. "Koskas sinulle tulee lapsia? Olet niin äidillinen, että miksi ihmeessä et halua lapsia?" Se väsyttää, vastata päivästä toiseen samoihin kysymyksiin. En minäkään kysele mammoilta, miksi he ovat saaneet lapsia.
Moraalisesti väärin? Eli velat on katkeria moraaliutensa vankeja? Vai mikä mättää. Ja miksi ylipäänsä velat pyörii vauva sivustoilla? Ymmärrän velauden mutta en tuota että täytyy vaivautua "mamma" palstalle asti arvostelemaan perheellisten ihmisten valintoja hyihyi sormi heiluen. Se ei muuta tilannetta ja tosiasia on että lapsia tullaan aina tekemään/saamaan.
Aina on ajateltu niin että "älkää hankkiko lapsia tähän sairaaseen maailmaan!". 2000-luku ei liity siihen mitenkään. Ihan on jo sota aikoina niitä lapsia Suomeen saatu. Luuleeko velat ettei just esim. 40-luvulla mietitty maailman pahuutta? Ihan hyvin sitä on 80-luvun lama lapsiakin kasvatettu. Miten tämä nykyisyys poikkee mistään? Ei ennenkään lapsia pystytty kaikelta pahalta suojelemaan sitten millään niin en näe järkeä tuossa "nykymaailman pahuus" argumentissa.
Hyvä teksti aloittajalta! Itsellä ei ole minkäänlaista mielenkiintoa jumittaa velojen palstoilla kun itse olen nimenomaan vauvoista/lapsista kiinnostunut. En ilman niitä olemisesta.