Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ainoitten lapsten vanhemmille kysymys

02.07.2008 |

Te, kenellä on yksi lapsi, joudutteko tekemään työtä lapsen sosiaalisten suhteitten eteen?

Meillä on arka koululaispoika (menee neljännelle). Asumme asuinalueella, missä ei ole lapsen ikäistä seuraa. Poikamme ei suostu pyöräilemään puolentoista kilometrin päähän kavereitten luokse (taustalla vuosi sitten alueella liikkunut "lapsen häiriköijä ", ja kerran lapsi on joutunut kiusatuksi koululaisen toimesta, mistä ei suostu kertomaan).

Poikamme laittaa kavereilleen tekstiviestejä, missä kysyy leikkimään. No, tuossa iässä tekstiviesteihin ei juurikaan vastata. Puhelinta ei uskalla käyttää puhumiseen, vaikka selkeästi kaipaa seuraa.

Olen äitinä tähän saakka hoidellut kavereitten kysymiset, mutta nyt en enää halua, koska pelkään pojan tietyllä tapaa leimautuvan "mammanpojaksi".

Viime kesänä naapurissamme asui poika, jonka kanssa lapsemme reipastui kovasti, mutta syksyllä kaveri muutti.

Olen todella huolestunut tilanteesta, pelkään lapseni syrjäytyvän yms. Kaipaan vertaistukea. Asiallisia vastaksia, kiitos.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei uskalla hakea kavereita ulos koska pelkää torjuntaa. Silti nauttii suuresti kun joskus on seuraa. Näin kesälomallakin on etupäässä yksin. Käy kyllä puistoissa ja uimarannalla reippaasti ja saattaa niissä seurustella toisten lasten kanssa, mutta omaa kaveria ei oikein ole ja noihin muut tulevat aina jonkun kaverin kanssa. Koulussakin tyttö on pariton, mutta tulee kyllä toimeen muitten kanssa ja osaa leikkiä porukassa. Kymmenvuotiaat tytöt ovat kuitenkin jo paljon bestiksen kanssa, joten tyttöni on ulkoupuolinen. En enää ole hankkinut lapselleni kavereita, koska ei se kanna pitemmän päälle. Lapsen on löydettävä itse ne kaverit joiden seurassa viihtyy ja muutenkin opittava solmimaan suhteita itsenäisesti. Muuten hän tulee kärsimään yksinäisyydestä myöhemminkin kun äiti ei ole paikalla suhteita solmimassa.

Vierailija
2/12 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas on ja nauttii seurasta- on aivan onnesta sekaisin jos on ollut päivällä puistossa tms. jossa on ollut paljon ihmisiä. :) Mutta vähän mietin jo nyt että kuinkas sitten kun menee eskariin...tai hoitoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joudumme tekemään työtä sosiaalisten suhteitten eteen. Meilläkin on arka ja vetäytyvä ja sen lisäksi sosiaalisesti tavattoman kömpelö ja vähän arvostelukyvytön lapsi (ja arvostelukyvyttömällä tarkoitan sitä, että joutuu helposti toisten hyväksikäyttämäksi, syntipukiksi, huijatuksi hölmöilyihin jne).

Minäkin olen luopunut kavereitten kyselemisestä - aloitteen täytyy tulla lapselta itseltään, minä voi sitten sopia yökylästä tai mökkiretkestä lapsen vanhempien kanss akunhan lapset ovat keskenään ensin sopineet jotain.

Mutta kaksi asiaa olen tehnyt ja teen edelleen:

1. Rohkaisen lasta yrittämään kavereiden kanssa. On harjoiteltu puhelimella soittamista. On puhuttu siitä, mitä sitten jos kaverille ei käykään. On puhuttu, miten selvitä siitä, jos kaverit yrittävät pössöttää tai muuttuvat kesken kaiken kurjiksi (sitä sattuu tuonikäisillä).

2. olen pyrkinyt viemään harrastuksiin kotikulmien ulkopuolelle, jos vaikka sieltä saisi kavereita. Ei ole hirveästi saanut, mutta ehkäisee se syrjäytymistä silti.

ja kolmanneksi olen hiljaa itsekseni sitä mieltä, että parempi yksinään kuin väärässä seurassa, syrjäytymisenkin kannalta.

Vierailija
4/12 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi häntä kiusattiin koulussa. Nyt tilanne on rauhoittunut ja leikkii kyllä naapureiden lasten kanssa, vaikkei mitään hyvää kaveria vielä ole. Poika on 7v ja vaikka on avoin ja iloinen lapsi, niin jostain syystä leikit ei aina onnistu. Tyttöjen kanssa tulee paremmin toimeen, ja leikit sujuu, mutta tossa iässä ei oikein uslla "julkisesti" olla kaveria tytön kanssa. Olen aktiivisesti kysellyt kavereita kylään. Nyt tilanne on taas parempi ja naapurin poika käy hakemassa lasta ulos. Naapuristossa asuu onnekis paljon lapsia, poika nyt 8 v. Lisäksi nyt on kiinnostunut partiosta ja haluais liittyä myös urtehilujoukkueeseen ( jalis ei kiinnosta nin paljoa)

Vierailija
5/12 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsesi pitäisi ITSE olla sosiaalisten suhteittensa moottori. Huh. Minullakin yksi lapsi ja olen kyllä tehnyt työtä hänen sosiaalisen elämänsä eteen, mutta aivan eri tavalla!

Pojan ollessa 2-4v. loin hänelle aktiivisesti kaverisuhteita, vein erilaisiin ryhmätilanteisiin, rohkaisin ottamaan kontaktia jne. En kuitenkaan tehnyt mitään hänen puolestaan, annoin vain vinkkejä mitä voisi tehdä ja miten tilanteita voisi ratkaista ja kehuin onnistumisista. Ja jos ei oikein sujunut niin annoin lohdutusta ja näytin mallia, miten sosiaalisissa tilanteissa pärjää.

Kyllä jo viimeistään eskarissa kaverisuhteiden luomisen pitäisi lähteä lapsesta itsestään.

Vierailija
6/12 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitsee äitiä kaveripyyntöihinsä... Ikävä juttu, mutta niin se vaan on. Minä olen jo nelivuotiaalle sanonut, että jos haluat leikkiä x:n kanssa, niin mene itse pyytämään. Siitä se sitten lähtee. Mutta mun lapsilla onkin se rikkaus, että leikkikavereita löytyy kotoakin eikä vanhemmilla ole aikaa ylihuolehtia.

Vierailija
7/12 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on sosiaalisesti reipas ja aktiivinen. Kaipaa kovasti seuraa. Oman taloyhtiön lapsista seuraa ei juurikaan ole, ovat niin eri ikäisiä. Varsinkin loma-aikoina kaverinkaipuu iskee. Sitten soitellaan kavereita meille tai pääsisikö tytär jonkun luo leikkimään. Yleensä aina onnistuu jotenkin päin.

Mutta melkoisena organisaattorina ja ohjelmatoimistona tässä silti saa toimia...

Toki lapsi leikkii itsekseenkin...

Vierailija
8/12 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällähän on vaikka mitä mahdollisuuksia, tenniskouluja, jalkapalloa, uimakoulua tai jotain lintukerhoja yms. jollei ole liikunnallinen tyyppi.

Syksyllä ainakin viimeistään ilmoita poika johonkin harrastukseen. Itse suosittelisin partiota, on kivaa puuhastelua ja oppii ryhmätaitoja.

Vierailija
9/12 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan viety puistoon ja yritetty rohkaista ottamaan kontaktia. Välillä sanoo sydäntä särkevästi kotona: "minulla ei ole kavelia". On toki hoidossa toisten kanssa ja osaa leikkiä reippaasti, mutta vieraampien lasten suhteen on ujo ja meidän asuntoalueella ei edes ole juurikaan lapsia. Olen haaveillut, että naapuriin muuttaisi kiva lapsiperhe, kun talo on myynnissä...:)

Kamalalta tuntuu myös, kun kaikki sukulaiset hokee vaan, että "kyllähän tuo teidän Maija kaverin tarvisi" Juu, niin meistäkin, mutta eipä vaan ole meille sitä suotu sitkeällä kahden vuoden yrittämiselläkään.

Vierailija
10/12 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kavereitten kanssa hän kävi tenavajumpissa yms. Yksi noista kavereista seurasi eskariin ja kouluun. Joten en osannut olla tilanteesta mitenkään huolestunut. Lapsi on ollut arka, mutta hyvien kavereitten kanssa todella reipas.

Meillä on eka- ja tokaluokkalaisten kanssa äidit hoitaneet kylittelyjen sopimisen.

Joten näitten syitten perusteella ap on "pahasti myöhässä heräämisessään".

Vierailija
11/12 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten aikuisillakin, lapsilla on hauskinta niiden kanssa, jotka jo tuntee jollain tavalla. Minä tekisin 3-4-vuotiaan kanssa niin, että kävisin säännöllisesti jossain, missä yleensä samat lapset, niin kontaktien luominen olisi helpompaa. Tosi harva lapsi leikkii puistossa vieraiden kanssa.

Vierailija
12/12 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulen, että meilläkin puhelinkommunikoinnin pelkona on torjumisen pelko. Poikani soitti jossain vaiheessa kavereilleen, mutta kaveri ei päässyt tulemaan. Muutaman kerran puhelimessa poikaamme kysyttiin leikkipuistoon, mihin hän ei halunnut lähteä. Samaisessa leikkipuistossa oli liikkunut namusetä, mistä aiemmin mainitsin. Tämä varmaan oli syy kieltäytymiselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi