Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viisaudenhampaan puhkeaminen

Vierailija
10.08.2016 |

Tiedän, ettei tämä ole lääkärin vastaanotto, mutta haluaisin silti kysellä kokemuksia välttääkseni mahdollisesti turhan hammaslääkärireissun.

Tilanne on siis se, että minulle on nyt puhkeamassa alas viisaudenhammas, josta on tehty päätös ennakoivasta poistosta. Aika on kuitenkin vasta lokakuulle. Hammas ei mahdu kokonaan puhkeamaan, joten lääkäri arveli sen aiheuttavan ongelmia myöhemmin. Hänen mukaansa ei kuitenkaan olisi ongelma, jos hammas ehtisi hieman puhjeta ennen poistoa. Nyt hammas sitten on alkanut antaa merkkejä itsestään: ikenessä on hampaan "huipun" muotoiset kohoumat ja ien on todella arka. En pysty syömään sillä puolella suuta ja myös kosketus tekee kipeää. Jatkuvaa särkyä tai jomotusta, suurempaa turvotusta tai pahaa makua suussa ei kuitenkaan ole, joten ainakaan pahasti tulehtunut ikenen ei pitäisi olla.

Eli siis, hieman tyhmä kysymys, mutta onko normaalia että ien on viisurin puhjetessa todella arka ihan ilman tulehdustakin? Millaisia oireita teillä on aiheuttanut viisurin puhkeaminen, kauanko se on kestänyt ja miten se on päättynyt? Itseäni tuo kipu hämää siksi, että vuosi sitten minulle puhkesi yläviisuri ja se ei tuntunut yhtään miltään. Olisikohan aihetta mennä hammaslääkäriin, vai onko tällainen oireilu täysin normaalia viisurin puhjetessa? Anteeksi vielä tyhmä kysymys. :D Netistä en kuitenkaan löytänyt tarpeeksi yksityiskohtaista tietoa mahdollisista puhkeamisen oireista, joten haluaisin kuulla omakohtaisia kokemuksia.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli samanlaisia kokemuksia.

Ja leikkaukseen jouduin itsekin.

Vierailija
2/13 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäsitkö kuitenkin hampaan puhkeamisen kanssa, vai pahenivatko nuo oireet?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli samanlaisia oireita kun sain viisurin. Oireet ilmaantui sykleissä, ilmeisesti hammas työntyi ulos aina välillä ja sitten oli taukoa (?) 

Pahimpina päivinä ien oli niin arka, etten voinut sanoa esimerkiksi s-kirjainta, sillä se vaati hampaiden puremista yhteen ja viisurin kohta oli niin turvonnut ja arka, ettei se tullut kysymykseenkään. Syöminen oli vaikeaa myös. Pahin terä taittui buranalla, mutta tykyttävä särky ja polttava ärsytys tuntui koko ajan. Oireet hävisivät ja hammas on löytänyt paikkansa suussa. 

Vierailija
4/13 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pärjäsitkö kuitenkin hampaan puhkeamisen kanssa, vai pahenivatko nuo oireet?

Ap

Hammas leikattiin ennen sen puhkeamista.

Vierailija
5/13 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! :) Ei ne siellä hammaslääkärissä nyt tähän hätään taida tälle oikein mitään mahtaa? Pitää varmaan odotella sitä leikkausta ja toivoa ettei kivut pahene.

Ap

Vierailija
6/13 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa. Kun minun oikomishoitoani joskus aikoinaan aloiteltiin, minulta revittiin neljä hammasta irti, ymmärtääkseni osittain siksi, että röntgenissä näkyi viisurit ja niille piti saada tilaa. Ja osittain myös oikomisen takia. tiedän että kaikille ei tehdä oikomishoitoa, mutta onhan se yleistä kuitenkin.

Nyt viisaudenhampaat ovat hyvällä mallilla tulossa ja kyllä kaikenlaista kipua ja jomotusta on ollut. En tiedä mitä niille ollaan jatkossa tekemässä vai tehdäänkö mitään.

Vierailija
7/13 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisaudenhampaat on kyllä yks perkele :D itselläni kaikki neljä aiheuttivat jos jonkinmoista ongelmaa. Kerralla niitä ei tietenkään voinut poistaa,kun eivät lääkärin mukaan välttämättä edes puhkea. Joopa joo! Ja tosta tulehduksesta, kyllä tiedät sitten jos semmoinen tulee. Ien kuin turvonnut nielurisa angiinan kourissa. Onneksi on antibiootit. Onnea matkaan.

Vierailija
8/13 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseltäni poistettiin kaikki 4 noin 20 -vuotiaana, eivät olleet ehtineet aiheuttaa ongelmia. Kaksi vedettiin ja kaksi puhkeamatonta leikattiin.

9/13 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tottakai näemme sinun suuhusi ja sinun hampaittesi asennon ja osaamme ennustaa niiden tulehdusriskit. Mitä suotta mennä hammaslääkärille, kun voit kysyä vauvapalstalta! Minä kerron oitis, montako antibioottikuuria ja paljonko kipulääkettä sinun tarvitsee syödä ennen leikkausaikaa, ja voiko niitä sitten sillä hetkellä leikata, jos ovat liian tulehtuneet.

Vierailija
10/13 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi puhjeta viisaudenhampaat jo 16 vuoden iässä. Olen nyt 18-vuotias ja tänään poistettiin kaksi viisaudenhammasta.

Vierailija
11/13 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppp nostelen jos olis tuoreempia kokemuksia

Vierailija
12/13 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
13/13 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista! :) Ei ne siellä hammaslääkärissä nyt tähän hätään taida tälle oikein mitään mahtaa? Pitää varmaan odotella sitä leikkausta ja toivoa ettei kivut pahene.

Ap

Jos viisaudenhammas on kipeä ei lokakuulle pidä odotella. Kyllä kipeä viisaudenhammas poistetaan julkisella muutaman päivän varoitusajalla. Ota yhteyttä päivystykseen.