Montako euroa per päivä olisi sopiva ruokabudjetti opiskelijalle?
Ehdotuksia, kokemuksia omilta opiskeluajoilta? Sisältäen siis kaikki päivän syömiset.
Kommentit (8)
Mä en koskaan miettinyt opiskellessa päiväbudjettia. Suosittelen tekemään kuun alussa ison kauppareissun vaikka Prismaan, ihan ostoslistan kanssa. Sillä lailla pääsee halvimmalla, kun ostaa kerralla enemmän kuivatarpeita kaappiin ja muita esim. pakkaseen. Jää heräteostokset ja turhakkeet pois, joten tulee edulliseksi. Miettii vaan ennalta, mitä meinaa mahdollisen opiskelijalounaan lisäksi syödä :) Kerran viikossa kaupasta sitten hakeekin lisää maitotuotteita tai muuta tarvittavaa.
Se on jännä ilmiö, miten valtavan määrän sapuskaa saa kerralla isommasta marketista esim. 70 eurolla, kun taas parikymppisiä menee pieniin kauppareissuihin ihan huomaamatta eikä oikein mitään jää käteen kuitenkaan.
Koulussa 2 euron pääruoka ja jos varastat leivät niin kotona pärjäät hyvin noin 4 eurolla.
Mitään muutahan ei tarvi ostaa kuin ruokaa jos niukasti elää. Vaatteet kestää kyllä koko opiskeluajan. Lakanat kuluu kerran puhki ja uudet voi ostaa kirpparilta 2 eurolla. Pesuaineeksi palasaippua ja hammastahnaa. Siinä kaikki mitä opiskelija tarvitsee.
Ei liikkuva opiskelijapoika pärjää yhdellä 2 e opiskelijalounaalla, vaan illalla on syötävä toinen ateria.
Minulla meni 200€/kk. Söin oppilaslounaan, monesti oppilaskahvinkin ja mukana oli jokin pieni välipala/kahvileipä. Kävin Prismassa tai Lidilissä kerran tai kahdesti viikossa. Minulla oli viikkobudjetti. Jos jäi rahaa yli, kävin pitsalla enintään 2 x/kk. Tein kasvispainotteista + kalaa ja kanaa. Opiskelulounaaksi valitsin kalaa aina kun sitä oli (kolme vaihtoehtoa), sillä se oli kallein yksittäinen ruoka-aine, jota ostin itsekin.
Viikkobudjetin lisäksi ajattelin budjettini yli kesän, koska opintotuet lakkasivat silloin, mutta kuluni eivät ja kesän jälkeen oli yleensä eniten säästöjä. Tein kesätöitä ja jaoin ne rahat alustavasti reilun vuoden kulutuksen ajaksi. Joululoman ajaksi sain myös hyvin töitä, jolloin rahatilanteeni parani. Siirryin välillä jopa vuokra + 500€/kk (ruokaan ehkä 300€ herkutellen) muuhun budjettiin, kun varaa oli.
Kaikki aina hehkuttaa "halpoja" opiskelijalounaita. Ei mun tullut mieleenkään tuhlata ruokaa niin paljon rahaa. Parilla eurolla saa melkoisen paljon muuta ruokaa, esim. itsetehtyä hernekeittoa tai linssikeittoa. Evääksi otin porkkanoita, itsetehtyjä sämpylöitä tai tuorepuuroa.
Kyllä kymmeneen euroon/pv varautuisin. Mutta, jos edullinen opiskeluruoka, niin voi jäädä allekin.