Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

RESEPTIKETJU!! Nyt pistetään parastamme ja ollaan HYÖDYKSI!

Vierailija
10.08.2016 |

Tähän ketjuun RESEPTEJÄ. Sellaisia jotka pelastavat arkenne. Nopeita, helppoja, muutaman raaka-aineen juttuja, joilla ruokitaan perhe arki-iltana.
Tähän ketjuun EI negatiivista kommentointia, reseptejä saa kehua, that's it. Jos jonkun postaama ohje on mielestäsi epäterveellinen, monimutkainen, kallis, pahaa jne jne jne, niin ÄLÄ KOKEILE sitä! Helppoa!
Minä aloitan:

Kesäkurpitsamunakas(sörsseli).
Ainekset ovat per syöjä

Puolikas kesäkurpitsa
3 munaa
Fetamurua

Kesäkurpitsa raastetaan raastimella, ja raastetta paistetaan pannulla kunnes suurin osa nesteestä on haihtunut (5-10min) mukaan sötkötetään munat, ja paistellaan kunnes kypsää. Viimeistellään halutessaan fetamurulla, tai millä vaan omalla suosikilla. Mausteita ja yrttejä voi käyttää tai olla käyttämättä oman mielen mukaan.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy kalastamassa muutaman kilon kuha. Kalastustavan voit itse päättää. Perkaa ja fileoi se ja paista voissa pannulla. Hae pottumaastasi tuoreita perunoita ja ota samalla seinällä kasvattamistasi tomaateista yksi kypsä mukaan, sekä vähän tilliä kanssa. Keitä perunat ja lisää keitinveteen tilliä, sekä viipaloi tomaatti. Lisää lautaselle paistettu kuhafile, viipaloidut tomaatit ja perunoiden päälle kunnon köntti voita sekä hiennonettua tilliä. Paras kesäruoka on valmis ja kustannukset minimaaliset.

Vierailija
42/57 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tonnikalapihvit purkista: 

3 munaa, 2 rkl vehnäjauhoja, purkki tonnikalaa ja suolaa. sekoita ja paista pihveiksi. tarjoa keitettyjen perunoiden kanssa

broilerikeitto:

kattilaan kuullottumaan sipuli, päälle kanasuikaleet kypsymään ja lopuksi lisätään kerma, porkkananpalat, kasvisliemikuutio ja  vähän vettä

makaronisotku;

keitä makaronit, paista ja mausta jauheliha, heitä sekaisin

linssitomaattikastike:

kuullota sipuli, lisää tomaattimurska ja huuhdotut linssit, mausta, anna hautua. tarjoa täysjyväpastan kanssa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tortillapitsat!

tortillalättyjen päälle tomaattipyree, paistettu jauheliha, kinkkusuikaleet, juustoraaste tms ja uuniin . helppoa, nopeaa ja hyvää! terveellistä ei tietenkään, mutta toimii pitsanhimoon :D

Vierailija
44/57 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jee. Juuri reseptejähän netistä puuttuu. Eiku hetkonen, niitähän on vähän vitusti!

Minun mielestäni nämä vauva av:n reseptiketjut ovat aivan parhaita. Laitan niitä kirjanmerkkeihin talteen. - ei ap

Vierailija
45/57 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkeitto kirjoitti:

Kirjoitin muutama vuosi sitten Suomi24:lle pizzareseptini. Tässä, olkaa hyvä:

Venhnäjauhoa ja vettä sekoitetaan niin kauan kun tulee sopivan sitkeä taikina. Jauhojen sekaan vähän kuivahiivaa että nousee. Kun taikina on sitkeä niin vähän margariinia sekaan että tulee sopivan kiiltävää. Niin ja vähän suolaa.

Taikina nousemaan.

Kun taikina on noussut niin kaulitse siitä noin 1 cm paksu pohja jonka laitat uunipellille jossa on voipaperi.

Täytteet:

Laita pohjan päälle ketsuppia, ja valitsemasi täytteet. Täytettä voi olla noin sentin paksuudelta.

Ripottele päälle hieman edam-juustoraastetta.

Laita pizza uuniin ja käännä uuni 175 asteelle. Anna olla uunissa noin 45 min, tai kun pizzan juustoraaste on ihanasti sulanut.

Anna jäähtyä hetken ja tarjoile hyvän juoman ja seuran kanssa.

Voipaperi alle ja ketsuppia pohjaan, jep jep. Onhan siinä tietysti mukava iltapuhde luvassa, kun saa jyrsiä pitsaa irti voipaperista.

Vierailija
46/57 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

TORTILLALASAGNE

-Jauhelihaa

-Tomaattimurskaa (voi olla esim. valkosipulimaustettua)

-Juustoruokakermaa (Valio Kolmen juuston ruokakerma, edullisempi Rainbow)

-Sipulia, mausteita, mitä haluaa

-Tortillapohjia

Kasarissa paistetun jauhelihan sekaan sekoitetaan kerma ja tomaattimurska. Vuoan pohjalle laitetaan ensiksi kerros tortillapohjia, joiden päälle aletaan kauhoa kasarista kastiketta. Vuorotellen tortillapohjia ja kastiketta aivan kuten lasagnessakin. Päällimmäiseen kerrokseen kastiketta. Valmistuu uunissa nopeasti :) On hyvää ja helppoa viikonlopun herkkuruokaa!

KANACOUSCOUS

-Couscousta paketillinen

-Kanaa (suikaleita, fileitä, mistä tykkääkään)

-Sipulia, vihanneksia, mistä tykkääkään

-Currya (ja kermaa, jos haluaa vielä mehukkaampaa)

Couscous on helppo ja maukas makaronin ja riisin korvike. Sen keittämiseen menee n. 5 minuuttia. Keitä couscous ohjeen mukaan sekoittaen keitinveteen hieman suolaa ja öljyä. Paista valitsemasi kanasuikaleet, lisää sekaan haluamiasi kasviksia ja mausteita. Sekoita kaikki couscousin joukkoon ja nauti. Couscousiin sopii myös esim. halloumi, munakoiso, kesäkurpitsa, muut vihannekset, pavut jne...

Vierailija
47/57 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen keitot usein tomaattipohjaisina, esim. makkara- tai jauhelihakeittoon laitan yhden ison purkin paseerattua tomaattia, tomaattimurskaa tms. sellaisen 500ml pahvipurkin. Erityisen maistuva keitto tulee (ainakin monen lapsen mielestä) kun vaihtaa perunat makaroniin tai pätkittyyn spaghettiin. Jos oikein helpolla haluaa päästä niin ostaa kaupasta niitä  pakasteita, joissa on sekä kasvikset että perunat valmiina.

Minestronekeittoa tulee siitä, kun laittaa kinkkusuikaleita ja pastaa keittovihannesten kanssa.  Makkarat tai nakit pitää ehdottomasti käyttää pannulla ennen keittoon laittamista! Tiskit minimoin tekemällä keiton samassa isossa kasarissa, jossa paistan jauhelihan tms. Muut aineet vain päälle.

Vierailija
48/57 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaas parhaat reseptinne niiden haukuttujen broilerin filesuikaleiden marinointiin? Itse olen tehnyt oliiviöljystä, hunajasta, sitruunasta + mausteista (suola, curry, chili)marinadin mutta aika usein huomaan, että pitäisi alkaa laittaa ruokaa eikä olla muistettu laittaa suikaleita marinadiin aiemmin...siksi ollaan käytetty välillä niitä valmiiksi maustettujakin.

Yksi lasten suosikkiruoka näistä suikaleista  on ollut "aurinkopata": paistettujen suikaleiden joukkoon laitetaan purkkimandariineja, pakastemaissia sekä juustonmakuista ruokakermaa. Riisit keitetään erikseen (ja maustetaan esim. sahramilla niin siitäkin tulee keltaista), ja lykätään kanasoosin joukkoon. Joskus olen laittanut myös fetajuustokuutioita (valmiin) ruuan mukaan.

Vierailija
49/57 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaas parhaat reseptinne niiden haukuttujen broilerin filesuikaleiden marinointiin? Itse olen tehnyt oliiviöljystä, hunajasta, sitruunasta + mausteista (suola, curry, chili)marinadin mutta aika usein huomaan, että pitäisi alkaa laittaa ruokaa eikä olla muistettu laittaa suikaleita marinadiin aiemmin...siksi ollaan käytetty välillä niitä valmiiksi maustettujakin.

Yksi lasten suosikkiruoka näistä suikaleista  on ollut "aurinkopata": paistettujen suikaleiden joukkoon laitetaan purkkimandariineja, pakastemaissia sekä juustonmakuista ruokakermaa. Riisit keitetään erikseen (ja maustetaan esim. sahramilla niin siitäkin tulee keltaista), ja lykätään kanasoosin joukkoon. Joskus olen laittanut myös fetajuustokuutioita (valmiin) ruuan mukaan.

Mä maustan ne yleensä vasta pannulla samalla kun paistan: sitruunaa, suolaa, pippuria, currya. Tai ihan vaan broilermaustetta. Soijakin on hyvää.

Vierailija
50/57 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Superhelpot pikalihapullat:

Ainekset: raakamakkaroita.

Puristele raakamakkarasta ulos makkaramassaa lihapullan kokoisina köntsinä, suoraan pannulle. Paista.

Lihaköntsät voi kypsentää myös lihaliemessä tai tomaattikastikkeessa jolloin saa kastikkeenkin.

Raakamakkarat on tietty vähän hintavia.

Vierailija
51/57 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvis sose keitto

1 kg Porkkanaa

1 kg Perunaa

1 kg Tomaattia

2 dl Kermaa

300 g Voita

3 rkl Suolaa

Vettä kattilaan niin että aineet peittyy ja sitten survotaan sössöttimellä soseeksi koko keitos kun on kypsä ja tulee erityisen maukas herkkuruoka siitä sitten

Se on jumankauta yhdyssana! KASVISSOSEKEITTO! En kestä. Aaaarrgghh... Anteeksi.

Vierailija
52/57 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras marinadi kanalle:

1 limen mehu, srirachaa maun mukaan. Paista kanat grillipannulla.

Tänään heitin pannulle,

paprikaa suikaleina

pari kevätsipulia silppuna

purkillisen tonnikalaa

lehtikaalisuikaleita

mausteita

fetajuustoa ja tomaattia valmiin sörsselin päälle

ja keitin lisäksi Quinoaa. Oli herkkua :)

Vierailija
53/57 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän reseptin opin aikanaan Valion sivuilta, ja on kyllä tosi helppo ja nopea.

Juusto-porkkanapihvit, 4 kpl

100 gr (noin 2 keskikokoista) porkkanaa

Paketti grillijuustoa eli 200 gr

1 dl vehnä/maissijauhoa

Porkkanat raastetaan kaikkein hienoimmilla terällä mahdollisimman pieneksi raasteeksi. Grillijuusto raastetaan tavallisen kokoiseksi raasteeksi. Raasteet ja jauho sekoitetaan yhteen ja muotoillaan 4 pihviä. Halutessaan massaan voi lisätä eri mausteita, esim. Currya, garam masalaa, chiliä, cayennepippuria. Mutta toimii myös ilman mausteita. Paistetaan reilussa öljyssä rapeaksi noin 5 min/puoli. Tarjoillaan tsatsikin/kermaviilikastikkeen, keitettyjen perunoiden tms kanssa. Sopii myös burgerin tai eväsleivän väliin oikein hyvin.

Vierailija
54/57 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman paras kanakastike. Ohje täällä: http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/417145/Maailman%20paras%20kanak…

Ja sille joka mussutti marinoiduista suikaleista, tämä on ainoa ruoka jossa käytän valmismarinoituja suikaleita.

Vierailija
55/57 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä näppärän couscous-salaatin ohje. Teen tätä ison kulhollisen, josta riittää myös töihin evääksi pariksi päiväksi, olen laiska kokki.

2-4 desiä täysjyväcouscousta (toimii varmaan myös bulgarilla tai qvinoalla, mutta itse tykkään couscousista kun sen keittäminen superhelppoa ja nopeaa)

--> couscous-suurimoiden sekaan sekoitetaan hieman curryä tai kurkumaa, lisäksi hieman kasvisliemijauhetta tai -kuutio. Päälle ryyneihin nähden tuplaten kiehuvaa vettä, kansi päälle ja jätetään hautumaan. Ei siis keitetä.

Sillä aikaa pilkotaan kaikkea hyvää maun ja saatavuuden mukaan. Esim.

- omenaa

- kurkkua

- paprikaa

- maissia (siis sulatetaan pakastemaissi tai kypsennetään raaka)

- punasipulia

Sekoitetaan couscous-ryyneihin. Lisätään feta/saalaattijuustoa öljykastikkeessa (reilusti myös sitä öljyä) sekä kypsiä kikherneitä tai muita papuja. Itse olen vege, mutta voisin kuvitella, että kikherneet voisi korvata hyvin kypsällä kanalla. Annoksen päälle silputaan vielä tuoretta korianteria tai (lehti)persiljaa. Tarjoillaan esim bulgarianjugurtin tai turkkilaisen jugurtin kanssa.

Vierailija
56/57 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua aina naurattaa kun jengin "resepteissä" on ketsuppia :D kotikokkeja tosiaan

Vierailija
57/57 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intialaiset juusto-kasvispyörykät 8 kpl

- 100 gr keitettyä perunaa raasteena

- 100 gr raakaa kukkakaalia hienoina muruina/raasteena

- 100 gr paistonkestävää miedonmakuista juustoa raasteena (käytän Arlan munkens svarta-juustoa sillä se kestää hyvin paistamista, mutta maku ei ole ihan se intialaistyyppinen mitä haen, vaikka toki tykkäänkin myös tällä juustolla).

- 4 pientä paahtoleivänpalaa hienoksi murustettuna

Sekoitetaan kaikki hienonnetut ainekset yhteen. Tehdään 8 pullaa, joiden sisään painellaan pari cashewpähkinää ja muutama rusina, halutessaan myös vähän kardemummaa. Tiivistetään pullat, ettei täyte tule ulos. Pullien sijasta voi tehdä myös soikeita kepakoita. Pannulle reippaasti öljyä ja paistetaan kullanruskeiksi. Valmiit pallot sekoitetaan valmiiseen intialaisen kastikkeeseen, kastikkeen pitäisi olla kermainen mieto kastike. Esim. Korma-kastike on hyvää, lisään siihen vähän myös turkkilaista jugurttia ja voita. Tarjoillaan basmatiriisin ja/tai naan-leivän kanssa.

Tämän pullareseptin opin asuessani Intiassa. Pulliin pitäisi oikean reseptin mukaan käyttää puolet paneer-juustoa ja puolet tavallista juustoa mutta kokeilujeni mukaan ainakin Valion koti-juustolla tehtäessä epäonnistuu.