Kolumatkaa ei myönnetä vaaralliseksi...
tässä on tilitystä katkerasta taistelusta kunnan kanssa koulumatkan vaarallisuudesta. Talviajaksi saimme kuljetuksen, mutta sekin päättyy nyt 31.3 jonka jälkee taas pitäisi kävellä. Talviajan kuljetus alkoi 30.10. 2005, sitä ennen vein lapsen itse kouluun pienten lastenin kanssa ja mies joutui hankkiutuman töihin miten parhaiten taisi...
ensin tuli päätös että ei saa taksikyytiä kun puuttuu 300m matkasta joka lasketaan vain koulunalueen alkuun, ei koulunovelle. Sitten piti hankkia lausunto tien vaarallisuudesta. Poliisi ei kuitenkaan antanut vaarallisuus lausuntoa koska katsoo ettei ole oikea viranomainen. Lausunnossa on selvitetty ainoastaan tiellä vallitsevat olosuhteet. Sen perusteella kunta myönsi ainoastaan talveksi ja vain ekalle luokalle kuljetuksen. Laitoin valituksen hallinto-oikeuteen heti syyskuussa, juttu on edelleen valmisteluasteella ja talviajan kuljetuksemme päättyy. Viranhaltijalta olemme saaneet ainoastaan todella tökeröä ja huonoa kohtelua.
Vastineessaan hän sysää vastuun vanhemmille että pitää osata opettaa, tienkäyttäjille, pitää noudattaa liikennesääntöjä sekä poliisilel jonka tehtävä on valvoa liikennettä. Mikä vastuu on kunnalla???
Kirjoitettu heinäkuun 11.2005
Lapsemme aloittaa koulun 16.8.2005, mutta koulun alku ei iloisesti alakkaan meidän perheessä. Tänä päivänä sain Ristiinan kunnasta viranhaltijapäätöksen jonka perusteella pitäisi lapseni kävellä tuolla holtittomien kuljettajien keskellä joiden ajonopeuksia, ajokortittomuutta tai rattijuoppoutta ei kukaan vahdi.Olin siis hakenut poliisilausunto tukenani koulumatka oikeutta koulumatkan vaarallisuudesta asetettuun lakiin perustuen. Meiltä on kouluun matkaa 2,7 kilometriä, eli 300m alle sen vaaditun 3kilometrin että saisimme taksikyydin kouluun. No matkan pituushan ei ole sinänsä ongelma, kyllähän nuorin tervein jaloin ja oppimisen innoittamana taival taittuu sukkelaan. Mutta koulumatka on vaarallinen. Tämän tietää asuinpaikkakunnallamme jokainen ja jokainen myös sen myöntää. Tie jota pitkin poikamme koulumatka kulkee kahden kilometrin verran,on vilkasliikenteinen pikkutie taajaman ulkopuolella. Tienpiennar liian kapea lähes olematon, jolloin kahden auton ollessa rinnakkain kohdalla ei jää tilaa väistää jalankulkijaa. Tiellä ajetaan välillä täysin holtittomasti välittämättä liikennesäännöistä, nopeusrajoituksista tai jalankulkijoista. Reunusten ollessa liian kapeat, eikä suojateitä ole ei seitsemän vuotiaalla ole riittäviä valmiuksia kehityksensä puolesta liikkua turvallisesti tällaisella tiellä.
Tiellä on nopeusrajoitus 80km/h, mutta monet ajavat ylinopeutta jopa 100km tai ylikin. Tiellä kulkee myös raskasta liikennettä eli isoja rekkoja. Mitään suojateitä ei ole, jolloin tien ylitys on todella vaarallista.
Muutamassa kohdassa ei ole riittävän hyvää näkyvyyttä autoilijalla havaita pieni tiellä liikkuja ajoissa laskeakseen ajonopeutta ja väistääkseen tiellä liikkuvaa lasta. Äitinä olen siis kauhuissani että kunnan päätöksen perusteella tätä tietä pitäisi pienen koululaisemme kulkea. Entä jos¿tulee rekka ja lippis lentää päästä. Tuon ikäinen varmasti syöksyy sen perään katsomatta tuleeko autoja..Entä jos tulee autoilija joka ei väistä, osaako lapseni hypätä tien sivuun väistääkseen välinpitämätöntä autoilijaa? Entä jos..lapseni ei osaakkaan katsoa tai arvioida lähestyvän auton nopeutta ja sitä miten nopeasti auto saavuttaa hänet ja lähtee ylittämään tietä..niin paljon vaaroja niin monta holtitonta autonkuljettajaa. On lähellä etten olisi itsekään tässä tätä kirjoittamassa. Ehdin juuri väistää ja hypätä ojaan kun kaahari ei väistänytkään. Liekö hän niin ajatuksissaan, puhunut kännykässä tai jopa ollut alkoholin vaikutuksen alaisena. Joka tapauksessa hän ei väistänyt, suoralla tieosuudella vaikkei kukaan ajanut sillä hetkellä vastaan¿Minkä hinnan olen valmis maksamaan lapseni koulusivistyksestä? En ainakaan hänen henkeään. Kenellä on lopullinen vastuu lasten turvallisuudesta koulumatkalla. Kuka osaa työpöytänsä takaa ja papereiden keskellä arvioida mikä on turvallinen matka ja mikä ei. Jos vedotaan vain matkan pituuteen eikä tutustuta omassa kunnassa olosuhteisiin ja oteta asioita asia kerrallaan eikä vain ¿ahneiden, itsekkäiden vanhempien ainaisena valituksena joka asiasta.¿ Eikö turvallisuus ole jokaisen perusoikeus? Miten voi kasvaa kunnon kansalaiseksi ja miten voi luottaa omaan kuntaansa tai kotimaahansa jos luottamus horjuu jo opinporteilla ja turvallisuus puuttuu jo ennen kun koulunovi edes heilahtaa???? Minä en turhaan valita, äidin hätä ja pelko tässä puhuvat puolestani, pelko oman lapseni turvallisuudesta. Rakkaus lasta kohtaan on suurempi kuin mikään ja rakkaudesta minä tämänkin kirjoitin!
Pienen ekaluokkalaisen äiti
Maaliskuun alku 2006
Vieläkin on tämä juttu avoinna. Kunnan myöntämä talviajan koulukuljetus päättyy tämän kuun lopussa.
Sain kotiin päättäneen ihmisen oikeuteen laittaman vastineen. Sen mukaan lasten käyttäytyminen liikenteessä on vanhempien esimerkin varassa, on siis vanhempien vastuulla osaako lapsi käyttäytyä liikenteessä. Liikeenteen valvonta kuulema taas kuuluu poliisille jne jne. Eli toisinsanoen sain käsityksen että jos poika jäisi auton alle on se vanhempien vika ensisijaisesti koska emme olisi osanneet opettaa kulkemaan liikenteessä ja toissijaisesti liikenteen valvonnan vika jos yliajaja esim rikkoisi liikennesääntöjä. Nyt talvella tuolla tiellä ei ole piennarta ollenkaan vaan pelkät korkeat penkan reunat. Eli siinä ei mahdu kävelemään enää jos kaksi autoa on kohdakkain. Ne muutamat neljäsluokkalaiset joiden tiedän joutuvan kävelemään , hyppivät penkan päälle aina kun tulee auto vastaan. Tuolla tiellä kulkee jättimäisiä yhdistelmiä eli puurekkoja. Ne ajaa kovaa ja imu voi vielä lapsen mukanaan..
Näissä linkeissä on kesällä ottamani kuvat tuosta tiestä jos ne toimivat...
[URL=http://i18.photobucket.com/albums/b109/taehtiina/Tiet/tienylityskohta.j… joutuu ylittämään tien.[/URL]
on risteyskohta jossa molemmilla teillä on 80km/h rajoitukset.
[URL=http://i18.photobucket.com/albums/b109/taehtiina/Tiet/matkanloppusuorae… tietä sitten talsitaan se 1.6km[/URL]
[URL=http://i18.photobucket.com/albums/b109/taehtiina/Tiet/taajama-aluejasuo… tullaan jo taajama alueelle ja rajoitus muuttuu yhtäkkiä 40km /h,[/URL]
Edessä kahden tien ylitys, ei suojateitä missään. Loppumatkan ku on ylittänyt risteyksen, on pyörätietä ja suojatiet koululle saakka, matkaa on enää n kilometri.
Kotiinpäin matka:
[URL=http://i18.photobucket.com/albums/b109/taehtiina/Tiet/KotimatkaSuurlehd… vaarallinen osuus[/URL]
Tästä alkaa kotimatkan se vaarallinen osuus yht 1.6km. Tähän asti on ollut jalkankulkutie ja suojeitä.
[URL=http://i18.photobucket.com/albums/b109/taehtiina/Tiet/autot.jpg]kaksi autoa rinnan, jääkö tilaa?[/URL]
Tästä näkee matkan alkupäästä sen miten vähän jää tilaa kun autoja on kaksi
[URL=http://i18.photobucket.com/albums/b109/taehtiina/Tiet/kotimatkasivutien… risteys[/URL]
Sivutien risteyskohta,
[URL=http://i18.photobucket.com/albums/b109/taehtiina/Tiet/Ristiinastapinkuv…]
Katvealue. Tässä voi syntyä vaaratilanne jos yhtäkkiä tuleekin vastaan toinen auto, mitä ei näe mutkan takaa ja kohdalla samanaikaisesti myös jalankulkija
[URL=http://i18.photobucket.com/albums/b109/taehtiina/Tiet/hetinousunjlkeeno…]
Tässä vielä tuon katvealueen mäen päältä kuvattuna, loiva mutka jatkuu..
Sen jälkeen tullaan sitten suorakohtaan josta kääntyy hiekkatie (80km/h rajoitus siinäkin)joka pitää kertaalleen ylittää että pääsee kotipihaan.
Kommentit (6)
kamalaa,kun pienet koululaiset laitetaan kävelemään valtatien laitaa.meillä koulukyyti järjestyi koko lukukaudeksi kaikille alakoululaisille.pienen ihmisen kun on niin kovin vaikea olla koko ajan tarkkaavainen kun tie sivut on täynnä kaikkea mahottoman mielenkiintoista.toivottavasti saatte kyyti asian sujumaan.
mutta toisaalta sillä lausunnolla ei välttämättä ole edes vessapaperin virkaa, koska siinä saa olla vaikka millaisia virheitä (siitä ei tarvise edes käydä yksiselitteisesti ilmi mitä tietä tai tienosuutta se koskee) ja sen saa tehdä vaikka sunnuntaina vaikka lausunnossa olisi arvio liikenteen määrästä eikä siinä tarvise huomioida edes talviolosuhteita. Lausunnon antavalta poliisilta ei vaadita mitään erityispätevyyttä, ihan rivipoliisi tuntuu kelpaavan. Edes liikennemerkkejä ei tarvise osata. Virkamies suojelee kyllä toista. Koululaiset ovat koulumatkojen suhteen ihan suojattomia, joten on parasta vain järjestää kyydit itse.
tietä ei kenenkään noin pienen pitäisi joutua kouluun taivaltamaan ja on ihan törkeää, että turvallisen koulumatkan takia joutuu tappelemaan mitä erinäisimpien tahojen kanssa. Aina näköjään pitää jollekulle käydä pahasti, ennenkuin sinänsä päivänselvä oikeus tulisi saaduksi. Koulukuljetus ei voi vedota esim. kotona olevaan äitiin, jonka oletetaan voivan kuljettaa lapsi kouluun. Kyllä vaarallisen tien takia pitää kuljetus saada.Jos mahdollista, kuljeta tai kuljetuta lapsesi sinne kouluun, jotta turvallisuus toteutuu (muista kirjata kulut), mutta älä anna periksi, valita ja perustele ja vaadi kirjallista vastausta. Ikävä kyllä harvoin saa mitään kulujaan pois kunnalta/kaupungilta mutta lapsen henkeä ei korvaa mikään.
Pitäisi tehdä aloite eduskuntaan jotta ehkä saataisiin muutos tähän. Ongelmasta nimittäin kärsii tosi moni. Jos tarpeeksi monta nimeä saataisiin niin varmasti voisi asiat muuttua. Kuitenkin kuuntelevat äänestäjiä jos siis tarpeeksi monta nimeä on paperissa. Jos taas asiaa lykättäisiin niin sitten äänestetään uudet naamat eduskuntaan
Jma kirjoitti:
Pitäisi tehdä aloite eduskuntaan jotta ehkä saataisiin muutos tähän. Ongelmasta nimittäin kärsii tosi moni. Jos tarpeeksi monta nimeä saataisiin niin varmasti voisi asiat muuttua. Kuitenkin kuuntelevat äänestäjiä jos siis tarpeeksi monta nimeä on paperissa. Jos taas asiaa lykättäisiin niin sitten äänestetään uudet naamat eduskuntaan
Kaksitoista vuotta sitten ilmenneet ongelmat on jo korjattu. Kannattiko kaivaa tämä ketju esille?
linkit uusiks kun jostai syystä niissä on välit jollon ei mene suoraan noihi kuviin3xkotiäippä: