Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vain 12-13 prosenttia palkattomaan työkokeiluun osallistuneita saaneet töitä

Vierailija
09.08.2016 |

Miksiköhän tämä ei yllätä minua ollenkaan?

http://yle.fi/uutiset/vain_harvat_saaneet_tyosopimuksen_palkattoman_tyo…

No, antaa meidän päättäjien ihan vapaasti vain touhuta. Ainut juttu vain, että tuo touhuaminen ei paljon työttömyysongelmaa ratkaise ja käy valtavan kalliiksi veronmaksajien kukkarolle.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aikaisemmin työkokeiluun ovat voineet osallistua vain kouluttamattomat, ammatinvaihtajat ja pitkäaikaistyöttömät."

??

En ollut kouluttamaton, vaan juuri valmistunut, pari kuukautta työttömänä ollut ja minut laitettiin työkokeiluun. Mikä sitten on pitkäaikaistyöttömyyttä. Hienoa tilastojensiivoamista kyllä.

Vierailija
2/16 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän ei ole kun hyvä asia kun joku saa työtä. Mikä on ongelma?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että joku saa kuitenkin. Hyvä ja ahkera saa varmasti. Lusmu ei saa, se nyt on selvä.

Vierailija
4/16 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo paikat ovat siitä ongelmallisia, ettei niissä edes ole työpaikkoja tarjolla, vaan tehtäviä on korvamerkitty palkattoman työntekijän varaan. Se voi olla kukaa vaan, työkokeilija tai opiskelija, joka tekee harjoittelunsa ilman palkkaa. Olin kerran yhdessä valtion virastossa, missä tuli paniikki, kun kukaan opiskelija ei hakenutkaan sinä vuonna harjoittelemaan sinne ja työkkäristä ei annettu työllistämisrahaa. Jotkut hommat kun oli korvamerkitty näiden varaan. Itsekin olin tuella, tosin sain palkkaa. Mutta oma työsuhteeni ei jatkunut, koska lisärahaa ei myönnetty. ilman muuta olisi jatkettu, jos olisivat saaneet jostain rahoituksen. Homma jäi vain kesken. Myöhemmin oli saatu ministeriöstä sitten hommaan määrärahaa ja minua pyydettiin, mutta oli jo muita hommia silloin. 

Vierailija
5/16 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että joku saa kuitenkin. Hyvä ja ahkera saa varmasti. Lusmu ei saa, se nyt on selvä.

Ei se riitä, että on hyvä ja ahkera, vaikka kuinka olisi, jos nyt ei vaan ole aikomustakaan työllistää. Se on ihan silkasta tuurista kiinni, pääseekö sellaiseen paikkaan, mihin työllistetään. Eikä ahkeruuskaan ja liika osaaminen ole aina hyve - parempi olla sopivan keskinkertainen. Itse koettu, vakkarit ei tykkää, jos tekee liikaa (lue=enemmän kuin he itse). 

Vierailija
6/16 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainaki olisin niin vitun laiska etten tekisi mitään jos ei kerran rahaa saa ! Hyvä hallitus hyvä

Vierailija
7/16 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuinka moni noista 12-13:sta prosentista on kokopäiväisiä työpaikkoja, siis sellaisia jossa työtunteja on tarpeeksi jotta sillä pysty elämään?

Veikkaisin, että iso osa noista työllistyneistä on saanut kauppojen ja ravintola-alan osa-aikaisia duuneja, joissa työtunteja annetaan esimerkiksi 5h /viikko.

Mutta sitähän ei tämäntapaisissa uutisisissa koskaan kerrota.

Vierailija
8/16 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on niin totta että vakkareita osaavampi, ahkerampi, kauniimpi, pätevämpi, hoikempi jne. Ei kannata olla. Ainakaan naisena naisten seurassa.

Vierailija
9/16 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ainaki olisin niin vitun laiska etten tekisi mitään jos ei kerran rahaa saa ! Hyvä hallitus hyvä

Ei tuo ole mitään laiskuutta, pelkkää fiksuutta. Orjatöissä kannattaa tehdä töitä ihan samassa suhteessa mitä siitä saa palkkaakin. Eli ei palkkaa, ei työntekoakaan.

Vierailija
10/16 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun suuri osa työkokeilijoista on tuolla asenteella liikkeellä, niin on oikeastaan yllättävän hyvä tulos, että peräti 12 - 13 prosenttia heistä kuitenkin työllistyy.

Vierailija
11/16 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun suuri osa työkokeilijoista on tuolla asenteella liikkeellä, niin on oikeastaan yllättävän hyvä tulos, että peräti 12 - 13 prosenttia heistä kuitenkin työllistyy.

Voithan jo huomenna ilmoittaa työnantajalle, että teet jatkossa hommia 500 e/kk, kun sen suuruinen korvaus on sinusta ok.

Vierailija
12/16 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voithan jo huomenna ilmoittaa työnantajalle, että teet jatkossa hommia 500 e/kk, kun sen suuruinen korvaus on sinusta ok.

Niin ja sinä voit jo huomenna mennä työhön, josta maksetaan 5000 e/kk, jos sinulla on sen arvoisesti tuloksentekokykyä tarjottavana.

Vierailija
13/16 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja sinä voit jo huomenna mennä työhön, josta maksetaan 5000 e/kk, jos sinulla on sen arvoisesti tuloksentekokykyä tarjottavana.

Kyse nyt varmaan on siitä, että työpaikalle menee työkokeilija 500e/kk tekemään samaa hommaa kuin toinen työntekijä, joka saa 2500e/kk. Sillä erotuksella vielä, että työkokeilijan täytyy olla täysin täydellinen työssään, ei voi tehdä virheitä eikä valittaa mistään, että voisi "työllistyä" työkokeilun jälkeen, joka nyt tilastojen valossa on muutenkin epätodennäköistä. Kun taas vakkaritekijälle yksi hailee miten työnsä tekee, kunhan ei mitään törkeää virhettä tee.

Vierailija
14/16 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain. Puoli vuotta olin kokeilussa. Nyt viidettä vuotta kys. Työpaikassa.

Vierailija
15/16 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse nyt varmaan on siitä, että työpaikalle menee työkokeilija 500e/kk tekemään samaa hommaa kuin toinen työntekijä, joka saa 2500e/kk. Sillä erotuksella vielä, että työkokeilijan täytyy olla täysin täydellinen työssään, ei voi tehdä virheitä eikä valittaa mistään, että voisi "työllistyä" työkokeilun jälkeen, joka nyt tilastojen valossa on muutenkin epätodennäköistä. Kun taas vakkaritekijälle yksi hailee miten työnsä tekee, kunhan ei mitään törkeää virhettä tee.

Sekä ne vakkareiden virheet on aina "harjoittelijoiden" tekemiä. Omassa harjoittelupaikassani vakkari jäi kiinni tästä, kun olin ollut pääsykokeissa sinä päivänä kun virhe oli tehty ja vakkari ei sitä muistanut, mutta pomo muisti. 

Vierailija
16/16 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös sivusta samalla työpaikalla olleena seurannut, ettei valita sitä parasta, vaan valitaan tyyppi, joka on tiettyjen tyyppien kaveri. Tai valitaan se, joka huutaa kovimpaan ääneen. Yksi valitti itselleen työpaikan, koska hänellä oli avioero ja niin vaikeaa. Kuudesta sisäisestä hakijasta kuka tahansa muu muista neljästä olisi ollut parempi, vain yhden olisin jättänyt tämän taakse itse. Perustuu tuloksiin, siihen, miten kohteli asiakkaita jne.