Kätilö paikalla, onko kysymyksiä?
Kommentit (31)
Vierailija:
Vierailija:
5 vuoden kuluttua synnytyksestä paikat on palautuneet niin ennalleen, että seuraava synnytys on yhtä kuin synnyttäisi ekaa kertaa? Eli jos synnyttää lyhyellä aikavälillä niin paikat on löysemmät ja helpompi saada lapsi pukattua maailmaan?
Itsellä väliä tulee 6 vuotta, eka synnytys oli kauhea ja mietin että onkohan seuraava yhtä vaikea kun/jos kroppa on palautunu lähtöpisteeseen..Ei pidä paikkaansa. Tästä asiasta liikkuu mitä erilaisempia vuosimääriä, mutta uudelleensynnyttäjä on uudelleensynnyttäjä aina. Kohdunsuu on ennenkin avautunut ja lantionpohjanlihakset tehneet tilaa syntyvälle vauvalle ja seuraavalla kerralla se tapahtuu nopeammin ja helpommin riippumatta välivuosista.
klö
Olen uskonut tohon 5v juttuun täysin, kiitos kun korjasit, uskallan ehkä jopa synnyttää vielä :)
Onko perätilasynnytys paljon rankempi kuin ns. normaali?
Vierailija:
Onko perätilasynnytys paljon rankempi kuin ns. normaali?
Jaa, suunnilleen puolet ja puolet ehkä, ensisynnyttäjillä varmaankin enemmän päätyy sectioon.
Ei synnytyksenä sen rankempi, koska samoja kivunlievityksiä voi käyttää.
klö
olen rv 32+2 ja nyt on pari päivää sattunut alamahaan, sellaisia vihlovaa kipua silloin tällöin esim noustessa ylös sohvalta jne..Yhteys neuvolaan??
Jos vauva tulossa varpaat edellä, tuskin annetaan synnyttää. Jos pylly edellä, niin voi valita, jos lantion koko sen sallii ym. muut fysiologiset tekijät.
Vierailija:
olen rv 32+2 ja nyt on pari päivää sattunut alamahaan, sellaisia vihlovaa kipua silloin tällöin esim noustessa ylös sohvalta jne..Yhteys neuvolaan??
Taas vastaan, että tutkimatta hankala sanoa, mutta alkaa kuulostaa kyllä ihan normaalilta raskausvaivalta, jotka viikkojen myötä lisääntyvät. Kohtu kasvaa,venytyy,kannatinsiteet venyvät, häpyliitos löystyy.
Paremmin tutkimatta ei kuitenkaan voi diagnoosia antaa. Jos pian on seuraava neuvolakäynti, ehtii asiasta puhua siellä.
klö
Vierailija:
Ei ole yleisesti käytössä enää.
klö
Vierailija:
Melko aikaisin alkavat, mutta jos ei vuotoa ja kipuja,asia lienee ok.
klö
Pidetäänkö minua hankalana asiakkaana jos kiellän? Entäs kalvojen puhakaisu?
Olen lukenut molemmista toimenpiteistä paljon, ja olen huomannut, että ei ole varmaa tieteellistä näyttöä niiden puolesta. Huonoja kokemuksia sitäkin enemmän.
Pidetäänkö ensisynnyttäjää ihan hulluna, jos haluaa yrittää mahdollisimman pitkään luomuna?
Vierailija:
Pidetäänkö minua hankalana asiakkaana jos kiellän? Entäs kalvojen puhakaisu?
Olen lukenut molemmista toimenpiteistä paljon, ja olen huomannut, että ei ole varmaa tieteellistä näyttöä niiden puolesta. Huonoja kokemuksia sitäkin enemmän.
Pidetäänkö ensisynnyttäjää ihan hulluna, jos haluaa yrittää mahdollisimman pitkään luomuna?
Ihan hyvin voit luomuilla,kun asia=synnytys edistyy ja sikiön vointi on hyvä. Välillä pitää siis sydänääniä kuunnella,ottaa käyrää.
Kalvot puhkaistaan, jos tarvitaan sisäistä sydänääniseurantaa esim. puudutuksen takia ja joskus käynnistämään tai edistämään synnytystä.
Itse teen episiotomian ainakin vain pakottavista syistä myöskin ensisynnyttäjälle. Sairaalakohtaisia" kulttuurieroja" tässä asiassa on olemassa.
Toivomukset huomioidaan, mutta jos ne ovat sinun tai vauvasi voinnille vaaraksi, ehdotetaan muuta.
klö
Vierailija:
Ei pidä paikkaansa. Tästä asiasta liikkuu mitä erilaisempia vuosimääriä, mutta uudelleensynnyttäjä on uudelleensynnyttäjä aina. Kohdunsuu on ennenkin avautunut ja lantionpohjanlihakset tehneet tilaa syntyvälle vauvalle ja seuraavalla kerralla se tapahtuu nopeammin ja helpommin riippumatta välivuosista.
klö