Millainen paikka on Kouvola?
Kommentit (49)
Aivan perseestä. Päättäjät pistää rahaa älyttömyyksiin, vanhukset ja lapset kärsijöinä. Ankeaa, köyhää ja epäreilua.
Eiks siellä just joku naakure raiskannut keskellä päivää..?
Taitaa nuo haukkujat olla niitä, jotka ei ole kuin parilla paikkakunnalla asunut. Hankkikaa vertailukohtaa ennen kuin haukutte yhtään mitään tai ketään.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa nuo haukkujat olla niitä, jotka ei ole kuin parilla paikkakunnalla asunut. Hankkikaa vertailukohtaa ennen kuin haukutte yhtään mitään tai ketään.
Paikkakunnalla asuja ei ole nähnyt varmaan yhtäkään oikeata ja toimivaa Kaupunkia.
Paljon järviä ja metsää, monipuoliset urheilumahdollisuudet. Halvalla mukavia taloja isolla tontilla. Hyvät liikenneyhteydet.
Vierailija kirjoitti:
Puhutaanko nyt alkuperäisestä Kouvolasta vai kuntaliitoksen kautta syntyneestä Kouvolasta, joka tavallaan käsittää monta kuntaa? Itse en ole varsinaisessa Kouvolassa koskaan käynyt, mutta Jalassa olen. Ihana vehreä rento mökkikaupunki!
Nykyisestä, laajasta Kouvolasta tietenkin. Onhan se ollut olemassa jo kohta 8 vuotta.
Pimeällä etsin ruokapaikkaa, eksyin ja oikeasti pelkäsin kun ihmisiä ei ollut _missään_ vaikka keskustassa olin.
Arkitehtoninen helmi, Kymenlaakson kulttuurin kehto.
Pitää paikkansa! Paikkakuntalaiset itse eivät ymmärrä missä paratiisissa asuvatkaan. Historiallista miljöötä on säilynyt paljon toisin kuin monessa muussa Suomen kaupungissa. Mutta on täällä historian tuntijoita Kouvolassakin.
Vanhin yritys on Kouvolan Laku, joka aloitti Viipurissa vuonna 1906. Sieltä se muutti Kouvolaan Sodan jälkeen 1944, kuten monet muutkin Kouvolan yritykset. Vanhin alkuperäisissä tiloissa toimiva yritys on todennäköisesti Matkustajakoti Rauhala Myllykoskella 12 km Kouvolan keskustasta etelään Kotkan radan varressa.
Rauhala on varsinainen arkkitehtuurin helmi, vaikkei päältä päin uskoisi, sillä 1970-luvulla kaunis rappaus peitettiin mineriittilevyin. Täytyykin mennä talon sisälle, niin ymmärtää mistä puhun. Itseasiassa talo on tyypillinen 1930-luvulla rakennettu liiketalo, jona alakerrassa sijaitisi aikoinaan kaksi liikehuoneistoa alunperin kahvila ja rautakauppa ja yläkerrassa matkustajakoti. Matkustajakoti toimii edelleen. Se löytyy mm. wikipediasta ja netistä.
Aihe on tuttu, koska Aalto yliopiston kollegat suunnittelivat Myllykoskelle sen uusimman helmen Palokuntatalon (Paperitehtaan sulkeutuessa myös tehtaan palokunta lopetettiin).
Kouvolatukkailijoiden ja tatuoitujen luvattu maa!
Muuttotappioinen kunta, joka kuitenkin maineestaan huolimatta on ihan ok. Halpa asua, mainiot kuntoilumahdollisuudet, kaunis luonto ja ystävälliset ihmiset, kuten aikaisemmin joku mainitsikin. Asukkaat osaavat myös suhtautua huumorilla kaupungin maineeseen, kun yleinen, Kouvolaan liitetty hashtagikin on #munbetonihelvetti.
Kouvolassa ja sen lähialueilla on muun muassa Repoveden kansallispuisto ja Tykkimäki. Kouvolasta on myös hyvät yhteydet muihin Suomen kaupunkeihin!
olen asunut Kuusankosken keskustassa ja vähän pohjoisessa Kouvolan keskustasta. kumpikin paikka on ollut rauhallista. ja kaupunki itsessään on myös joo aika rauhallinen, ihmiset ystävällisiä. keskustassa pelkästään baareja. huomasin kuitenkin tänne muuttaessani että vibat olivat jotenkin omituiset, nimittäin kaikki vaikuttaa siis todella masentuneilta. juopuneita 30-70-vuotiaita miehiä on ihan joka paikassa. se on kulttuuria täällä juoda julkisilla paikoilla yksin, varsinkin bussipysäkeillä ja seurakunnan rappusilla. mutta ei kai siinä, vaikuttavat vain surullisilta ja yksinäisiltä, eivät niinkään vaarallisilta, joskus alkavat juttelemaan jos satut jonkun juopon kanssa istumaan bussipysäkille.
vertailukohtina minulla on ainakin Etelä-Pohjanmaan maaseutu, Seinäjoki ja Jyväskylä. kyllä Kouvola ainakin koko Pohjanmaan voittaa, on nimittäin vain niitä juoppoja ilman niitä jeesustelijoita. jotkut ovat sanoneet, että tämä on persuja täynnä koko paikka, mutta henk. koht. olen tutustunut vain aika liberaaliin ja nuoreen väestöön.
lyhyesti sanottuna: turvallinen, mutta masentava paikka.
Pikkukaupunki, jossa asuu paljon tärkeilijöitä.
Veturin myötä parantunut. Ihan ok, lähistöllä aika paljon paikkoja joissa käydä.
Vierailija kirjoitti:
Pimeällä etsin ruokapaikkaa, eksyin ja oikeasti pelkäsin kun ihmisiä ei ollut _missään_ vaikka keskustassa olin.
Kouvolassa on noin 50 ravintolaa joten tuskin montaa minuuttia jouduit etsimään. Toinen mainitsemasi asia on totta, että Kouvolan keskusta pn typötyhjä. Rahamiehet ovat muuttaneet Kuusankoskelle.
Tehtaan alasajo kuusaalla aiheutti aikamoiset taloudelliset ongelmat monille ihmisille. Vaikea siitä on nousta, kun se ainut toivo eli junarata kiinaankaan ei nyt oikein sitten onnistu.
Kouvola? Hyi!