Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kukaan noussut luuserista jämäkäksi?

Vierailija
08.08.2016 |

Kaipaisin hyviä esimerkkejä.
Olen koko elämäni kärsinyt huonosta itsetunnosta. Olen fiksu, mutta pelkään osoittaa sitä. Pelkään, että en selviä työelämässä tämän takia. Olen koko aikuisikäni lähinnä opiskellut. Enää en aio tehdä uutta tutkintoa, sillä vika on tunnepuolella. En vain tiedä onko minulla vaihtoehtoja, joko kasvaa jämäkäksi aikuiseksi naiseksi tai kuolla pois.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko käytännön keinoja tai harjoituksia?

Tulee mieleen pari yksinkertaista: katso ihmisiä silmiin, ole rento, puhu rauhallisesti, mutta kuuluvalla äänellä. Ota rauhallisesti, vaikka joutuisit mihin tilanteeseen.

Kerro mielipiteesi. Ole kohtelias ja suora. Saa olla herkkä ja kilttikin kunhan pitää puolensa.

Itseäni stressaa kovasti pian alkava työ, mutta aion noudattaa tätä. Tällä tavalla hiljaiset mutta vahvat näyttävät pärjäävän.

Ehkä selviytyy suorittavassa työssä päivästä toiseen, mutta ei menesty aloilla, joilla kilpailu on kovaa.

Vierailija
22/35 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko käytännön keinoja tai harjoituksia?

Tulee mieleen pari yksinkertaista: katso ihmisiä silmiin, ole rento, puhu rauhallisesti, mutta kuuluvalla äänellä. Ota rauhallisesti, vaikka joutuisit mihin tilanteeseen.

Kerro mielipiteesi. Ole kohtelias ja suora. Saa olla herkkä ja kilttikin kunhan pitää puolensa.

Itseäni stressaa kovasti pian alkava työ, mutta aion noudattaa tätä. Tällä tavalla hiljaiset mutta vahvat näyttävät pärjäävän.

Ehkä selviytyy suorittavassa työssä päivästä toiseen, mutta ei menesty aloilla, joilla kilpailu on kovaa.

Perusteletko?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on pari hyvää vastausta ja loput ovat idioottimaista läpänheittoa. Onko käsite "jämäkkä" vieras käsite palstalaisille vai onko Ylilaudalla tänään tylsä ilta?

Vierailija
24/35 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä onnistuin terapian avulla mut ei se ole mikään simsalabim-juttu vaan pikkuhiljaa.Aloin laittamaan rajoja ihmisille ja ymmärsin et ennen pelkäsin et ihmiset kaikkoavat elämästäni jos uskallan sanoa poikkipuolisen sanan mut nykyään ajattelen et jos sen takia häviävät elämästäni niin saavat hävitäkin.Voisit aloittaa sellasilla pienillä harjoituksilla että sanot rehellisesti kun olet eri mieltä etkä ajattele et sun pitää miellyttää muita.

Vierailija
25/35 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä tapahtuu erityisesti keski-ikäisillä naisilla, kun he yhtäkkiä tajuavat ettei kukaan tule palkitsemaan heitä kiltteydestä. Silloin saa välinpitämättömäksi muuttuneet, väkivaltaiset ja alkoholisoituneet puolisot kyytiä. Samassa yhteydessä monen olemuskin muuttuu nuhjaantuneesta, unohdetusta vaimosta itsevarmaksi naiseksi.

Eivät he palkkiota odota vaan oikeudenmukaisuutta.

Vierailija
26/35 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä tapahtuu erityisesti keski-ikäisillä naisilla, kun he yhtäkkiä tajuavat ettei kukaan tule palkitsemaan heitä kiltteydestä. Silloin saa välinpitämättömäksi muuttuneet, väkivaltaiset ja alkoholisoituneet puolisot kyytiä. Samassa yhteydessä monen olemuskin muuttuu nuhjaantuneesta, unohdetusta vaimosta itsevarmaksi naiseksi.

Eivät he palkkiota odota vaan oikeudenmukaisuutta.

Sitä saa odottaa.

Vierailija
27/35 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolustelkaa vaan patologisia selviytymiskeinojanne, joilla lapsena opitte pysymään turvassa ja näkymättöminä.

Vierailija
28/35 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihan poliittisella tasolla tarvittaisiin sellaista ryhtiliikettä. EU ssa selkeää johtajuutta. Ja suomessa yritysjohtajien antaa myös työntekijöiden luoville voimille ja ajatuksille mahdollisuus tulla kuulluksi.

Vierailija
29/35 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä.Lapsella on lapsen keinot joita ei siis juurikaan ole mut aikuisilla sit eri keinot kun ollaan samalla tasolla.Totuus kuitenkin on että asiat mitä minäkin jouduin kokemaan lapsena ovat jääneet kehoon ja tietyt tilanteet saavat koko kehon edelleen menemään lukkoon.Onneks terapia voi auttaa näiden kans.Ihmisellä joka ei osaa/pysty pitää puolia on jotain lukkoja jotka pitäis avata.

Vierailija
30/35 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle oli vedenjakaja kun ulkomainen ystävä sanoi (vitsinä): älä hauku itseäsi, muut tekee sen paremmin.

Aloin puhua itselleni kannustavasti ja optimistisesti. Aiemmin negatiiv sisäinen puhe esti puolustamasta itseäni.

Siihen meni vuosia mutta nykyään olen erittäin jämäkkä.

Vierailija
31/35 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä auttaa?

Vierailija
32/35 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen se nyt nelikymppinen nainen, joa on menestynyt erittäin hyvin erittäin kilpailulla alalla ihan erikseen näyttämättä fiksuuttani - pelkästään sillä, että olen ollut fiksu. Mun ei ole ikinä tarvinnut erikseen vetää rajojaeikä "olla jämäkkä". On riittänyt, että tiedän, kuinka homma hoidetaan ja hoidan sen tai saan muut hoitamaan. Olen jakanut kunniaa avokätisesti, eikä sitä sitten ole ikinä kukaan kehdannut minultakaan kieltää. Ylitöitä on kyllä tullut tehtyä, koska menestyminen ei yleensä onnistu 8-16. Toisina aikoina on sitten otettu vähän rennommin - sehän ei ole mitään jämäkkyyttä, vaan kokonaistyöajan parempi puoli.

Olen siis vähän sitä mieltä, että aapeen pelot ovat turhia. Jos ap osaa hommansa ja tekee sen, hän pärjää ihan hyvin. Jos hän haluaa haasteita, hän sanokoon sen ja hän saa niitä. Jos hän selviää niistä, niitä tulee lisää ja niiden mukana tulee arvostusta, menestystä jne. Keskitason suorittamisesta taas tulee maine keskitason suorittajana. Eli se suuri kulminaatiopiste ei ole mikäön salaperäinen jämäkkyys, vaan haasteiden vastaanottohalukkuus.

Vierailija
33/35 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, 32

34/35 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä. Ennen en uskaltanut pitää puoliani missään. Ja sitten aina harmitti; miten olen joutunut tähänkin tilanteeseen, miksei minua otettu huomioon, jne. No sitten menin työelämään, ja huomasin etten pärjää omana itsenäni. Ei siellä kukaan ota ketään huomioon, pakko se on itse opetella itsestään meteliä pitämään. Aluksi hävetti, mutta ei enää.

Rupeat vain pitämään omia puoliasi. Sanot sille anopille ettet ota hänen vanhaa sohvaansa. Voit sanoa ihan suoraan ettet pidä sen väristä. Toteat pomolle, että ylityöt ei nyt sovi, sinulla on liput konserttiin ostettuna. Kun puolisosi ihmettelee mikset ole pessyt pyykkiä, ihmettele takaisin miksei hän ole pessyt pyykkejä. Ihmiset suuttuvat aluksi kun ovimatto nouseekin pystyyn, mutta ei sinua kukaan murhaa sen takia että rupeat vaatimaan samaa kunnioitusta mitä olet aina antanut muillekin. Tasa-arvoisiakin ihmissuhteita löytyy, joten älä ole huolissasi jos ja kun osa ihmissuhteista nyt päättyy uuden minäsi johdosta.

Viisas kirjoitus. Kiitos tästä. - ei ap

Vierailija
35/35 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hep!

Olen nyt nelikymppinen perheellinen mies, hyvässä ammatissa ja hyvä työssäni. 

Olin yläasteella koulukiusattu, lukio meni sitten vähän paremmin, mutta itsetunto edelleen aika maissa. Yliopistossa aloin toipua, mutta edelleen olin vetäytyvä, hiljainen ja ajattelin, että muut ovat aina parempia kaikessa. 

Pääsin valmistumisen jälkeen töihin ja vaikka alku oli vaikeaa, niin vähitellen huomasin olevani aika hyvä ammatissani ja sain kiitosta työkavereilta ja esimiehiltä. Jossain vaiheessa matkaan tarttui myös vaimo ja nyt voin sanoa elämän olevan mallillaan. En nyt ole varma, että voinko sanoa olleeni koskaan luuseri, mutta olen joka tapauksessa nostanut itsetuntoani ja tunnen nyt itseni ja kykyni paremmin kuin koskaan. Osaan myös tunnistaa tilanteet, joissa joku muu kärsii huonosta itsetunnosta ja yritän kannustaa heitä ylös. 

Eli ap: lähde eteenpäin. Yritä löytää työpaikka ja älä ainakaan itse tuo esiin uudessa ympäristössä sitä, että olet luuseri. Jos olet uusi (työntekijä), niin pyydä apua kokeneemmilta, opi ja ole reipas (tylsä termi, mutta tarkoittaa sitä, että juttele, tervehdi, kysele ja ole kiinnostunut ihmisistä ja töistä). Vähitellen alat itsekin huomata, että olet osa yhteisöä.