7-v. sai ekan kännykän. Ensimmäinen lasku 160 euroa!
Dna muisti kivalla laskulla. Kuukausimaksu liittymästä noin viisi euroa, loput summasta muodostuvat palveluviesteistä, joita oli kymmeniä.
Katsoin lapsen puhelinta, hän on tilannut tekstiviesteillä johonkin peliin "kukkia, timantteja, lisäaikaa" yms. härpäkkeitä.
Olin mielestäni estänyt kaikki maksulliset lisäpalvelut samalla, kun täytin liittymähakemuksen Gigantissa.
Mitä voin tehdä? Jotain muuta, kuin maksaa lasku?
Soitan kyllä asiakaspalveluun heti huomenna, kunhan se aukeaa.
Olen järkyttynyt. Niin on kyllä lapsikin, ei tuon ikäinen ymmärrä, mitä on tehnyt.
Kommentit (58)
No itse ainakin sanoin lapselle itse, että mitään ei saa "tilata". Minkälainen kännykkä on kyseessä. Meillä ensimmäinen "dumb phone" oli Nokialainen perusluuri ja kyllä lapsi ymmärsi jo 6-v, että mitään ei saa ostaa tai tilata ja jos puhelin kysyy jotain niin pitää aikuiselta kysyä miten vastaa. Nyt 9-v ja viime vuodesta ollut älypuhelin, johon sai puhelimesta kaikki ostot estettyä. Lapsi edelleen tietää, että mitää ei saa ostaa, mutta lisäski ostoihin tarvitsee salasanan, jota lapsella ei ole. Myös pelien ostot on blokattu.
Kiitos vastauksesta, tuo huojensi vähän. Toiveikkaana soitan dna:lle huomenna. Espanjankielisiä tekstiviestejä puhelin täynnä...
Miten on edes mahdollista tehdä tuollainen lasku, jos et ole liittänyt esim play-kauppaan maksukorttia?
Ensinnäkin, jos tilaat uuden liittymän käy asettamassa vaaditut estot päälle. Se ei kuulu operaattorille vaan liittymän omistajalle. Miten tilasit liittymän? Jos tilasit sen itse netistä, olet siitä vastuussa. Jos tilasit sen soittamalla asiakaspalveluun, kerroitko että tulee lapselle? Asiantuntija olisi osannut ehdottaa estojen laittamista.
En ole koskaan kuullut että liittymäsopimukseen voi ennakkoon tehdä estoja. Kyllä ne tehdään sieltä netistä oma dna vai mikä onkaan.
Sinä olet liittymän omistaja vai mitä? Sinulla vastuu, ei lapsella.
Eihän se DNA:n vika ole. DNA toimii rahankerääjänä palveluntarjoajalle, jonka palvelunumeroihin on soiteltu ja viestitelty. DNA:lle palvenumeromaksut eivät siis jää.
Vierailija kirjoitti:
Miten on edes mahdollista tehdä tuollainen lasku, jos et ole liittänyt esim play-kauppaan maksukorttia?
Luitko palikka ollenkaan aloitusta?
Tyhmyydestä sakotetaan, tai tässä tapauksessa laskutetaan.
Älypuhelin lapselta pois ja perusnokialainen tilalle. Oppiipahan käyttämään puhelinta vain kun tarvitsee eli soittamiseen.
Puhelin 📞 liittymiä ei myydä lapsille eli liittymä on kyllä jonkun täysi-ikäisen.
Mun työkaveri ei halunnut laittaa estoja lapselleen ostettuun liittymään. Poika pisti rahaa menemään tv-peliin kunnolla. En tiedä oppiko äiti kerrasta.
Prepaid on paras ekaksi liittymäksi tuon ikäiselle. Ei tule suuria yllätyksiä.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullut että liittymäsopimukseen voi ennakkoon tehdä estoja. Kyllä ne tehdään sieltä netistä oma dna vai mikä onkaan.
Kyllä mulla on joka kerta myyjä kysynyt sopimusta tehdessä että laitetaanko palvelu- ja viihde-estot päälle. Ja usean sopimuksen eri operaattoreiden kanssa olen tehnyt.
Meillä kerran kävi niin että lapsi oli tilannut ilman lupaa clash of clans pelissä "rahaa" oikealla rahalla, n. 400e oli mennyt luottokortilta ennen kuin huomasin. Ei ollut pitänyt olla mitään kortteja liitettynä lasten tileihin, mutta jotenkin lapsen kännykkä olikin yhdistetty minun tiliini. Soitin googlen asiakaspalveluun ja hyvittivät kaiken takaisin. Ja lapselta lähti peli äkkiä kännykästä...
Meillä on lapsilla prepaid liittymät puhelimissa. Ei tule yllätyksiä.
Ja mies käytti monta tuntia että saisi estettyä kaikki ostosmahdollisuudet puhelimista mutta silti yksi lapsista osti vahingossa 2 euron pelin kun ei tajunnut että peli maksaisi. Ja puhelin ehdotti tuota peliä ja lapsi vain hyväksyi ehdotukset. Mutta se on ainoa yllätys ja tosiaan isoja ei voisi edes tulla kun ladataan kohtuudella rahaa liittymään.
Meillä puhelinyhtiö hyvitti kaikki laskut koska sopimuksessa oli kohta jonka piti estää kaikki maksulliset puhelut ja viestit. Lisäksi vielä saldoraja.
Mikään ei toiminut. Yrittivät ensin jos olisin maksanut puolet mutta en tietenkään suostunut niin lopuksi lupasivat sitten hyvittää kaiken.
Ap aikuisena vanhempana sinun on ymmärrettävä laittaa kaikki mahdolliset palvelunestot lapsen kännykkään ja ulkomaan puheluestot.
Meillä oli lisäksi saldoraja, eikä aluksi kännykässä ollut edes nettiä.
Mä olen hoitanut ongelman Elisan latausliittymällä ja ostoihin virtuaaliluottokortilla. Käytännössä ei senttiäkään voi tulla yllätyksiä. Mutta olenkin diplomi-insinööri. Vahinkoa ei voi tulla vaikka yrittäisikin.
Ensinnäkään en edes tekisi liittymätilausta missään Gigantissa, niissä tulee älyttömästi virheitä. Toisekseen en menisi luottamaan että kaikki estot on varmasti ok vaan tarkistaisin liittymän hallintasivulta että näin varmasti on. Lisäksi opettaisin lapselle mitä puhelimella saa ja ei saa tehdä.
Loppukädessä uskoisin operaattorin kuitenkin ottavan takkiinsa ja hyvittävän tuon laskun joko kokonaan tai osittain. Valitettavasti, koska ilmeisesti ihan perusasiat on edelleen vanhemmille utopiaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap aikuisena vanhempana sinun on ymmärrettävä laittaa kaikki mahdolliset palvelunestot lapsen kännykkään ja ulkomaan puheluestot.
Meillä oli lisäksi saldoraja, eikä aluksi kännykässä ollut edes nettiä.
Arvaa mitä, kun avaat liittymän palvelupisteellä voit pyytää myös liittymän myyjää tekemään tämän. Ja sen jälkeen saat sopimuksen missä on kohta palvelunumerot yms. Estetty
Jos sinua tästä huolimatta laskutetaan noista on lasku hyvitettävä.
Vaihda liittymää ja mee liikkeeseen varmistamaan että kaikki estot tulee varmasti päälle. Esim joku rajaton liittymä missä kk-maksu vain 19.90 sisältää kaikki viestit puhelut ja netin käytön rajattomasti. Ja keskustelu lapsen kanssa että mitään ei osteta/tilata puhelimella. Vain ilmaispelit sallittuja.
yhteys palveluntarjoajaan ja dna :han ja kerrot mitä on tapahtunut. 7 vuotias ei voi tehdä kauppoja ilman vanhempien lupaa. jossain kuningaskuluttajassa selostettiin paremmin