Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvissyöjä! Jos sinulle tehtäisi illallinen, mikä olisi unelma-ateriasi?

Vierailija
08.08.2016 |

Lisukkeet, juomat ja jälkkärit mukaan luettuna.
Ajattelin kutsua kasvissyöjä-ystäväni illalliselle ja kaipaisin ideoita.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palak paneer.

Vierailija
2/39 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käpyjä voikukanlehtipedillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain linssi/papuhärpäkettä intialaisittain jos sellaisesta pitää, tai nyhtökaurasta jos sitä onnistut löytämään

Joku kiinalainen kasviswokki

Jos ei tarvitse olla vegaaninen, halloumista jotain hyvää

Täytetyt paprikat (esim. papuja, nyhtökauraa, kesäkurpitsaraaste tms...)

Juomaksi mitä tahansa, mutta jos multa kysytään, niin punaviiniä.

Jälkkäriksi mitä vain, ellei tosiaan kyseessä ole vegaani (siinä tapauksessa maitotuotteet esim. jätksi ja kerma on helppo korvata vegaanisilla vaihtoehdoilla).

Sori huonoista vastauksista, jotka olivat lähinnä suuntaa-antavia, mutta osaan tehdä itse noin 3-5 eri ruokalajia, joilla sitten elän.

Vierailija
4/39 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palak paneer on kyllä törkeän hyvää, just viimeviikolla tein ja leivoin naan-leivätkin sivuun :) Ehkä mieluiten kuitenkin ottaisin kasvislasagnea (huom! Ilman sieniä), salaattia ja raejuustoa kylkeen, juomaksi punaviini j kupliva vesi. Jälkkärillä ei niin väliä, kunhan ei ole esim. juustokakku missä liivatetta. Ehkä jotain suklaista niin olis ainakin maha pallona :D

Vierailija
5/39 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulle mitään yhtä tiettyä unelma-ateriaa ole. Riittävän raskasta ja tukevaa, ei liian terveellistä ;) Syön itse myös maitotuotteita ja munia, ja mielellään jompaakumpaa saisi olla pääruoassa, ellei se sitten ole joku erittäin hyvin maustettu itämaistyyppinen ruoka jossa niitä ei kaipaa. Jotain proteiinilähdettä kuten pavut, linssit tai tofu silti, koska muuten nälkä menee vain tunniksi.

Pahin virhe on kuvitella että vegetaristi on automaattisesti terveysintoilija, joka ei syö rasvaa, sokeria tms ja tehdä joku totaalisen mauton terveysruoka. Itselleni esim. on tarjottu kerran kukkakaalipohjalle tehtyä "pizzaa" ja jälkkäriksi makeuttamaton happamista marjoista tehty smoothie - kävi työstä syödä se  :-o 

Vierailija
6/39 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustapapupyöryköitä kaurakermakstikkeessa, lohkoperunoita tai perunamuusia ja jotain kevyttä salaattia. Juomista ja jälkkäristä en osaa sanoa.

Vierailija
7/39 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri Kreikasta palanneena kasvisverio mussakasta olis kyllä ihan järjettömän ihana pääruoka. Alkuruoaksi viininlehikääryleitä, paahdettuja paprikoita, uunissa paahdettua fetaa... Salaattia saisi olla pääruoan lisukkeena. Juotavana voisi olla kevyttä, kuivaa valkkaria ja kivennäisvettä. Olis täydellistä!!

Vierailija
8/39 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkukeitto, joku kirkas vihannesliemi.

Pääruoka tattiohratto

Jälkiruuaksi suklaata jossain muodossa.

Vierailija
9/39 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jokin raikas currytyyppinen ruoka, jossa olisi paljon erilaisia vihanneksia. Joskus tein itse peruna-linssicurrypataa kookosmaitoon. Oli aika hyvää. Naan-leipää vielä lisäksi. Itse tehdyt on ihan parhaita, ja niihin käy soijajugurtti, jos ei maitotuotteita käytä.

Jälkiruoista en tiedä. En itse syö mitään semmoisia oikein, eikä kenelläkään enää ole, mitä tarjota kun en syö mitään eläinperäistä. Mä tykkään kauppojen vegejäätelöistä toisaalta eli olisin tyytyväinen semmoiseenkin. Jos ystäväsi on vegetaristi, eikä vegaani, liikkumavaraa on tässä enemmän.

Vierailija
10/39 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon lakto-ovo

Alkuun korvasienikeitto

Pääruoaksi itsetehdyt pinaattiletut ja puikulamuusi

Jälkiruokaa en jaksaisi varmaankaan syödä mutta vaikka tuoreita marjoja ja vaniljavaahtoa

Vierailija
11/39 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu sun maustevalikoimasta. Jos arsenaalia löytyy, eikä tarvis kaikkia mausteita ostaa kaupasta niin joku curry ja linssikastike riisillä. Viimeks kokeilin tätä http://www.food.com/recipe/indian-green-beans-with-mushrooms-385684 ja oli tosi herkkua. Yleensä katson mitä kasviksia jääkaapista löytyy ja etsin englanninkielisen curry reseptin niillä kasviksilla ja useimmiten onnistuu hyvin.

Jos mausteita ei löydy entuudestaan, etkä halua niitä ostaa, tekisin esim tätä http://www.kodinkuvalehti.fi/keskustelu/11632/herkuttelijan_kasvislasag…

omin muokkauksin kasvisten osalta. Moneen kertaan testattu niin kasvis- kuin lihansyöjilläkin ja aina positiivista palautetta saatu.

Yrittäisin välttää niitä "perinteisiä" kasvissyöjälle tarjottavia vuohenjuustoja, kasvispihvejä jne.

Vierailija
12/39 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunijuureksia ja tulisia perunoita, kasvispihvejä, kastiketta ja fetasalaattia.

Vierailija
13/39 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääruoka tattiohratto

No yäääk. Kas kun ei kuppi kuumaa vettä ja ketsuppia; kato, tein sulle tomaattikeiton.

Vierailija
14/39 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan kaikkia falafel mättöjä hyvillä mausteilla

Vierailija
15/39 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän aikaan vuodesta esim:

kantarelleilla täytettyjä kaalikääryleitä, perunoita. Kääryleiden paistoliemi "kostukkeena"

ratatouille, lisukkeena pastaa tai riisiä (ihmiset ehkä kyllästyneet jo uusiin perunoihin), tai vain hyvää, tuoretta maalaisleipää

tabbouleh

pasta Genovese. Itse tehty pesto, tottakai

tatit italialaiseen tapaan + pasta

täytettyjä zucchineja, paprikoita tai tomaatteja. Täytteeseen sieniä, vihanneksia, couscousia ... Päälle mozzarellaa

kesäkeittoa, ruisleipää, tomaattia, kurkkua

tatti- tai kantarellikastiketta + perunoita (varsinkin, jos vieraat eivät itse sienestä)

pöydässä kuuluu mun mielestä aina olla salaatti lisukkeena: eri salaattilajikkeita, pinaattia, tuoreita yrttejä + itse tehty kastike

Viinit ruokailijoiden mielihalujen mukaan, sieniruokien kanssa  ehkä italialainen (luomu-) Cabernet Sauvignon

Jälkät ei ole oikein mun juttu, mutta joku marja -crumble voisi olla hyvä, kera turkkilaisen jugurtin ja/ tai jätskin. Crumbleen voi marjojen sekaan voi laittaa aprikooseja, raparpereja tms. 

Vierailija
16/39 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytetyt paprikat tai tomaatit tomaattirisotolla (ilman voita ja parmesania). Tuo risotto on ihanaa sellaisenaankin.

Falafelit, couscous, ratatouille, melanzane alla parmigiana (jos juusto käy), linssikeitto, pähkinäinen taateli-linssipate (jumalaista myös tällaisen lihansyöjän mielestä), kausiruokaa kurpitsakeitto, kesäkurpitsa-sitruuna tagliatelle, kanttarelliruuat.

Keitoista (vaikka alkuun) tomaatti, tsekkiläinen valkosipulikeitto, maissikeitto, vichy soise jne

Unelmien alkuruokamuisto Italiasta (itse pidän enemmän tuorepestosta kastikkeena): https://raveraschena.com/2011/08/21/flan-di-pomodoro-con-salsa-alla-menta/

Nämä löytyy tämän lihansyöjän vakiolistalta:)

Vierailija
17/39 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääruoka tattiohratto

Mä luulen että nuo alku- ja pääruoka on useimmille meistä kauhu. Ovat nimittäin juuri sellaista ei-minkäänmakuista, ylettömän terveellistä tavaraa, jota kasvissyöjille joka paikassa syötetään. 

Samaan sarjaan menisi kasvisgratiini - aina ja joka paikassa missä ei osata tehdä kasvisruokaa, laitetaan se gratiini eli vihanneksia uuniin ja juustoa päälle...

Vierailija
18/39 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nam, aikalailla kaikki tässä keskustelussa mainittu kelpaisi. 

Vierailija
19/39 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen monta päivää haaveillut kasvismoussakasta, ehdotan siis sitä. (Vinkki "piiloproteiinin" saamiseen on pehmeä tofu; se sopii erinomaisesti laatikkoruokiin, eikä maistu tofuun tottumattoman suuhun ollenkaan.) 

Eli sitä salaatin kanssa tarjottuna, ruokajuomana olisi hyvää viiniä ja vettä.

Intialaisessa ja nepalilaisessa keittiössä on myös äärimmäisen hyviä kasvisruokia. 

Pääruoasta riippumatta jälkiruokana jäätelöt ja sorbetit ovat suosikkejani, ehdotan myös niitä, mahdollisesti itse tehtynä esimerkiksi kookoskermaan.

Vierailija
20/39 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääruoka tattiohratto

No yäääk. Kas kun ei kuppi kuumaa vettä ja ketsuppia; kato, tein sulle tomaattikeiton.

En ole edellinen mutta voi ihmisten tietämättömyyttä:) Brodo on esim Italiassa yksi hienoimpia ruokalajeja;) Siis kirkas lihaliemi johon laitetaan ihan pienenpieniä makaronin muruja sekaan tai liemi kaadetaan vaikka muutaman raviolin päälle.

Koitas tehdä tätä soppaa, ei ole taatusti pelkkää vettä!

TSEKKILÄINEN VALKOSIPULIKEITTO

6 valkosipulinkynttä (tai 1 kokonainen ”kynnetön”)

suolaa ½ tl

16 dl kasvislientä

1 tl meiramia

2 rkl silpuksi hakattua persiljaa

rouhittua mustapippuria

1 tl kuminansiemeniä

½-1 tl inkivääriraastetta

2 perunaa n cm x cm kuutioina

Murskaa valkosipuli ja suola morttelissa. Lisää meirami, persilja, inkivääri ja kuminansiemenet ja hierrä hienoksi. Laita massa kattilaan, lisää kasvisliemi ja anna kuumentua kiehumispisteeseen.  Keitä hiljalleen vähintään tunnin, mausta pippurilla. Liemi vaan paranee jos teet edellisenä päivänä.

Siivilöi liemi ja lisää perunat. Kun perunat on kypsiä lisää pinnalle hieman persiljasilppua.

1. Aseta lautasen pohjalle  ruisleipäkrutonkeja ja keittoa päälle.

2. Perunan voi jättää pois. Hauduta lientä pidempään, siilaa ja kypsennä liemessä esim pelmeneitä t. ravioleja. Lautasen pohjalle pari pelmeniä ja liemi päälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi