Ex-mies teki alhaisen tempun, lapset vihaa minua äitiään nyt
Erottiin pari kk sitten ja sanoin, että eron syistä ei ole syytä lapsille puhua. Lapset 14 ja 16, asuvat minulla kun mies muutti pois. Ovat luonnolisesti järkyttyneitä kun isä muutti pois. Mutta ei asia heille kuulu. Ja kuitenkin mies oli sanonut että syy oli se kun häntä petin. Ja nyt lapset syyttää minua vaikka isä heidät hylkäsi ja lähti pois. Mies pelasi lapset minua vastaan. Rikkoi kaiken ja meidän perheemme lopullisesti minulta. Nyt vanhempi lapsikin huorittelee kun jotain komennan.
Kommentit (52)
Nyt on otsikkoon tullut virhe! Sinä teit alhaisen tempun ja se rikkoi perheesi.
Et näemmä pysty ottamaan vastuuta teoistasi. Perheesi mureni sinun takiasi.
Lapset vihaavat sinua, täysin oikeutetusti. Lumppu äidille oli vieras kikkeli perhettä tärkeempi.
Voi onnitella itseäsi. Elät helvetissä jonka itse loit 👏
Jos erosta on noin vähän aikaa, koko perhe on shokissa ja ylilyönnit mahdollisia.
Muutamia muitakin asioita ihmettelen. Ensinnäkin kun lapsiakin on, niin yleensä kertaluontoinen "pettäminen" asettuu uomiinsa. Puolisot keskustelevat ja edes yrittävät päästä asian yli ja kenties jatkaa yhdessä tapahtuneesta huolimatta. En hyväksy pettämistä, mutta jos lapsia on tehty yhdessä, pitää osaa priorisoida. Jos kuitenkin päädytään eroon, niin silloin suhteessa on jo lähtökohtaisesti jotain pielessä. Pettäminen ei ole syy vaan oire monista muista ongelmista.
Jos ap petti, on ehkä oikein että teinit tietävät asiasta. Iän myötä ehkä oppivat ymmärtämään, että syitä eroon on kummassakin osapuolessa. Se on elämää.
Kummasti ei ap:tä enää näy 😂 ei vissiin vastaukset olleet mieleisiä.
Ymmärrän hyvin, miksi kertoi. Miksi isän olisi pitänyt ottaa syy niskoilleen lasten "hylkäämisestä", kun siihen lähtemiseen oli syyllinen ihan muualla.
Äiti teki alhaisen tempun ja nyt lapset vihaavat ihan syystä
Tosi ilkeä perhe sinulla ap. Kosta niille ja sano ukolles, ettei lapset ole sen, ja pennuille sano, ettet ikinä kerro niille kuka niiden oikea isä on.
Hyvää moraalikasvatusta lapsille, kun tulee noin selvästi selville pettämisen seuraukset.
Ei ole aiheellista ruotia tuollaisia asioita alaikäisten (ei oikeastaan edes aikuisten) lasten kanssa tai kuullen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole aiheellista ruotia tuollaisia asioita alaikäisten (ei oikeastaan edes aikuisten) lasten kanssa tai kuullen.
On se. Jos toinen vanhemmista on paska, niin mitä sitä turhaan peittelemään. Se vaan vituttaisi sitten, kun lapset saisivat kuulla sen jostain muualta tai joskus 20 vuoden päästä sukujuhlissa. Siinä olisi sitten toinenkin vanhempi salailun takia vähän arveluttavassa asemassa.
Minun pettämiseni on oma tapahtumansa ja miehen ja minun välinen asia, mikä ei lapsille kuulu millään lailla. Miehen päätös lähteä suin päin suhteesta ja hylätä lapset yrittämättä edes päästä yli on toinen asia ja koskettaa lapsia. Nyt yrittää vierittää syytä minun niskaani ja kääntää lapset minua vastaan ja pakoilla vastuuta omasta teostaan, joka kuitenkin kaikkineen on paljon kamalampi koska lapset kärsivät.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minun pettämiseni on oma tapahtumansa ja miehen ja minun välinen asia, mikä ei lapsille kuulu millään lailla. Miehen päätös lähteä suin päin suhteesta ja hylätä lapset yrittämättä edes päästä yli on toinen asia ja koskettaa lapsia. Nyt yrittää vierittää syytä minun niskaani ja kääntää lapset minua vastaan ja pakoilla vastuuta omasta teostaan, joka kuitenkin kaikkineen on paljon kamalampi koska lapset kärsivät.
Ap
Olet kauhea ihminen.
Minä olen perheestä, jossa isällä oli suhde. Olin 13- vuotias, kun tuo tuli tietoon. Isä on samalla tavalla elämässä vieläkin, koska ei hän mua pettänyt vaan äitiä. Äitini yritti saada kylläkin mut vihaamaan isääni ja syyllistämään tätä. Mutta tuollainen sääliroolin vetäminen ja väittäminen, että isä rikkoi suhteen, on aivan hirveätä. Lapsille olisi pitänyt kertoa heti totuus, ei ne siitä rikki mene. Sun halusi salailla sen sijaan antaa lapselle vaikutelman, että sä väheksyt tekoasi ja syytät isää.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Taidat olla sokissa/järkyttynyt kaikesta vielä. Muuten tajuaisit itsekkin, miten typeriä höpötät.
Kun petit miestäsi petit myös lapsesi. Lapset on jo iässä, joka tähtää itsenäisyyteen ja aikuisuuteen ja he ansaitsevat kuulla totuuden mikä teidän perheen rikkoi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä miehelläni oli sivusuhde, jonka seurauksena päädyttiin eroon. Mies kielsi myös kertomasta lapsille syytä. Olin kuitenkin niin rikki, itkuinen ja shokissa, että kerroin lapsille syyn. Muuten käytökseni olisi ollut täysin selittämätöntä. Jos lähtee pettämään, siitä on otettava vastuu.
Ei se ole mitään vastuuta vaan lapsen niskaan sysäämistä. Aikuisten välinen suhde on aikuisten välinen suhde ja jokin syy sillekin on ollut, että mies on kokenut tarpeen pettää. Lapsille ei todellakaan kuulu pätkän vertaa eron syyt eikä parisuhteen ongelmat. Ja meilläkin mies petti, ei todellakaan sotkettu lapsia siihen millään tavoin.
Sinäkö sitten vastaat lasten tulevista ongelmista, kun joutuvat käsittelemään tuon ikäisenä aikuisten välisiä asioita? typerä olet.
Vierailija kirjoitti:
Tää on miehen kirjoitus.
Syystä, että ____?
Vierailija kirjoitti:
Ap
Pettäminen on henkistä pahoinpitelyä. Parisuhde on perheen perusta. Jos siinä on valheita ja salaamisia, on se perusta rikki ja näin ollen parisuhteen tila vaikuttaa koko perheeseen. Et voi väittää, että oma tekosi oli vain miehen ja sinun välinen, ellet sitten hyväksy, että mies jätti vain sinut eikä perhettään. Sinun tekosi aiheutti miehelle niin suuren kriisin, ettei hän pysty enää asumaan kanssasi. Luuletko sinä että aina kun joku lähtee liitosta, se on lähtijän syy eikä ole mitään väliä, mitä se toinen osapuoli on tehnyt? Luuletko, että jos panet miestäsi halvalla ihan konkreettisesti, sillä ei ole mitään vaikutusta teidän perheeseen ja lapsiinne?
Sinä päätit rikkoa perheen perustan , joten miehen lähtö on sinun syysi. Lisäksi sinulla ei ollut kanttia kertoa totuutta lähes aikuisille lapsillesi, mikä on aiheuttanut sen, että he nyt halveksivat sinua. Syystä.
Asiat voi hoitaa toisinkin. Voi olla pettämättä ja ottaa eron. Voi myöskin pettämisen tapahduttua ottaa vastuu teosta ja kertoa lapsille, että teit ison virheen ja siksi teidän on erottava.
Mutta jos koet, että sinun tekosi ei vaikuta mitenkään perheeseenne, ei silloin miehenkään teon pitäisi mitenkään liittyä lapsiin. Sinuthan hän jätti. Ja ehkä ne lapset tosiaan muuttavat isälleen, niin saat rauhassa tehdä mitä huvittaa eikä tosiaankaan vaikuta ne teot sitten lapsiin.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sinä hylkäsit miehesi ja lapsesi kun hyppäsit vieraaseen sänkyyn. Nyt voit miettiä kannattiko särkeä perhe,miehesi sitä ei tehnyt vaan sinä itse. Saat nyt kärsiä tekosi seuraukset. Ehkä opit tästä jotain,ehkä et.
Ei se pettäminen ole puolison vika. Eikä parisuhde tarkoita sitä, että puoliso olisi vastuussa kaikista sinun teoistasi. Jos suhteenne oli huono, miksi miehesi ei pettänyt?
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kokeile ajatella tätä: Vahingoittamalla puolisoasi vahingoitit myös lapsiasi. Sama tilanne olisi ollut myös toisin päin.
Itse sain tietää isäni pettämistouhuista 11-vuotiaana enkä todellakaan äidiltäni. Ei näitä PYSTY pitämään noin läheiseltä porukalta salassa.
Olisiko miehen pitänyt pysyä kanssasi naimisissa, vaikka petät häntä, ollakseen "kunnon mies"?
Olisiko miehen erotessaan pitänyt sanoa syytä kysyville lapsille, että "tämä johtuu siitä kun MINÄ tässä nyt vaan haluan erota"?
Olisiko miehesi pitänyt tietoisesti valehdella lapsillesi eron syistä vain koska sinä et halua vastata omista teoistasi? Montako vuotta olisitte jatkaneet lapsille valehtelemista?
Olet itsekäs kakara.
Petit miestäsi, ja särjit liittonne. Mies muutti pois, kun sinulla ei siihen selkärankaa ollut. Lopuksi vielä halusit kääntää lapset isäänsä vastaan valehtelemalla eron syystä, sen sijaan että miltei täysikäisille nuorille kerrottaisiin asiat niin kuin ne ovat.
Miten meni, noin niinku omasta mielestä?