Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammaslääkärimaksut?

01.03.2006 |

Heips

Tuli käytyä hammaslääkärissä tarkistuttamassa suun kunto. Kaikki oli onneksi ok, mutta jotain pientä kuitenkin tehtiin (mm. hammaskiven poisto ja paikan vaihto). Kävin siis ihan terveyskeskuksen hammashoitolassa.

Yllätyin melkoisesti, kun käynnistä tuli lasku. Kaikki toimenpiteet oli hinnoiteltu erikseen (tutkimusmaksu, toimepidemaksut ja käyntimaksu). Eipä tuo kallista ollut, mutta kuitenkin 40 ¿.

Olen siis ollut siinä käsityksessä, että raskaana olevien hammashoito on maksutonta ts. että se kuuluisi osaksi neuvolapalveluja.

Onko käytännöt muuttuneet niin, että nykyään äitiyshuoltoon ei kuulu hammaslääkäri? Ennen on mielestäni kuulunut. Asun siis Helsingissä, joten voihan olla, että tässä on paikkakuntakohtaisia eroja.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkin petyin pahasti ettei hammashoito ole enään ilmaista odottajalle. Odottaja kyllä pääsee jonon ohi nopeammin hoitoon mutta siihen ne edut loppuvat. Itsekkin hesalainen.

Vierailija
2/11 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin viime raskaudessa (kuopus) sain laskun.. kylläkin posti toi kotiin.

esikoisen aikaan en mielestäni laskuja saanut tai sit en vain muista.

T:Hexu ja papu rv 9+2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin varaamassa aikaa noin kk sitten kun viime käynnistä jo yli 2 v =/ Vastaukseksi sain että olen jonossa elokuulle..Ja että raskaana olevat eivät ole enään mitenkään etuasemassa,vaan jonottavat niinkuin muutkin..

Mutta minulla on la elokuussa ni tuskin voin siihen asti odottaa kun pitäis yksi viisauden hammaskin poistaa =( Kait se sit vaan on mentävä yksityiselle..

Vierailija
4/11 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko koskaan ollutkaan?

Se sentään on hienoa, että nykyisin ilman raskauttakin pääsee Helsingissä kunnallisen hammashoidon piiriin ja raskaanaollessa ajan saa vielä aika nopeasti. Mm. vuonna 2003 ns. tavallinen aikuinen ei edes päässyt kunnallisen hammashoiton jonoon. Että tilanne on (kai) edes vähän parantunut. Olkaamme helsinkiläiset iloisia edes siitä!!

Vierailija
5/11 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottiin täällä Helsingissä, että raskaana ei pääse sen nopeammin hammashoitoon. No, ensi kuussa muutan jo pois, mutta päivystysajan ajattelin parin viikon päästä lomallani kinuta valittemalla kauheita kipuja (joita on, jos pureskelen toisella puolella) ja mainitsemalla kuitenkin, että olen raskaana. Pitäisi päivystysaika irrota. Oli vaan viimeksi niin tyly akka puhelimen päässä, ettei ole vähään aikaan tehnyt mieli soitella sinne ajoista..

Vierailija
6/11 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Malmille) ja ainakin minä pääsin jonon ohi sen takia, että olen raskaana. Tilasin ajan pari viikkoa sitten. Enpä muuten olisi tarkastukseen mennytkään, mutta kun neuvolan täti mainosti juuri tätä jonon ohittamista, niin päätin tarkastuttaa purukaluston.

Vierailija
7/11 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Malmin terv.asemalle menossa, mutta varasin aikani siitä yleisestä varausnrosta.

Vierailija
8/11 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskuksen hammashoito on ollut myös raskaana oleville maksullista ainakin vuodesta 2002 alkaen.

Ennen tätä uutta hoitotakuuta (tuli voimaan maaliskuussa 2005) raskaana olevat kuuluivat mm. veteraanien ja koululaisten kanssa samaan kastiin, eli pääsivät hammashoitoon päivystystapausten jälkeen, ennen ' terveitä aikuisia' , eli siis jonon ohi.

Nyt uuden hoitotakuun myötä priorisointi on muuttunut, mutta kyllä raskaana olevat pitäisi edelleen pyrkiä hoitamaan raskaana ollessa, ei sen jälkeen.

Lala76

9/11 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

voin olla myös väärässä, mutta Oulussa ainakin vuonna 2003-2004 hammastarkastus oli maksuton odottajille. Olin tosin yths:n piirissä joten jäi sekin etu käyttämättä. Jonojakaan siellä ei tainnut pahemmin olla, ainakaan siinä tk:ssa jonka piirissä olin.

Vierailija
10/11 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vieläkin jonossa vaikka marraskuussa ajan tilasin :-( En taida enää edes mennä kun 30 viikkoa tulee täyteen ylihuomenna eikä oikein voi kuvitella siinä tuolissa makaavansa... Viime käynti oli vuonna 2003! Näin siis Tampereella...

Haginalle rv 29+5

Vierailija
11/11 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...itselläni onnistui tuo jononohitus tosi nopeasti. Asun Saksassa ja olin joulunalla käymässä Suomessa (tarkemmin: Turussa). Pari viikkoa ennen matkaa sain varattua ajan hammaslääkäriltä kun selitin tilanteen, että oon raskaana ja vaan pari viikkoa Suomessa käymässä ennen vauvan syntymää. Omaa lyhytnäkösyyttäni en aikasemmin ollut sitten tajunnut varata tuota aikaa, mutta tosi hienoa, että olivat niin joustavia! Maksu tietenkin tuli, mutta lasku ei ollut siis mikään yllätys vaan kerrottiin jo paikan päällä.