IS: Mieshoitaja avautuu naispotilaista
Kommentit (11)
No johan on. Uskoisko tuota valitusta? Toki varmasti, jos hoitaa jotain vanhempaa mummoa, voi mummo olla ihmeissään mieshoitajasta. Mutta niin ne vanhemmat papatki heittää "hauskaa" läppää nuorista pirtsakoista naishoitajista (pahimmat käy käsiksi). Kuuluu ihan hoitotyön luonteeseen että välillä joutuu kuulemaan kaikenlaista, koska työskennellään lähellä ihmistä ja kaikenlaisten ihmisten kanssa. Joten en kyllä kehtaisi lehdessä tuollaisesta valittaa.
On selvästi harmillista, kun jatkuvasti luullaan lääkäriksi, eikä sitä kuitenkaan ole?
Joskus 70 -80 luvulla hoitohenkilökunnan erotti toisistaa työvaatteiden perusteella. Nykyään näin ei välttämättä ole.
Miten muuten erottaa sairaanhoitajan ja lähihoitajan toisistaan?
Olin lapsen kanssa sairaalassa yön yli ja huoneessa käynyt henkilökunta tuntui tiedoiltaan olevan eri tasolla keskenään, osa ilmeisesti sairaanhoitajia ja osa lähihoitajua, itse vain en tiennyt kumpi milloinkin kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
On selvästi harmillista, kun jatkuvasti luullaan lääkäriksi, eikä sitä kuitenkaan ole?
Joskus 70 -80 luvulla hoitohenkilökunnan erotti toisistaa työvaatteiden perusteella. Nykyään näin ei välttämättä ole.
Olin lapsen kanssa sairaalassa yön yli ja huoneessa käynyt henkilökunta tuntui tiedoiltaan olevan eri tasolla keskenään, osa ilmeisesti sairaanhoitajia ja osa lähihoitajua, itse vain en tiennyt kumpi milloinkin kyseessä.
Minuakin häirtsee kun minua luullaan hoitajaksi. Olen välinehuoltaja, mikä lukee isolla nimikortissa (joka tosin putoilee vähän väliä), mutta eihän ihmiset ehdi nimikortteja tavaamaan eikä edes näe niitä kaukaa ja vielä jos toinen liikkuu. Ei sillä että ihmiset edes tietäisivät mikä on välinehuoltaja. Kaikilla meillä on samat (inhottavan läpikuultavat) valkoiset vaatteet, väline- ja laitohuoltajista sairaanhoitajiin. Leikkaussalihenkilöstöllä voi olla vihreät.
Vierailija kirjoitti:
No johan on. Uskoisko tuota valitusta? Toki varmasti, jos hoitaa jotain vanhempaa mummoa, voi mummo olla ihmeissään mieshoitajasta. Mutta niin ne vanhemmat papatki heittää "hauskaa" läppää nuorista pirtsakoista naishoitajista (pahimmat käy käsiksi). Kuuluu ihan hoitotyön luonteeseen että välillä joutuu kuulemaan kaikenlaista, koska työskennellään lähellä ihmistä ja kaikenlaisten ihmisten kanssa. Joten en kyllä kehtaisi lehdessä tuollaisesta valittaa.
Vähätteletkö yhtä paljon naisiin kohdistuvaa syrjintää , seksimiä ja ahdistelua?
Kommenttisi on lähinnä kuvottava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin lapsen kanssa sairaalassa yön yli ja huoneessa käynyt henkilökunta tuntui tiedoiltaan olevan eri tasolla keskenään, osa ilmeisesti sairaanhoitajia ja osa lähihoitajua, itse vain en tiennyt kumpi milloinkin kyseessä.Minuakin häirtsee kun minua luullaan hoitajaksi. Olen välinehuoltaja, mikä lukee isolla nimikortissa (joka tosin putoilee vähän väliä), mutta eihän ihmiset ehdi nimikortteja tavaamaan eikä edes näe niitä kaukaa ja vielä jos toinen liikkuu. Ei sillä että ihmiset edes tietäisivät mikä on välinehuoltaja. Kaikilla meillä on samat (inhottavan läpikuultavat) valkoiset vaatteet, väline- ja laitohuoltajista sairaanhoitajiin. Leikkaussalihenkilöstöllä voi olla vihreät.
Lisään että kaikki pitkää valkoista takkiakaan käyttävät eivät ole lääkäreitä, vaan voi olla esim. farmaseutti tai kemisti, siis laboratoriotakkia tarvitseva.
Kerran sairaalassa näin jonkun miespotilaan, joka oli kärsinyt munuaiskivistä. Naishoitaja luennoi tälle jotakin virtsatiehyiden leveydestä ja miten ne ovat ahtaammat miehillä. Mies kuunteli hiljaa tarpeetonta tietoa. Mietin että oliko tuo tiedoilla pätemistä vai joku feministinen tietoisku.
Pahimmat hoitajakokemukset on kyllä olleet nuorisopsykiatrisella; niitä on niin paljon että niistä voisi tehdä oman ketjun.
Meillä on kaikilla siniset asut, ainoastaan jotkut lääkärit pitää omiaan + valkoista takkia, samoin pappi ja sosiaalityöntekijä, puheterapeutti. Me muut ollaan sitten sinisissä - lääkärit, sairaanhoitajat, lähihoitajat, vahtimestarit, potilaskuljettajat, väline- ja laitoshuoltajat, sihteerit jne. Erota siinä sitten kenestä kyse :)
Mitä tuo apinajuttu oli. En tajunnut.
Mitä ihmeellistä siinä on että kehutaan ulkoisesti ja ammattitaidosta ei sanota mitään.
Itse aina automaattisesti oletan miestä automaattisesti ensisijaisesti lääkäriksi. Olen yrittää opetella kovasti, että myös miehiä on nykyään hoitajina ja lähihoitajina.
Eniten kuitenkin ärsyttää se, että lukee vaan "hoitaja", asema on turhan pienellä tai puuttuu kokonaan.
Olen alkanut ajatella, että "hoitaja" lukee niillä perushoitajilla ja lähihoitajilla. Sairaanhoitaja korostetaan nimikkeellä "sairaanhoitaja".
Taysissa kaikilla on siniset vaatteet, paitsi lääkäreillä pitkät takit. (Ja leikkaussalissa vihreät)
Usein potilaat arvostaa lääkärin ammattitaitoa vaikka eivät sitä kerro. Koska mieshoitaja on lääkäri ei hänen ammattitaitoaan kyseenalaisteta, siihen ei puututa negatiivisesti eikä positiivisesti. Mieshoitajan tuomat lääkkeet on luotettavimmin jaettu naiselta ehkä kysytään mitä nää on ja vastustetaan esim. niiden ottamista siksi kun ne kuitenkin ovat "myrkkyjä".