Miksi lihavat oletetaan syömäreiksi, vaikka laihat ystäväni syövät enemmän...
Siis, tiedän, että lihavilla on usein joku juttu, liikunnan puute, isot annokset tai makeanhimo. Mutta jotenkin ihmetyttää, miksi usein kysellään lihavien syömisen perään, ei kai se mikään avaruustiedejuttu ole. Onko se vaan kiusaamista?
Laihat ystäväni syövät paljon ja liikkuvat paljon. Ihan balanssista kyse.... Edelleenkään ei avaruustiedettä.
Onko vaan niin kiva tökkiä pullukoita?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
haha laihduta läski
Kuka, sinäkö ? AP on ihan normaalipainoinen, BMI=21.5. Ystäväpiiri on laidasta laitaan ultrajuoksijasta normaalipainoisiin ja ylipainoisiin... Surettaa vaan, miksi ihmiset eivät hoida omia asioitaan, vaan nauttivat muiden pilkkaamisesta.
Sinulla on ilkeä luonne ja se harvemmin paranee.
Eli laihat ystäväsi ovat maailmanluokan urheilijoita? Aika paljon saa liikkua, että sillä kompensoi syömistään. Tai sitten ystäväsi eivät noudata fysiikan lakeja
Höpö höpö. Lihavat syövät lihottavampaa ruokaa. Eivät he mitään vihanneksia puputa. Ja olen ylipainoinen.
Minua naurattaa lihavien jatkuva "En minä paljoa syö, joku lihoo helposti, tänäänkin vain yhden rahkan, minulla on isot luut, ylimääräisellä omenallakin voi lihoa." Todella rasittavaa sekä säälittävää kuunneltavaa.
Just joo lihat ne vaan mättää mutta lihavat lihoo kun vaan vilkaisee pullaa... Hieno itsepetoksen taso, ap!
suurin syy on, että laihat valehtelevat syömisensä ylöspäin ja lihavat alaspäin joten täyttä varmuutta todellisesta ruoan määrästä on mahdoton saada.
Lihavat eivät vain oikeasti käsitä kuinka paljon mussuttavat. Eivätkä ota huomioon tota pari juustonsiivua tuosta tai tota kourallista pähkinöistä, kun nehän ovat vaan ihan pari suullista.
Vierailija kirjoitti:
suurin syy on, että laihat valehtelevat syömisensä ylöspäin ja lihavat alaspäin joten täyttä varmuutta todellisesta ruoan määrästä on mahdoton saada.
Joo! Toi on muuten totta, et jostain syystä laihoille on kunnia-asia aina mainostaa kuinka paljon ja mitäkin mättöä he vetävät... Usein huomattu Mikähän tähän on syynä?
Taaskaan ei ainuttakaan asiallista kommenttia. Surullista.
AP
Vierailija kirjoitti:
Eli laihat ystäväsi ovat maailmanluokan urheilijoita? Aika paljon saa liikkua, että sillä kompensoi syömistään. Tai sitten ystäväsi eivät noudata fysiikan lakeja
En puhunut mistään maailmanluokan tyypeistä. Muuten vaan on pari kamua tuohon hurahtanut.
AP
Vierailija kirjoitti:
Minua naurattaa lihavien jatkuva "En minä paljoa syö, joku lihoo helposti, tänäänkin vain yhden rahkan, minulla on isot luut, ylimääräisellä omenallakin voi lihoa." Todella rasittavaa sekä säälittävää kuunneltavaa.
Eikö sua sitten vituttaisi, jos lihoisit jo pienellä määrällä ruokaa?
Mä oon normipainoinen ja mun lihavat ystävät syö aina vähemmän kuin minä. Kai se on sitten yksilöllistä, hormonitoiminta, aineenvaihdunta, kilpirauhanen, lääkitys.. onhan näitä syitä. Mua on vaan välillä alkanu hävettää kun syön niin paljon lihavien seurassa, pelkään et he aattelee, että rehentelen sillä kuin paljon voin syödä lihomatta.. Liikun kyllä tosi paljon, että ehkä se sit vaikuttaa siihen, että mulla on helposti iso nälkä...
Vierailija kirjoitti:
Mä oon normipainoinen ja mun lihavat ystävät syö aina vähemmän kuin minä. Kai se on sitten yksilöllistä, hormonitoiminta, aineenvaihdunta, kilpirauhanen, lääkitys.. onhan näitä syitä. Mua on vaan välillä alkanu hävettää kun syön niin paljon lihavien seurassa, pelkään et he aattelee, että rehentelen sillä kuin paljon voin syödä lihomatta.. Liikun kyllä tosi paljon, että ehkä se sit vaikuttaa siihen, että mulla on helposti iso nälkä...
sinun pitää viettää muutama viikko lihavan ystäväsi kanssa niin näkisit koko totuuden.
kyllä minäkin voin näytellä pieniruokaista välillä, mutta pidemmässä seurannassa joko laihdun tai on pakko syödä enemmän kuin laihat.
110kg raavasta miestä
Mä uskon että lihavuus johtuu geeneistä, oikeasti. Musta ei sais 100 kilosta vaikka söisin kuinka paljon, tai sitten sais ahtaa sitä ruokaa niin paljon että ois ihan oksennuksen partaalla joka päivä. Itse olen siis aina ollut suht hoikka vaikka olen syönyt ihan hirmuisia määriä. Sekin kertoo jo jotain että kun tapasin nykyisen mieheni, hän ihmetteli miten voin syödä niin paljon. Joka ilta mussuttelimme herkkuja ja vuoden kuluttua tilanne oli se, että mies oli lihonnut 20 kg, itse en yhtään. En edes liiku paljoa. Tällä en tarkoita, etteikö lihava voisi laihduttaa tai ettei omilla syömisillä voi vaikuttaa millään tavalla painoon, mutta totuus on se, että toiset lihoo huomattavasti helpommin kuin toiset.
Kun olin ylipainoinen, join vain kahvia aamiaisella, lounaaksi otin salaatin ja töistä kotiin mennessä oli kiljuva nälkä. Koko ilta meni syödessä sokerisia ja rasvaisia ruokia. Viikonloppuisin vielä siiderit päälle. Laihduin normaalipainoon kun aloin syödä aamull ja lounasaikaan kunnolla. Yllättäen jäi ilta-ahminta pois. Tuskin olen ainoa "pelkkää salaattia syönyt" pullero.
Vierailija kirjoitti:
Sä olet ainoa jolla oli edes vähän hajua siitä mitä ap tarkoitti.
Tosiasia on se, että ylipaino voi johtua niin monesta eri asiasta, ettei kaikilla ylipainoisilla syy ole liikunnan puute ja ylensyönti. Tämä ei vaan mene jakeluun kiusaajille, jotka etsivät helppoa uhria ja se nyt on tähän maailman aikaan lihavat.
Ilkeille ei tule mieleen, että ylipaino voi johtua esim. lääkityksistä tai vaikkapa rintasyöpään saaduista hoidoista. Ja on olemassa myös sairauksia, jotka aiheuttavat lihomista, turpoamista ja rasvan kertymistä. Missään näissä tapauksissa ei ihminen voi ruokavaliolla ja liikunnalla paljonkaan vaikuttaa asiaan.
Toistaalta ilkeily ylipainoisille on kuvottavan huonoa käytöstä johtui paino sitten mistä vaan.
Anteeksi nyt kielenkäyttöni, mutta voi vittu oikeasti nyt aikuiset(?) ihmiset! Lopettakaa jo tuo body shaming ja antakaa muiden olla minkä kokoisia haluavat! Mitä se on sinulta pois jos joku toinen on lihava tai laiha? Live and let live! Peace ✌🏻️🌈
Laihalla voi olla suurempi kulutus kuin lihavalla, jos hän harrastaa paljon liikuntaa. Tai sitten laiha voi syödä isoja annoksia, mutta esim. vain kolme kertaa päivässä, siinä missä lihava syö viisi ateriaa päivässä + napostelut aterioiden välillä. Sitten on vielä nämä tunnesyöpöt, jotka laihduttavat kituuttamalla päivästä toiseen samanlaisilla salaateilla ja kasvissosekeitoilla ja palkitsevat itsensä iltaisin suklaalevyllä, sipsipussilla ja/tai jäätelöpurkilla vedoten erilaisiin syihin, kuten rankka päivä töissä, tai onnistunut päivä dieetin suhteen.
Joo. Niinhän se on että kyllä paljon liikkuva ihminen syö ihan eri määriä ruokaa kun meikäläinen 130kg joka ei talvisaikaan yhtään ylimääräistä askelta ota. Kesällä paino tippuu ja talvella tulee takas. Mutta sama paino keskimäärin jo kohta 15 vuotta. Syön sen mitä kulutan eli n.2500 kaloria vuorokaudessa.
Tiedän monia laihoja jotka syö isoja määriä ja varmasti kaloreitakin enemmän kuin minä, mutta he liikkuvat enemmän, aineenvaihduntakin toimii paremmin kun liikkuu.
Minulla ei ole mitään syytä esittää pieniruokaista. Mulla tulee maha nopeasti täyteen, ja jos erehdyn syömään ähkyyn, on huono olo vähintään 6 tuntia. Ja kun on oksentamiskammo en juuri koskaan syö ähkyyn. Ja muutenkin ärtynyt suoli aiheuttaa ikäviä yllätyksiä. Kaikki tietää että syön vähän ruokaa mutta joka päivä suklaata ja limua . Kunto on surkea eikä sekään ole kellekään yllätys.
haha laihduta läski