Siis mitä papereita naimisiin mentäessä pitää allekirjoittaa?
Jo kolmannen kerran törmäsin asiaan, että joko ennen vihkimistä tai vihkimisen jälkeen allekirjoitetaan paperit. Niin, että mitkä ihmeen paperit?
Kommentit (12)
Joku paperi, jonka avulla avioliitto rekisteröidään. Siinä myös ilmoitetaan, mitä sukunimille tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Lupaus olla pihtaaatta seksiä ja viemättä miehen rahoja.
No tuosta ei ole pelkoa😂
Vierailija kirjoitti:
Joku paperi, jonka avulla avioliitto rekisteröidään. Siinä myös ilmoitetaan, mitä sukunimille tehdään.
Mikähän se on se tuommoinen paperi? Siis onko kaikki naimisiin menneet kirjoittaneet nimensä johonkin?
Maistraatin sivuilta löytyy kaikki lomakkeet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän se on se tuommoinen paperi? Siis onko kaikki naimisiin menneet kirjoittaneet nimensä johonkin?
Kyllä minä ainakin kirjoitin. Tosin en hääpäivänä, vaan muutama päivä etukäteen, kun papin kanssa käytiin hääseremoniaa läpi. Vai meinaatko, että pappi voi vapaasti esim. kirjoittaa, mitkä sukunimet parilla on vihkimisen jälkeen ilman, että parin pitää mitenkään vahvistaa sitä allekirjoituksillaan?
Avioliitto on juridinen sopimus, kyllä sellaiset on tapana allekirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin kirjoitin. Tosin en hääpäivänä, vaan muutama päivä etukäteen, kun papin kanssa käytiin hääseremoniaa läpi. Vai meinaatko, että pappi voi vapaasti esim. kirjoittaa, mitkä sukunimet parilla on vihkimisen jälkeen ilman, että parin pitää mitenkään vahvistaa sitä allekirjoituksillaan?
No just vähän tuota niinku meinaan. Nimittäin minä en ole laittanut nimeäni mihinkään paperiin, paitsi se esteettömyyspaperi. Sukunimi vaan ilmoitettiin papille. Ja mitään paperia en ole nähnyt.
Tuskin meillä mikään valepappikaan ole ollut 😂
Milloin olette menneet naimisiin? Ehkä käytäntö on muuttunut. Tai onko maistraatti- ja kirkkovihkimisessäsä tässä jokin ero? Mielestäni vuosi sitten ystäväni mennessä naimisiin he allekirjoittivat ennen vihkimistä lomakkeen jolla nimi ilmoitettiin ja ilmeisesti vahvistettiin avioliitto solmituksi, tämä oli ihan kirkkovihkiminen. Olen myös kuullut vanhemmilta aviopareilta että nimi olisi vain ilmoitettu papille. Veikkaan siis muuttunutta käytäntöä.
Vierailija kirjoitti:
Milloin olette menneet naimisiin? Ehkä käytäntö on muuttunut. Tai onko maistraatti- ja kirkkovihkimisessäsä tässä jokin ero? Mielestäni vuosi sitten ystäväni mennessä naimisiin he allekirjoittivat ennen vihkimistä lomakkeen jolla nimi ilmoitettiin ja ilmeisesti vahvistettiin avioliitto solmituksi, tämä oli ihan kirkkovihkiminen. Olen myös kuullut vanhemmilta aviopareilta että nimi olisi vain ilmoitettu papille. Veikkaan siis muuttunutta käytäntöä.
Ihan nyt tänä vuonna. Ja kirkkovihkiminen kappelissa. Ja tosiaan mitään papereita en ole nähnyt enkä saanut.
Lupaus olla pihtaaatta seksiä ja viemättä miehen rahoja.