Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako työnantaja määrätä työntekijän ylitöihin

Vierailija
06.08.2016 |

ilman työntekijän lupaa?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei,ylitöistä pitää olla yhteisymmärrys

Vierailija
2/13 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa, pitää olla työntekijän suostumus. Käytännössä työntekijällä on yhtä paljon valtaa kuin sopia työsuhteen ehdoista eli pakkohan se on suostua, jos ei seuraavissa yt:issä halua lentää ulos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Pitää olla työntekijän suostumus. Riippuu vähän työsopimuksestakin. En tosin tiedä, voiko sellaista kirjata sopimukseen niin, että se olisi laillista. Mutta jos kieltäytyy, saa hankalan maineen. Joskus on varmaan pakko kieltäytyä, jos esim. ei ole kuka hakisi lapsen päiväkodista tai viimeinen bussi lähtee aikaan X. Itsellä ollut tilanne, että en ehtinyt viimeiseen bussiin ja jouduin pyytämään veljen hakemaan 45 km. Olin niin nuori, etten uskaltanut sanoa vastaan sen enempää, kuin että sanoin, että viimeinen auto lähtee 18.15. Se oli kuulemma oma ongelmani. En halunnut määräaikaisen takia hommata asuntoa, koska olin joka tapauksessa aikeissa lähteä opiskelemaan pian enkä aikonut jatkaa, vaikka varmaan olisin saanut. Enkä halunnut hommata autoa, koska busseja kulki siihen aikaan muutoin tosi hyvin. 

Vierailija
4/13 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan saanut mitään "hankalaa mainetta" kun olen kieltäytynyt ylitöistä.

Se on 8-8-8 niinkuin Alexander Stubbikin sanoo. Ja tuossakin on vielä pari tuntia liikaa töitä.

Vierailija
5/13 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallista työntekijää ei voi määrätä ylitöihin, ylitöistä pitää aina sopia työntekijän kanssa.

Virkamies voidaan määrätä töihin, virkavelvollisuus edellyttää sitä että työt hoidetaan jos asia niin vaatii.

Vierailija
6/13 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Pitää olla työntekijän suostumus. Riippuu vähän työsopimuksestakin. En tosin tiedä, voiko sellaista kirjata sopimukseen niin, että se olisi laillista. Mutta jos kieltäytyy, saa hankalan maineen. Joskus on varmaan pakko kieltäytyä, jos esim. ei ole kuka hakisi lapsen päiväkodista tai viimeinen bussi lähtee aikaan X. Itsellä ollut tilanne, että en ehtinyt viimeiseen bussiin ja jouduin pyytämään veljen hakemaan 45 km. Olin niin nuori, etten uskaltanut sanoa vastaan sen enempää, kuin että sanoin, että viimeinen auto lähtee 18.15. Se oli kuulemma oma ongelmani. En halunnut määräaikaisen takia hommata asuntoa, koska olin joka tapauksessa aikeissa lähteä opiskelemaan pian enkä aikonut jatkaa, vaikka varmaan olisin saanut. Enkä halunnut hommata autoa, koska busseja kulki siihen aikaan muutoin tosi hyvin. 

Meillä töissä enneminkin annetaan lupa tehdä ylitöitä, ei siis ole pakko tehdä, mutta saa tehdä jos haluaa. Tosin meillä kyse on asiantuntija työstä, joten ylityötarve tulee yleensä aikataulujen ja työmäärien kautta, eikä yleensä ole niin väliä että milloin sen ylityön tekee vaan ajankohdan voi valita itse.

Jossain asiakaspalvelussa tai tuotantolijnalla tilanne on tietysti vähän toinen, koska työntekijän puuttuminen vuorosta on suuri ongelma. Käsittääkseni ylitöihin löytyy aika helposti työntekijä, jos työstä maksetaan korotettua palkkaa kuten silloin kun tekee tuplavuoron. Jos kyse onkin lisätyöstä josta saa vain normaalin palkan, niin tekijän saaminen voi olla nihkeämpää.

Vierailija
7/13 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodin täditkin joutuu jäämään jos jotain lasta ei haeta, voi joutua olla esim.2tuntia odottamaan ennen kun saa sossun hakemaan lasta

Vierailija
8/13 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-pomoni tuli kerran 3 päivää ennen neljän viikon kesälomaani kertomaan lomien siirrosta.Kysyin ystävällisesti että montakohan viikkoa pitäisi siirtää.Pomoni sikaoksennus (näyttää sialta/oksettaa minua) sanoi muutaman viikon riittävän ja tämä on ehdoton.Läksin työterveyteen ja hain 3 viikon saikun selästä.Vein pomolle lapun ja sanoin että siirsin kerralla kolme viikkoa, ystävällinen kun olen.Jatkossa pystyimme sopimaan paremmin yhessä asioista.Paikallisessa sopimisessa on voimaa!

Vierailija
9/13 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ja joo. Eli on töitä, joissa voidaan tavallaan määrätä tai velvoittaa jäämään ylitöihin tai joista ei voi poistua välttämättä työpäivän loppuessa. Ala olisi aika oleellinen tieto tässä. Mutta jos ei voi jäädä niin ei voi ja sillä siisti eikä sitä tarvitse perustella..

Vierailija
10/13 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa todellakin työntekijöille tulee hyvin helposti ylitöitä. Esim. jos olet viimeisen lapsen kanssa ainoana työntekijänä ja tätä lasta ei haeta sovittuun aikaan. Lasta ei voi jättää tietenkään yksin, vaan jäät sitten odottelemaan vanhempaa. Myös päivällä, jos lapsiryhmässä on liikaa lapsia yhdelle työntekijälle, et toisena työntekijänä voi lähteä kotiin.En syytä vanhempia, koska vanhemmillakin on kyllä useimmiten pätevä syy myöhästyä, kerron vain tilanteen.

Vierailija
11/13 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

päiväkodin täditkin joutuu jäämään jos jotain lasta ei haeta, voi joutua olla esim.2tuntia odottamaan ennen kun saa sossun hakemaan lasta

Äärimmäisen harvinainen tilanne. Meillä odotellaan 15 min. sen jälkeen soitetaan vanhemmille, jos ei tavoiteta niin varahakijalle. Jos ei tavoiteta niin lähdetään viemään ohjeistuksen mukaiseen paikkaan taksilla ja ilmoitetaan asiasta viranomaisille. 25 vuotta olen ollut töissä eikä ole tullut ko. tilannetta koskaan eteen.

Vierailija
12/13 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodissa todellakin työntekijöille tulee hyvin helposti ylitöitä. Esim. jos olet viimeisen lapsen kanssa ainoana työntekijänä ja tätä lasta ei haeta sovittuun aikaan. Lasta ei voi jättää tietenkään yksin, vaan jäät sitten odottelemaan vanhempaa. Myös päivällä, jos lapsiryhmässä on liikaa lapsia yhdelle työntekijälle, et toisena työntekijänä voi lähteä kotiin.En syytä vanhempia, koska vanhemmillakin on kyllä useimmiten pätevä syy myöhästyä, kerron vain tilanteen.

Miten teillä on määritelty liikaa lapsia yhdelle työntekijälle? Kuka siinä kohtaa antaa määräyksen ylitöistä?

Vierailija
13/13 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ja joo. Eli on töitä, joissa voidaan tavallaan määrätä tai velvoittaa jäämään ylitöihin tai joista ei voi poistua välttämättä työpäivän loppuessa. Ala olisi aika oleellinen tieto tässä. Mutta jos ei voi jäädä niin ei voi ja sillä siisti eikä sitä tarvitse perustella..

Se raja on jossakin 3k 4k € vaiheilla.   Yli ansaitsevat saavat itse päättää ja ali ansaitsevien puolesta päättää työnantaja.

Alipalkkaisilla aloilla määrätään että milloin tehdään ylitöitä ja niistä annetaan sitten vapaana 1.1  ja jos ei halua , niin pääsee sitten kokonaan vapaalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi