Mitä tekisit jos saisit 50 000e?
Olen huomannut että taidan olla pihi ja tylsä. Sain nimittäin tuollaisen perinnön enkä tehnyt mitään ihmeellistä. Uuden suihkukopin ostin ja laitan vähitellen sijoituksiin.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaisin entisten jatkoksi, tuo pikkusumma ei hetkauta yhtään.
Joillekin meistä ei ole pikkusumma. Eläisin nykyistä elämääni tuolla rahalla neljä vuotta ilman muita tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Lopettaisin tyot, kirjoittaisin vaitoskirjan loppuun ja varaisin jonkin kivan matkan minulle ja miehelleni (joka on joutunut elamaan kanssani lapi tuon vaikkaristressin...) hanen valitsemaansa paikkaan. Maksaisin myos velkani miehelleni (joka ystavallisesti otti minulle lainaa tuota vaikkaria varten). Budjetti naihin: 25 000 euroa.
Loput rahat:
- maksaisin vanhempieni vierailun tanne luokseni (matkat ja hotelli... asumme pikkuruisessa asunnossa). Budjetti: 1500
- laittaisin kaikki loput rahat saatoon oman asunnon pesamunaksi.
Pitää oikein kysyä mihin se miehen ystävällisesti ottama lainaa meni
Ostaisin kesämökin ilman lainaa. Toisella puolikkaalla sitten miettisin maksaako asuntolaina loppuun vai sijoittaako.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettaisin tyot, kirjoittaisin vaitoskirjan loppuun ja varaisin jonkin kivan matkan minulle ja miehelleni (joka on joutunut elamaan kanssani lapi tuon vaikkaristressin...) hanen valitsemaansa paikkaan. Maksaisin myos velkani miehelleni (joka ystavallisesti otti minulle lainaa tuota vaikkaria varten). Budjetti naihin: 25 000 euroa.
Loput rahat:
- maksaisin vanhempieni vierailun tanne luokseni (matkat ja hotelli... asumme pikkuruisessa asunnossa). Budjetti: 1500
- laittaisin kaikki loput rahat saatoon oman asunnon pesamunaksi.
Pitää oikein kysyä mihin se miehen ystävällisesti ottama lainaa meni
Juu, saa kysya. Se meni lukukausimaksuihin, laskuihin (vaikka miehen ottama laina olikin kyseessa, sovittiin, etta mina maksan sen hanelle takaisin ja kaytin osan siita siis oman osuuteni maksamiseen laskuissa ja ruoassa) ja opiskeluihin liittyviin kuluihin (kuten kirjat, konferenssimatkat yms.) En siis tee vaitoskirjaa Suomessa vaan ulkomailla ja taalla ei ole opintotukea ja lukukausimaksut ovat tuhansia.
-lainoihin menee puolet
-laskuihin 3000
-säästöön 22 000
-ei muuta
Olen kahden lapsen nuori yksinhuoltaja. Ostaisin auton jota perheemme todella tarvitsisi. Voi kun olisikin tuollainen summa ylimääräistä :/
- Keittiörempan, siihen uppoaisi jo viidennes tuosta summasta.
- Koko perheen parin viikon loman jonnekin upeisiin maisemiin, ei turisti-/rantakohteeseen.
- Toisen lyhyemmän reissun voisin tehdä miehen kanssa kaksin. Lappiin ruska-aikana vaellukselle tai sitten sydäntalvella johonkin kelomökkiin lumen saartamaksi.
- Palkkaisin meille siivoojan.
- Ostaisin harrastukseeni liittyen vimpan päälle vehkeet.
- Silmien laserleikkausta voisin ajatella.
Siinäpä se.
Maksaisin opintolainan (vajaa 6000 €) ja ostaisin polkupyörän! Ja ehkä uuden tietokoneen.
Riittäisi just asuntolainan kuittaamiseen. Sit jäis 1000 e enemmän rahaa kuussa palkasta
- maksaisin takaajan asuntolainasta pois (20 000 e)
- laittaisin lasten tileille 2x2500 e (5000 e)
- remontoisin taloa (5000 e)
- tekisin perheen kanssa lomamatkan (5000 e)
- opiskelisin uuden ammatin (15 000 e)
Toteuttaisin haaveeni matkoista Madagaskarille ja Galapagos-saarille. Ostaisin uuden hyvän sängyn.
Jättäisin eläkepäivien iloksi, siis käyttöön n. kolmen vuoden kuluttua. Voi kun voittaisinkin, voisitteko pitää minulle peukkuja?
Maksaisin asuntolainan pois ja eläisin velattomana. Nyt lainaa jäljellä juuri tuo 50000 euroa ja palkasta menee joka kuukausi 600 euroa lainanlyhennyksiin. Tuosta 600 eur/kk laittaisin sitten osan säästöön ja osan käyttäisin nykyisen elintason parantamiseen :)
Antaisin rahat somaili-yhdistykselle tai suurmoskeijan rakennushankkeeseen.
Töitä tehty 30 vuotta, joten tilin saldoon verrattuna tuo on suolaraha..
Aina on auto mallia 400€, koska sitä en välttämättä tarvi, joten en ole koskaan laittanut 25000€ seisomaan pihaan ihan naapurin kiusalla, koska en saa siitä mitään kiksejä.
Kesämökki on, mutta sekin perintönä saatu, mutta koska en ole mökki-ihmisiä, niin sekin on myynnissä.
Pyynti on välittäjän mukaan 88000€, joten tuollainen 50k ei talouttani heilauta suuntaan tai toiseen.
Rahat on sijoitettu metsään, sitä on noin 80 hehtaaria, ja osaat laskea metsän arvon, niin se on luokkaa
4500€/hehtaari.
Tilillä makaa noin 130000€, joten eipä talouttani tuollaiset rahat muuttaisi mitenkään.
Sijoitusten jatkoksi. Ei tarvetta muuhun tällä hetkellä, asunto, auto ym. tarpeellinen maksettu jo aikaa sitten ja vain pieni osa tuloista menee elämiseen. Tylsää joo, mutta kai niille kertyvillä rahoilla sitten joskus on käyttöä tai jos ei ole niin jää niille jotka mun perii.
Maksaisin opintolainan pois, laittaisin osan säästöön ja sitten ostaisin uudet silmälasit sekä remontoisin vähän kotia.
Cityvihrea ja vasemmistolainenkin kirjoitti:
Antaisin rahat somaili-yhdistykselle tai suurmoskeijan rakennushankkeeseen.
50 000 eurolla saa myos 50 noutolentoa Somaliasta. Suomi maksoi 600 000 euroa 600 somalin noutolennoista.
Aluksi annetaan ja lopuksi saadaan moninverroin takaisin.
No eipä tuolla mitään ihmeellistä saa. Ei uutta asuntoa. Veneen ja auton.