Mitä teen lukion jälkeen? Ehdota ammatti!
Hei! Olen lukiolainen tyttö ja halusin kysyä mielipidettä vähän vanhemmalta yleisöltä. Ensin mietin että teen käyttäjätilin demiin ja kysyn siellä mutta loppujen lopuksi tulin siihen tulokseen että suurin osa on minun ikäisiä ja olen jo kuullut kaverini mielipiteet. Anteeksi mahdollisista kirjoitusvirheistä olen puhelimella.
Eli siis lukion jälkeen ajattelin mennä aasiaan opiskelemaan yliopistoon (en halua paljastaa mikä maa mutta siis isäni on kotoisin tästä maasta ja kieltä osaan ok tasolla). Olen vähän kadoksissa mitä oikein teen elämälläni koska haluaisin että tuleva ammattini palkka olisi ihan ok perustulo tasolla ja että mahdollistaisi matkustamista. Olen miettinyt että haluaisin opiskella yliopistossa taidetta, muotia tai ns, film major mutta myös viini bisness olisi kiva. Jos oikein ymmärsin viini sale manager pääsee matkustamaan paljon mikä on yksi iso plussa ja viini yleisestikin on kiinostava. Silloin toki minun olisi järkevintä opsikella kauppatieteitä. Historiakin on yksi vaihtoehto mitä olisi kiva opiskella tosin en oikein tiedä työn suhteen.
Haluaisin siis kysyä ns. aikuisilta että mitä teidän mielestä olisi järkevintä ja mitä itse valitsisitte minun paikallani? En siis tarvitse mitään suurta palkkaa ihan perustulo on minulle hyvä.
Kommentit (22)
Anaaliseksiin ja kakkafetisseihin erikoistunut prostituoitu.
Vierailija kirjoitti:
Anaaliseksiin ja kakkafetisseihin erikoistunut prostituoitu.
heh heh
Vierailija kirjoitti:
mikset jää suomeen?
Haluan muuttaa pois :)
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mikset jää suomeen?
ap
miksi?
taas joku taidehömppö lukiolainen huoh olisit lapsi hyvä mennyt amikseen sieltä oikeaan työhän valmistutaan ei mistään lukiosta
Lukiolainen ja viini bisnes kiinostaa? Voi hyvä luoja mitä lukiolaisia vaivaa ettekö tee muuta kuin juotte nykyään
no onpa paskoja vaihtoehtoja aina pitää olla joku muka hieno ammatti opiskele lääkäriksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mikset jää suomeen?
ap
miksi?
Koska yhtä paljon isäni kotimaa on minun kotimaani kuin suomi ja haluaisin asua myös siellä.
ap
Tapatyöttömyys. Miksi alistua porvarin orjaksi suurpääoman palvelukseen?
Vierailija kirjoitti:
Haluan itse työskennellä :)
1) Aasiaan muuttamisessa on se huono puoli että opiskelu on kai maksullista toisin kuin monessa EU-maassa. Että jos haluat muuttaa pois mutta opiskella ilmaiseksi tai ainakin edullisesti niin kannattaa katsoa mitä kaikkia koulutusohjelmia eri EU-maissa olisi tarjolla.
2) Suomessa tai ylipäätään EU-alueella sijaitsevien korkeakoulujen todistuksista on työelämässä enemmän iloa sillä jos työnantajan pitää valita että ottaako Aalto-yliopistosta valmistuneen kauppatieteiden maisterin vai jostain Dushanben kauppiksesta valmistuneen niin valinta on sille varmaan aika selvä.
3) Opetuksen laatu on Suomessa hyvä ja tutkintoja arvostetaan ulkomaillakin. Jos siis kansainvälistä uraa haluat tehdä niin kannattaa ottaa tämä huomioon. Kaikissa Aasian maissa opetuksen taso ei ole yhtä hyvä ja tutkintoja voidaan katsoa vähän kieroon. Riippuu toki ihan mistä maasta on kyse; jotain japanilaista tutkintoa arvostetaan varmasti mutta jostain esim. myanmarilaisesta en olisi niin varma.
4) Kannattaa valita ala jolla riittää töitä. Joku taide nyt ei tosiaan työllistä enkä tiedä muodistakaan. Lääkäreillä, sairaanhoitajilla ja kätilöillä on töitä kaikkialla maailmassa mutta tietysti jos ne ei kiinnosta nii kannattaa funtsia jotain muuta. Niinku ny vaikka niitä kauppatieteitä.
5) OPISKELE JOKU KIELI JOTA KAIKKI MUUT EI OSAA. Mm. venäjä, saksa ja ranska voi olla tosi isoja valtteja sun työelämässä joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan itse työskennellä :)
tämä ap siis
Vierailija kirjoitti:
1) Aasiaan muuttamisessa on se huono puoli että opiskelu on kai maksullista toisin kuin monessa EU-maassa. Että jos haluat muuttaa pois mutta opiskella ilmaiseksi tai ainakin edullisesti niin kannattaa katsoa mitä kaikkia koulutusohjelmia eri EU-maissa olisi tarjolla.
2) Suomessa tai ylipäätään EU-alueella sijaitsevien korkeakoulujen todistuksista on työelämässä enemmän iloa sillä jos työnantajan pitää valita että ottaako Aalto-yliopistosta valmistuneen kauppatieteiden maisterin vai jostain Dushanben kauppiksesta valmistuneen niin valinta on sille varmaan aika selvä.
3) Opetuksen laatu on Suomessa hyvä ja tutkintoja arvostetaan ulkomaillakin. Jos siis kansainvälistä uraa haluat tehdä niin kannattaa ottaa tämä huomioon. Kaikissa Aasian maissa opetuksen taso ei ole yhtä hyvä ja tutkintoja voidaan katsoa vähän kieroon. Riippuu toki ihan mistä maasta on kyse; jotain japanilaista tutkintoa arvostetaan varmasti mutta jostain esim. myanmarilaisesta en olisi niin varma.
4) Kannattaa valita ala jolla riittää töitä. Joku taide nyt ei tosiaan työllistä enkä tiedä muodistakaan. Lääkäreillä, sairaanhoitajilla ja kätilöillä on töitä kaikkialla maailmassa mutta tietysti jos ne ei kiinnosta nii kannattaa funtsia jotain muuta. Niinku ny vaikka niitä kauppatieteitä.
5) OPISKELE JOKU KIELI JOTA KAIKKI MUUT EI OSAA. Mm. venäjä, saksa ja ranska voi olla tosi isoja valtteja sun työelämässä joskus.
Opetus on kyllä mahdollista mutta ei se yhtä paljon maksa kuin esim. jenkeissä tai briteissä. Vaikka suomalaista tutkintoa arvostettaisiin enemmän silti aion muuttaa "kotiin" koska on minulle hyvin rakas paikka. Voin sanoa että maahan mihin aion muuttaa on hyvä koulustus, ei siis huolta. Kieliä osaan puhua 6. Kiitos paljon vinkeistä! :)
ap
Opiskele vaan kauppatieteitä, ainakin töitä löytyy ja hyvä palkka. Taide on vain ajan tuhlausta