Saako antaa lapselle nimeksi
Abdukhadir tai Mustafa? Vanhemmat on nimeltään Liisa ja Mikko Virtanen. Kaikki isovanhemmat kotoisin Lapista.
Saako antaa tosi perinteisen nimen, esim. Väinö Joukahainen, jos on kotoisin jostain ihan muualta? Miten menee nimilaki?
Millaset tunteet tulisi esim. työnhakutilanteessa jos olisit haastattelemassa näin nimettyä ihmistä?
Kommentit (11)
No kysyin kyllä ihan tosissani saako antaa tollasta nimeä jos nyt jostain syystä kovasti haluaisi? Asun maassa jossa saa antaa minkä nimen tahansa, mutta tietääkseni Suomessa on jotain "sääntöjä" että tiettyjä nimiä ei saa antaa jos ei ole jotain perusteita. Mites jos olisi vaikka joku hehkeä ja kesymmästä päästä oleva nimi kuten Jolynda tai Rikassi? Nämä vikat oli ihan oikeita nimiä löysin juuri paikallislehdestä.
Entä jos suomalaisena annan ulkomailla nimen joka on Suomen nimilain vastainen ja tuon lapsen sitten myöhemmin Suomeen kun on liian myöhäistä maistraatin alkaa rutisemaan? Edellen ihan mielenkiinnosta kysyn näitä.
Saa tietrnkin antaa.. millä perusteella esim Mustafa muka voitais hylätä. Kiellettyjä on asiattomat nimet (esim. Kusipaskaksi yai Idiootiksi ei lasta saa nimetä. Tosin näissäkin tulee joskus vastaan vähän omituisia kieltoja. Joku vuosi sitten esim. Halla kiellettiin, koska siinä on negatiivinen kaiku.. Toisaalta taas Myrsky on ollut ok)
Nimen pitää myös olla Suomalaisittain edes jotenkin lausuttavissa (Xryxxew ei varmasti menisi läpi..)
Myöskään perheenjäsenillä ei voi olla täysin sama nimi (esim. perheen kaikki kolme poikaa rivät voi olla Mikko Erkki Virtasia).
Jos nimi on jo annettu ulkomailla, ei sitä tietenkään tarvi vaihtaa, vaikka olisi millainen... (Suomessa on elellyt mm. muutama Kana ja Kusi...)
Säännöidtä voidaan tosin poiketa kulttuuritaustan perusteella jonkin verran.
Jolynda ja Rikassi hyväksyttäisiin varmasti.
Onko tällainen sarja sitten kielletty? Olen nähnyt
James Earl Sr.
James Earl Jr.
James Earl II
James Earl III
James Earl IV
Vanhemmilla mielikuvitusta, jees :D
Eli jos on joku "ei-perinteinen-suomalainen" nimi, mutta on kuintekin niin yleinen että on kalenterissa, niin se on siitten kaikille vapaasti käytettävissä? Eihän sille sitten enää voi vaatia erityisperusteita?
Onko mahdollista että synttyy sosiaalista eriarvoisuutta jos joillekin ihmisille nimi on käytettävissä mutta toisille ei? Kuulostaa siltä että syrjitään jonkun synnynnäisen perusteen mukaan jos noin tehdään päätöksiä.
Asiasta kolmanteen, tuntuuko koskaan holhoukselta jos pitää joltain virastolta kysyä lupaa nimeen? Ihme että lasta saa edes kasvattaa itse? Tosin onhan siinäkin pakolliset neuvolakäynnit joilla vanhempia kytätään, kunnes lapsi sitten pääsee turvaan yhteiskunnan valvovan silmän alle kouluuun?
Minulla on työpaikalla viikottainen tarinatuokio jossa kerron totuuksia suomalaisista käytännöistä. Luulen että tämä nimiasia tulee esiin ensiviikolla. Olen jo esitellyt suomalaisen rikollisoikeuden, kesälomat, lomaltapaluurahat, ylinopeussakkokäytännön ja sen kuinka verotiedot on julkisia. Kaverit tietää jo minne kannattaa matkata jos on rikolliset aikeet mielessä.
Nämä "tietääksesi Suomessa on jotain sääntöjä"-säännöt löytyvät ihan nimilaista... http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1985/19850694
Vierailija kirjoitti:
Nämä "tietääksesi Suomessa on jotain sääntöjä"-säännöt löytyvät ihan nimilaista... http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1985/19850694
AV:lla tiedetään paremmin ja selkokielellä!
Edelleen tästä tulee eetteriin jakso niin ei se ny mitään kuivaa lakitekstiä voi olla
Suosittelisin vaikka nimeä Piera Kuttura, kun kerran lappilaista sukua olette.
0/5