Onko vaatteitesi merkillä väliä?
Ostatko vain laadukkaita merkkituotteita, vai ostatko kaupasta kuin kaupasta sen mukaan, mistä itse tykkäät? Voitko pitää esim. LIDL:in shortseja, jos hyvät sattuisivat löytymään? Vai kuuluuko vaatteesi olevan Stockmannilta? Onko tärkeää että merkki on esillä? Jos esim. sinulla on vaikkapa Hilfigerin neule tai muu vastaava tuote, käyttäisitkö sitä enää, jos merkki irrotettaisiin ja vaate muuten olisi vauriomaton? Siinäpä vähän tuli kysymyksiä :D
Kommentit (28)
Merkki ei ole tärkeä, mutta ostan käytännössä paljon merkkivaatteita, koska en jaksa enkä endi shopata, etsiä ja kokeilla - on helpompaa ja nopeampaa suunnata saman tien sen tietyn merkin hyllylle, jolla tiedän olevan tietynlaisia tuotteita, silloin kun niitä tarvitsen.
Mulla on kuitenkin myös paljon käsityönä tehtyjä vaatteita (takkeja, jakkuva housuja) ja laukkuja/reppuja/koruja. Se on myös helppoa, menee vain ja pyytää, että tarvitsisin tämmöisen, voitko tehdä. Mutta aikaa se vie enemmän, eli ei käy jos vaatetta tarvitaan huomiseksi tai edes ensi viikoksi, kuten mulla usein on.
Olisin ehkä valmis maksamaan hyvöstä stylististä, mutta niitä ei jotnkin tunnut olevan paikkakunnallani (Tampere). Jos joku osaa suositella, otan neuvoja vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Merkillä on väliä - se ei saa näkyä. Siksi en osta esim. mitään Poloa missä on se heponen näkyvillä. Ostan hyvää laatua ja istuvia vaatteita. Ratkon vaatteista näkyvät merkkilaput ja tagit irti.
Minä leikkaan ja irrottelen kaikki merkkilaput vaatteiden kauluksen niskakohdasta koska ne aiheuttavat ihottumaa ja hiertymiä niskaani. Eli roskiin menee niin Henkkamaukan kuin Versacen laput, ei voi mitään =D
Mulle käy mikä vaan vaate ja merkki, kunhan ne eivät ole mitään tunnettuja, mainstreameja ns. "suomiblogituotteita". Ne tökkii joten niitä pyrin välttelemään kuin ruttoa.
Ostan sen perusteella miltä ne tuntuvat (ei ole sama kuin "näyttävät") päällä ja kuinka ne toimivat/kestävät.
Esim vuosi sitten laitoin ekan kerran Keenin vaellussandaalit jalkaan kaupassa - omituisen näköiset yms, mutta voi luoja kuinka hyvältä ne tuntuivat jalassa! Eikun kassan kautta, kaksi paria kiitos...
No luxusmerkkeihin mulla ei ole varaa, että niitä en käytä. Mutta kaapista löytyy semmosta vähän kalliimpaa kuten Guess ja Hilfiger ja edullisia vaatteita kuten H&M ja Gina Tricot.
Mistään Lidleistä ja Prismoista en edes voisi ostaa, koska niillä joko ei ole XS kokoa tai jos on, niin reilulla mitoituksella.
Merkillä on sinällään väliä, että pidän tietyn tyylisistä vaatteista ja niitä saa laadukkaina vain tietyiltä merkeiltä. Tilaan vaatteita lähinnä ulkomailta, niin on kätevä käyttää vaan tiettyjä merkkejä, kun tietää mitkä koot niiltä istuvat päälleni. Lapsen vaatteiden merkillä on sillä tavalla merkitystä, että niiden tulee olla vähintään Euroopassa tuotettuja ja laadukkaita. Merkit eivät yleensä näy vaatteesta.
Merkillä ei ole mitään väliä. Tärkeitä tekijöitä ovat hyvä istuvuus, että vaate ei purista, ei roikota, ei hankaa, ei ahdista sekä hinta-laatu-suhde. Miksi pitäisi maksaa pelkästä merkistä. Joskus ennen merkki takasi yleensä laadun, nykyään se takaa vain korkean hinnan. Esimerkkinä vaikkapa, että halpis-t-paidat ovat nykyään laadukkaampia kuin Marimekon monta kertaa kalliimmat paidat.
Ostan sitä mikä omaa silmää miellyttää ja sopii tyyliini, maksoi se sitten 5 tai 500 tai 1500 euroa :)
Olen huomannut että viiden euron t-paita saattaa joskus olla jopa parempaa materiaalia kuin se 150 euron t-paita.
Vinkki: Tunnustelkaa materiaaleja, älkää katsoko vain sitä tuotemerkkiä.