Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tabletista kysyisin, jos jaksaisitte valaista ihan tietämätöntä :)

Vierailija
02.08.2016 |

Eli mikä se niinkuin on? Onko se puhelimen ja tietokoneen välimuoto? Voiko sillä puhua kuin puhelimessa? Mikä se idea siis on ja miksi sellainen kannattaa ostaa, jos on jo älypuhelin ja tavallinen kannettava tietokone? Julkisissa aina näkee näitä tabletteja ja mietin vaan että mikä se toiminta niissä siis on..?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne toimivat paljolti samoin kuin älypuhelin. En oikein ymmärrä kysymystä siitä, miksi sellainen kannattaa ostaa. Kai sellainen kannattaa ostaa, jos kokee sellaista tarvitsevansa. Mun miehellä on tabletti lähinnä siksi, että saa lähettää sähköpostia ollessaan muualla kuin kotona. Hän luopui älypuhelimesta kokonaan.

Vierailija
2/10 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se siis isokokoinen älypuhelin tavallaan?

Kysyin sitä ostamisen kannattamista siis siinä mielessä, että kun päättää sen ostaa, jotain toimintoahan siinä kaipaa, siis jotain, mitä ei muissa laitteissa ole. Mikä se siis on? Oletan, että suurimmalla osalla tabletin ostajista on jo älypuhelin. -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle se ei ole niin kuin puhelin (koska eihän sillä voi soittaa, paitsi tietty facetimessa tai skypessä) vaan niin kuin kannettava, paitsi pienempi ja kevyempi ja helpompi kuljettaa mukana ja lukea kirjoja jne.

Mulla on kyllä kannettavakin, mutta en yleensä pidä sitä mukana missään, se on kotona pöydällä. Töissä on pöytäkone. Älykänny on taskussa (sitä en välttämättä niin edes tarvitse, voisin pitää tavallistakin puhelinta, mutta toimivia sellaisia ei oikein saa enää mistään). Ja mä siis teen tabletilla kaikki pikaiset tekstin tarkastukset ja lyhyiden tekstien kirjoittamiset, muistiinpanot kokouksissa, presentaatiodiat, nopeat taulukot (mutta ne joutuu kyllä editoimaan painokuntoon excelillä), surffaan netissä, katselen tv-ohjelmat ja elokuvat ja youtuben ja luen e-kirjat. Toki tämän kaiken voisi tehdä sillä kannettavallakin, mutta se on hankalan painava ja iso esim sängyssä lukemiseen ja tekee niskat kipeiksi kun kanniskelee kaupungilla.

Vierailija
4/10 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostin jotta mobiilisurffaus ja e-kirjojen luku olisi helpompaa kuin pienen kännyn näytöllä. Lisäksi akun kesto huomattavasti parempi.

Vierailija
5/10 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se siis isokokoinen älypuhelin tavallaan?

Kysyin sitä ostamisen kannattamista siis siinä mielessä, että kun päättää sen ostaa, jotain toimintoahan siinä kaipaa, siis jotain, mitä ei muissa laitteissa ole. Mikä se siis on? Oletan, että suurimmalla osalla tabletin ostajista on jo älypuhelin. -ap

Isompi ruutu, enemmän muistia.

Vierailija
6/10 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen aina mitään isoa syytä tarvita, itellä 3 läppäriä, 2 tablettia ja 2 älykännyä. Kunhan tullut hommattua...

Vierailija
7/10 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnilleen sama,kuin älypuhelin,soittaakin voi,laitteesta ja liittymästä riippuen.

Vierailija
8/10 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on koko ajan liikkeellä, esim. paljon julkisissa välineissä, niin tabletti voi olla kätevä. Akkukesto on joissain tableteissa myös erinomainen, paino kuitenkin samalla alhainen.

Samsungin S2-huipputabletissa on superamoled-näyttö eli vastaavan tasoista näyttöä et saa toistaiseksi mistään läppäristä (niissähän on aina lcd-näyttö), ihan ensimmäiset läppärit tuollaisella oled-näytöllä ovat vasta tulossa markkinoille ja ne ovat eritttäin kalliita.

Itse käytän mielummin kyllä läppäriä mutta en olekaan jatkuvasti liikkeellä, vaan oleskelen paljon kotona ja itseäni miellyttää läppärin 15" näyttökoko eniten.

Vierailija
9/10 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevyt kantaa, kuten joku jo mainitsikin. Ei tarvitse raahata läppäriä mukana. Riippuen merkistä, voi sillä soittaa toiseen saman merkkiseen laitteeseen. Maksuttomasti. Jos puhuu yleisellä paikalla niin kuulokkeet päähän, muuten kuuluu myös se mitä kaveris puhuu.

Itse luovuin älykännykästä ja ostin tavallisen Nokialaisen. Mulla on iPadi. Makuasioita varmaankin nuo merkit.

Toimii myös telkkarina ja tosiaan voi lukea kirjoja ja lehtiä, kuten tietokoneeltakin.

Vierailija
10/10 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tabletit ja älypuhelimet ovat itse asiassa tietokoneita. Ymmärrän, että ap tarkoitat "tietokoneella" kannettavaa tai pöytätietokonetta.

Yleensä tabletin käytön idea on se, että sitä käytettäisiin kosketusnäppämillä (siis näyttöä painellen) sellaisenaan. Tablettia ja älypuhelinta varten on ohjelmista/sovelluksista versioita joita kutsutaan nimellä applikaatio, "appsi", tai mobiilisovellus.

Tabletilla voi surfata netissä, käyttää somea ja s-postia, ottaa kuvia, lukea e-kirjoja, pelailla (tabletille sopivia) pelejä, katsella viedoita/televisiota, kuunnella musiikkia yms. Työkäyttöäkin voi olla riippuen mitä tekeee. Skypeä voi käyttää puhelimena, ja riippuen tableteista/liittymästä, voi myös soittaa "normaaleja" puheluja.

Kuitenkin tableteilla on yleensä hankalampi kuin kannettavalla kirjoittaa pitkiä tekstiä, koska jos ruutu on pieni ja sisäinen näppäimistö hankala, niin siinä menee monella hermot. Lisäksi jos ei ole kovin iso näyttö, niin siitä on vaikea nähdä mitään kunnolla ja käyttö koskettamalla voi olla vaikeaa. Usein jotain apuvälinettä tarvitaan enempään kirjoituskäyttöön.

Jos esim. on halpa ja pienikokoinen tabletti, jossa on vain mobiililaitteelle tarkoitettu käyttöjärjestelmä, niin ei sitä voi käyttää kovinkaan vaativaan käyttöön. Joku Applen Ipad on taas ihan eri liigassa. Joihinkin tabletteihin tulee mukaan ulkoinen näppäimistö ja sellaisen voi tietenkin osaa erikseen samoin kuin vaikkapa hiiren. Lisäksi markkinoilla on joitakin ns. hybriditietokoneita, jotka ovat ikään kuin kannettavan ja tabletin risteytys -- niistä saa usein siis näytön irti tablettikäyttöön, kun näytön istuttaa näppäimistötelakkaan, siitä tulee kannettava tietokone. Lisäksi tabletin koko, tehokkuus ja käyttöjärjestelmä määrittelevät saako siitä kannettavan tietokoneen veroisen vai ei. Esim. jos haluaa käyttää vaikkapa Office-ohjelmia ja varsinkin niiden täysversioita, niin se ei onnistu kaikilla tableteilla.

Omasta elämäntyylistä ja tarpeesta siis riippuu minkälainen laite sopii. Ostin itse tabletin suureksi osaksi työkäyttöön, mutta vaihdoin sen jossain vaiheessa kannettavaan. Koin tabletin liian pieneksi (10 tuumaa) ja hankalaksi, eikä se ollut tarpeeksi tehokas työkäytössä. Kätevin se oli mielestäni kun sängyssä tai parvekkeella tms. kun halusin katsoa elokuvia, kuunnella radiota/musiikkia, ja lukea nettilehtiä tms. Tai kun istuin kahvilassa ja luin jotain työartikkeleja, tms. Parempiin kuviin tabletin kuvalaatu oli liian heikko, usein älypuhelinten kamerat ovat laadukkaampia. Mulle ei tabletin kamersta ollut työasioissa paljonkaan iloa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi