Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjoittaako pohjanmaalaiset kaikki vääntäen kääntäen?

Vierailija
02.08.2016 |

Oikein väkisin vääntäen murteella joka ikisen sanan?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Mistä itse olet? Ilmeisesti jostain paikasta, missä ihmisillä on huono kirjallinen anti ja ongelmia hoksottimien kanssa.

Vierailija
2/24 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, ihan kaikki. Oikein väkisin vääntäen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Mistä itse olet? Ilmeisesti jostain paikasta, missä ihmisillä on huono kirjallinen anti ja ongelmia hoksottimien kanssa.

Syntyjäni olen pohjanmaalta. Sitä on todella kamala lukea kun jokainen sana on väännetty niin kummalliseen muotoon ettei ole tosikaan. Vaikuttaa teennäiseltä.

Vierailija
4/24 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syntyjäni olen pohjanmaalta. Sitä on todella kamala lukea kun jokainen sana on väännetty niin kummalliseen muotoon ettei ole tosikaan. Vaikuttaa teennäiseltä.

Voimia sinulle.

Vierailija
5/24 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen Pohjanmaalta ja koskaan en ole vääntänyt ja kääntänyt tekstejä.

Vierailija
6/24 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko nyt ihan ohiksena kysyä, missä tällaisia murteella väkisin väännettyjä tekstejä pääsisi lukemaan.

Vierailija
7/24 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
8/24 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein vähän lisää tutkimusta ja huomasin, että tämä kyseinen henkilö on ennen kirjoittanut aivan tavallisesti ja väkisin murteella vääntäminen on alkanut yhtäkkiä.

Vierailija
9/24 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savossa väännetään, ei Pohjanmaalla.

Haluaisin myös linkin johonkin mainitsemaasi tekstiin, kun ei nyt ihan aukea mitä edes ajat takaa.

Vierailija
10/24 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä muutama esimerkki: Yä, tyä, nuan, jokahittelle. Sitten näitä yhteen ympättyjä sanoja: Kukon, minoon. Tällaisia sanoja kun on lauseet täynnä niin eihän siinä ole mitään järkeä!

Kyl minoon nii väsy nytte notta se on mentävähä nukkumaha notta jakseloo yätyähä viälä tänäpäivänähä.

Vierailija
11/24 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä muutama esimerkki: Yä, tyä, nuan, jokahittelle. Sitten näitä yhteen ympättyjä sanoja: Kukon, minoon. Tällaisia sanoja kun on lauseet täynnä niin eihän siinä ole mitään järkeä!

Kyl minoon nii väsy nytte notta se on mentävähä nukkumaha notta jakseloo yätyähä viälä tänäpäivänähä.

Tämän esimerkin keksin omasta päästäni niin en tiedä menikö se kaikkien sääntöjen mukaan oikein.

Vierailija
12/24 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, missä noita tekstejä pääsisi lukemaan? Olen murrefani ja erityisesti pohjalaismurteet kiinnostavat.

Vierailija
13/24 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisätään vielä moomma ja son näihin järjettömiin sanoihin joissa kaksi sanaa on laitettu yhdeksi sanaksi.

Vierailija
14/24 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerro nyt jo jumalauta, missä ne tekstit ovat luettavissa!

Vierailija
15/24 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrin kirjoittamaan selkokielellä, mutta joskus käytän juurikin "minoon" "minen", ja joitain murresanoja. Mutta en väkiisin kirijoota silviissihin kummää puhun.

Vierailija
16/24 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohjois-Pohjanmaalta päivää... ei meillä edes puhuta noin, saati kirjoiteta. Tää on eteläpohjalaista kyllä lähempänä... Pohjanmaan maakuntia on aika monta ja kaikilla omat murteensa, joissa vielä hyvin paljon paikallisia piirteitä.

Vierailija
17/24 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kerro nyt jo jumalauta, missä ne tekstit ovat luettavissa!

Yksityinen henkilö.

Vierailija
18/24 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohjois-Pohjanmaalta päivää... ei meillä edes puhuta noin, saati kirjoiteta. Tää on eteläpohjalaista kyllä lähempänä... Pohjanmaan maakuntia on aika monta ja kaikilla omat murteensa, joissa vielä hyvin paljon paikallisia piirteitä.

Etelä-Pohjanmaalta hän onkin.

Vierailija
19/24 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas joku joka luulee Etelä-Pohjanmaan edustavan kaikkia pohjalaisia. Täällä Keski-Pohjanmaalla ei noin puhuta eikä kirjoiteta.

Nuo yhteen kirjoitetut esimerkkisanasi ovat kyllä helposti ymmärrettäviä ja mukavan kuuluisia vaikka toista murretta ovatkin.

Olemme muuten pohjalaisia, emme pohjanmaalaisia.

Vierailija
20/24 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tuntee siis yhden "yksityisen henkilön", joka käyttää kirjoituksissaan murresanoja. Ja tämän perusteella kysyy, kirjoittavatko kaikki pohjalaiset murteella.

Tämän pohjalta voinemme jo tehdä jonkinlaisia johtopäätöksiä ap:n aivokapasiteetista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan