Nainen, voisitko olla lievästi autistisen miehen kanssa?
Ei kysytä nyt asperger- ja adhd-lasten vanhemmilta, sukulaisilta tai tuttavilta. Heidän kokemansa voivat subjektiivisia totuuksia, kuin omasta nuoruudestani.
Yritän löyttää tarjouksesta sukat. Koska sain zalandosta 10e etusetelin, tilattua eilen Gantin boksereita 3x3 laatikkoa (ainoat alus-housut tähän asti, jotka eivät kankaan tai saumojen vuoksi häiritse minua, vaan tunnen itseni mieheksi. Minulla on niitä tammikuulta 2015 tilattuna jo 2x3kpl:ta).
Olin ajatellut ostavani sukkapareja 30-60kpl:tta, koska en pidä vaatteiden pesemisestä. Voisin antaa itseni vaihtaa silloin jokapäivä puhtaat sukat, kun pesen suuren kasan kerralla.
Ongelma on siinä, että minä ihastuin tuotteesseen
https://m.zalando.fi/pier-one-3-pack-sukat-grey-blue-pi982fa02-c11.html…
Jota ei ollut enää saatavissa 45 kokoon. Yritin hakea uutta, mutta mikään ei kelvannut enää hinta-laadullaan. Tummat, vaaleat ja yksiväriset eivät enää kelpaa.
Samaa aikaa, kun katsoin myös muropaketin tinder-threadia, huomasin että meillä yhteiset ongelmat ja stressi. Heillä sen on puolison etsiminen, kun taas minulla kelpuuttamani sukat. Olen tavattoman ahdistunut ja pelkään jääväni ilman kyseisiä, silmään iskeneitä sukkia, kun taas toisilla se on ilman puolisoa (tai seksipartneria) jääminen. Kummallakin on laatukriteerinsä valinnan suhteen, heillä puolison, minulla sukkien.
Ymmärrän, miten vaikeaa ja ahdistavaa on elää yksinjäämisen pelossa, kun vertaan sitä omiin sukkien saamiseen. Elän välillä tosin itsekkin heidän peloissaan, mutta se on aina muiden tekemisten tai huolien tiellä väliaikaista. Kun taas muistelen varmaan parin vuoden päästäkin välillä, jos en saanut noita sukkia. Ehkä löydänkin odotuksellani jotain parempaa.
T:mies28v, epätoivoinen, tietämättään perus-ajatustavaltaan jopa filosofinen.
Kommentit (31)
Tällä palstalla olen huomannut että autismin kirjolla olevat todella usein harrastavat psykologista pohdiskelua, ja että tulokset eivät ole kovin hyviä, ja että itse eivät ole siitä tietoisia vaan ajattelevat itse olevansa mestaripsykologeja. Minusta tämä on jännä ilmiö sikäli että koko vaivan määritelmä on vaikeus ymmärtää sosiaalista vuorovaikutusta. Ja silti autistinen kokee olevansa käytännön psykologian ylin auktoriteetti ja kokee oikeudekseen kertoa muille ihmisille mitä nämä ajattelevat ja toivovat.
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla olen huomannut että autismin kirjolla olevat todella usein harrastavat psykologista pohdiskelua, ja että tulokset eivät ole kovin hyviä, ja että itse eivät ole siitä tietoisia vaan ajattelevat itse olevansa mestaripsykologeja. Minusta tämä on jännä ilmiö sikäli että koko vaivan määritelmä on vaikeus ymmärtää sosiaalista vuorovaikutusta. Ja silti autistinen kokee olevansa käytännön psykologian ylin auktoriteetti ja kokee oikeudekseen kertoa muille ihmisille mitä nämä ajattelevat ja toivovat.
Ettet vaan peilaa nyt itseäsi, burgeri?
Diagnosoitu autistinen nainen kertoi täällä joku aika sitten kuinka häntä pidetään psykologisesti taitavana. Tuli mieleen että olisko käynyt niin että kettuilu on otettu todesta?
Voisin olla, toki tapauksesta riippuen. Olinkin kymmenisen vuotta, josta viimeiset aviossa. Suhde kaatui, mutta vain osin oireiden/erityispiirteiden aiheuttamiin hankauksiin. Jäi ystävyys, ja hyvä, toimiva, jaettu vanhemmuus.
Nepsyt ovat aina yksilöitä, siksi tuohon ei ole yksiselitteistä vastausta. Monella aspergerihmisellä on tunteita vaikka kuinka, mutta huonot työkalut niiden käsittelyyn.
Toivon sinulle kaikkea hyvää niin sukka- kalsari- kuin ihmissuhderintamalla!
N43
Vierailija kirjoitti:
Autismia on oikeasti, mutta asperger on keksittyä höpöhöpöä.
Ite oot höpsistäpussiin!
Onko tullut mieleen, että asioita ja ilmiöitä on eri tasoisia?
Kävin ulkona yhden miehen kanssa jonka tajusin pian olevan melko selkeästi asperger. En olisi mennyt uudestaan ulos, sillä en usko että voisin seurustella sellaisen ihmisen kanssa, jonka kanssa en voisi käydä normaaleja keskusteluja.
Esimerkiksi jos sanoin jotain kuten "Minulla on uudet kengät" kyseinen henkilö käänsi sen hetken kuluttua kysymykseksi "Ovatko nuo uudet kengät?" Tuli olo, ettei hän kuunnellut lainkaan mitä sanoin, vaikka kyse oli vain hänen tavastaan ylläpitää keskustelua (olen myöhemmin lukenut että ilmeisesti as ihmiset saattavat puhua juuri näin).
Kuitenkin kaikki ihmiset ovat yksilöitä, joten jos henkilön kanssa pystyy keskustelemaan ja jakamaan tunteitakin, niin miksipä ei.
No just, tuollaistako tekstiä pitäisi sitten kuunnella? Ei kiitos, en halua mitään noin outoa mukavaan leppoisaan elämääni. Lapsetkaan sinun kanssasi eivät tulisi kuuloonkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kävin ulkona yhden miehen kanssa jonka tajusin pian olevan melko selkeästi asperger. En olisi mennyt uudestaan ulos, sillä en usko että voisin seurustella sellaisen ihmisen kanssa, jonka kanssa en voisi käydä normaaleja keskusteluja.
Esimerkiksi jos sanoin jotain kuten "Minulla on uudet kengät" kyseinen henkilö käänsi sen hetken kuluttua kysymykseksi "Ovatko nuo uudet kengät?" Tuli olo, ettei hän kuunnellut lainkaan mitä sanoin, vaikka kyse oli vain hänen tavastaan ylläpitää keskustelua (olen myöhemmin lukenut että ilmeisesti as ihmiset saattavat puhua juuri näin).
Kuitenkin kaikki ihmiset ovat yksilöitä, joten jos henkilön kanssa pystyy keskustelemaan ja jakamaan tunteitakin, niin miksipä ei.
Ehkä olen as, mutta en tajunnut mikä tuossa niin väärin on. Ethän maininnut kommentissasi ovatko jalassasi olevat kengät ne uudet
assi on synonyymi - olen ku sipää enkä välitä muiden tunteista tai tarpeisa pskaakaan kunhan saan omani täytettyä. kostonhimoinen lapsellisuus.. kokemus näistä.
Autismia on oikeasti, mutta asperger on keksittyä höpöhöpöä.