Tiedättekö tämän innostuvan ihmistyypin jota kohta ei sitten kiinnostakaan?
Esimerkiksi nähdään kaverilla/tutulla/sukulaisella pihassa grillikota/muu vastaava pömpeli. Sitten kotiin tullessa on innostuttu aiheesta "meillekin sellainen". Ihmistyyppi ei tutki asioita netistä, vaan soittelee ensin vanhemmat ja kaverit läpi kysyen heidän mielipidettä. Sitten soitellaan grillikotia ym. valmistavat firmat läpi. Soitetaan sepelifirmaan ja K-Rautaan ja kysellään tarjouksia. Tehdään laskeskelmia, paljonko on varaa laittaa ja kuinka hieno saadaan tehtyä. Puhutaan töissä ja kaupan kassalla aiheesta. Tingitään rautakaupassa pensselit kaupan päälle.
Sitten pysähdytään miettimään ja todetaan että "eipä me nyt oikeastaan edes grillatakaan koskaan".
Ja unohdetaan koko juttu.
Sama kuvio toistuu, jos katsellaan asunto-osaketta / omakotitaloa / kesämökkiä / lapin mökkiä / ym. Tarjouksiin muotoillaan sellaiset lauseet, että kuviosta voidaan häipyä vähin äänin ja vieläpä ihan laillisesti.
Jos toinen osapuoli ei innostu aiheesta, on ilonpilaaja ja aina kaikkea vastaan. Jos toinen osapuoli innostuu, lopulta tipahtaa kovaa ja korkealta, koska luuli, että oikeasti vaihdetaan isompaan asuntoon tai hankitaan se puutarhavaja tai grillikota tms.
Kommentit (8)
Mun exä oli tuollainen. Eipä se mitään, totuin siihen aika pian että mies nauttii siitä suunnittelusta, ei toteuttamisesta, ja siksi ei kannata ottaa suunnitelmia tosissaan vaan antaa toisen vaan puuhata.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Itse olen tuollainen ja säästänyt tuon viimehetken ajattelun/perumisen avulla varmaan kymmeniä tuhansia.
Eli käytännössä asut siinä ensimmäisessä asunnossa, jonka monen vuoden miettimisen jälkeen uskalsit jopa ostaa (tai ehkä asut vuokralla, koska et uskalla ostaa omaa asuntoa).
Mietit kaikkea etukäteen ja vanhainkodissa toteat että ehkä olisi kannattanut vähän elääkin.
Itse olen sellainen, että innostun kovasti jostain tavarasta tai tuotteesta. Teen vertailuja netissä ja luen arvosteluja. Sitten lähden kauppaan tekemään varsinaista ostosta. Eipä siinä muuta kun kerran pääsen hypistelemään himoitsemaani tuotetta, niin ostointo katoaa siihen saman tien. Olen säästänyt elämäni aikana kymmeniä tuhansia tällä jahnauksella. Onneksi.
Hyvä, että ihmiset jossain vaiheessa tarpeeksi pitkän harkintakauden aikana miettii hankintaa vakavammin. Peruminen on paljon parempi kuin hyödyttämän tuotteen hankinta.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Itse olen tuollainen ja säästänyt tuon viimehetken ajattelun/perumisen avulla varmaan kymmeniä tuhansia.
Säästänyt mitä? Et ainakaan puolison, sukulaistesi ja ystäviesi sekä palveluntarjoajien aikaa, rahaa ja hermoja!
Jos oikeasti harkitsee jonkun hankkimista, toki pitää asioista ottaa selvää, niistä tulee puhuttua muillekin (joita asia ei pätkääkään kiinnosta tai sitten saakin hyviä vinkkejä), ja tarjouksiakin voi pyytää, mutta harkitusti, varsinkaan urakoitsijoiden ja myyjien aikaa ei saa turhaan käyttää!
Vierailija kirjoitti:
Mietit kaikkea etukäteen ja vanhainkodissa toteat että ehkä olisi kannattanut vähän elääkin.
grilli kota laina vaikka luotto tiedot mennyt
Eräs kaverini ei ole saanut Playstationia ostettua. Aina tulee seuraava ja sitä seuraava versio juuri kun on ostamaisillaan siitä jatkuvasti höyryten ;)