Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä hyviä ohjeita olette kopioineet tältä palstalta? Siis ruoka-tai av-palstalta?

Vierailija
01.03.2006 |

Se Fazerin sininen- kakku on kyllä tosi hyvä.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä elin pitkään paniikkihäiriöisenä ja masentuneena kotona kuin sumussa. Se jätti myös fyysiset jäljet. Nyt olen viimeisen vuoden-parin sisällä ryhdistäytynyt ja elämä on kääntynyt hurjaan noususuhdanteeseen! Tässä vinkkejä:

a) Säännöllinen päivärytmi. Eli kello soittamaan aamulla aikaisin ja sitten vaan ylös ja puuhaan vaikka kuinka koville ottaisi. Ensimmäiset päivät ovat vaikeita ja illalla valvotuttaa tottumuksesta, mutta lopulta alkaa väsyttää niin että nukahtaa illalla aikaisin. Sitten menee muutama yö niin että nukahtaakin todella aikaisin ja nukkuu ihan ylipitkiä öitä, mutta aika pian (veikkaisin viimeistään muutamassa viikossa) rytmi löytyy. Se että herää arkena aamusta ja menee nukkumaan aikaisin tuo tiettyä säännöllisyyttä ja pontta elämään. Huomaat että ulkona on ihan eri fiilis aamusta. On hienoa liikkua esim. kaupungilla kun ihmiset menevät suihkunraikkaina töihin ja kaupunki vasta alkaa heräillä. Muistan ainakin itselläni olleen sellaisen tunteen aamujen venyessä pitkään, että jotain on mennyt ohi ja muut elävät aivan eri rytmissä kuin minä. On ikävä olla tokkurassa vielä iltapäivälläkin. Viikonloputkin tuntuvat ihan erilaisilta ja luksukselta kun silloin sallii itselleen valvomisen illalla ja sängyssä pitkään lokoilun aamulla. Näin viikkokin saa tietyn tasapainon, vaikka ei töissä kävisikään

b) Ruokatottumukset. Eli nyt on aika ostaa ravinto-opas (en tässä ehdi enkä jaksa ruveta luettelemaan terveen ja kevyen ruokailun aakkosia). Kevyt ja monipuolinen ruoka IHAN OIKEASTI AUTTAA väsymykseen, raskaaseen oloon ja puhdittomuuteen. En puhu mistään laihdutuskuureista ja itselleni ainakin on tärkeää myös herkutella, mutta senkin voi tehdä monella tavalla. Ravinto-oppaan lisäksi voisit ostaa jonkun gourmet-keittokirjan. Meillä ainakin arkena syödään helppoa ja nykyään aika kevyttä terveysruokaa, joka ainakin minulla vaikutti positiivisesti jaksamiseen ja juuri siihen raskaaseen oloon. Viikonloppuna sitten taas saa vähän lisäillä kermaa kastikkeisiin jne. Viikonlopun yksi kohokohta on miehen kanssa yhdessä kokkaus (myös lapsi on apuna tai leikkii keittiössä). Tehdään pitkään ja hartaasti herkkuillallista, maistellaan jo kokatessa lasilliset viiniä, sitten katetaan pöytä hienosti, sytytetään kynttilöitä ja syödään hyvin ja rauhassa. Yksi yksinkertaisimpia tapoja tehdä juhlaa arjen keskelle ja viettää aikaa perheen parissa (Etelä- ja keskieuroopassa tämä on tajuttu jo vaikka kuinka kauan). Tällaisilla ruokatottumuksilla olo on hyvä ja kuitenkin saa myös herkutella säännöllisesti ja etenkin nauttia ruokailusta. Arkena sallin pikkupullan, pari suklaakonvehtia tms. joka päivä päiväkahvin kanssa. Maistuu paljon paremmalta tuo päivittäinen pieni herkkuhetki kuin mössötysrepsahdus jolloin vetää rasiallisen suklaata kerralla huonolla omalla tunnolla

c) Putsaa ihosi herkän ihon kasvovedellä joka aamu ja ilta. Säilytä kasvovettä jääkaapissa. Tämä raikastaa olon ja auttaa kasvojen hygieniassa

d) Tuhlaa vähän itseesi. Käy ostamassa uutta kosmetiikkaa, kysele myyjältä ihotyypillesi sopivia tuotteita. Osta pari uutta vaatetta. Sitten laitat aamulla (aikaisin!) herättyäsi kupillisen kunnon kahvia ja meikkaat vaikka ihan vähänkin ihan arjeksikin.Pidä kynnet kunnossa (ihan vaan viilaaminen ja väritön lakkakerros riittää), iho sileänä ja rasvattuna, tukka puhtaana ja säännöllisesti leikattuna jne. Omaan ulkonäköön huomiota kiinnittäminen piristää kummasti enkä tarkoita että pitää koko ajan olla peilin edessä puunaamassa

e) Sitten tietysti se liikunta. Itse on oikein pidä urheilusta, mutta olen oppinut tekemään ns. piiloliikuntaa. Lapsen kanssa uimahalliin (Polskuttaessa kuluu energiaa ihan huomaamatta) tai vaikka pulkkamäkeen. Vesi ja ulkoilma varsinkin ovat elementtejä jotka virkistävät ja rentouttavat. Näihin " urheilujuttuihin" voi ihanasti yhdistää kuuman kaakaohetken jälkikäteen

f) Mieti pitkään ja hartaasti mikä sinua kiinnostaisi ja neuvottlele itsellesi säännöllinen oma aika, jolloin voit harrastaa (Itse käyn 1-2 krt viikossa uimassa, uin rauhassa kilometrin omiani miettien ja lopuksi löylyttelen kunnolla). Välillä ei jaksaisi lähteä millään harrastamaan, mutta usko pois se lataa akkuja aina kun sen tekee. Käy vaikka kävelyllä ihan itseksesi ja mieti pääsi puhtaaksi. Tai mene joogatunneille, maalauskurssille, opettele vieras kieli. Kunhan teet jotain välillä itseksesi ja vain itsesi tähden.

g) Kiinnitä huomiota ympäristöön. Tee kotona kevätsiivous ja heitä pois tai piilota vintille kaikki turha. Osta kukkia pöydälle.Suosittelen paljaita pintoja ja hillittyjä sävyjä. Kun kotona on seesteistä on sielläkin mukavampi olla. Vaihda huonekalujen järjestys tai osta jokin uusi mööpeli.

h) nesteidenpoistolääkkeitä kannattaa kokeilla (huom! vain hetkellisesti) jos vartalo on turpea

i) Panosta parisuhteeseen ja muihin ihmissuhteisiin. Uudet alusvaatteet tai viikonloppu kahdenkesken miehen kanssa. Juustoja ja punaviiniä perjantaina kynttilänvalossa. Askartele lasten kanssa. Soita vanhalle ystävälle ja käykää elokuvissa.

j) Rupea vaan tekemään asioita. Aluksi vaikka väkisin. Kun tekee mieli vaan jäädä lojumaan ja katsomaan telkkaria pakota itsesi tekemään jotain. Käytä mielikuvitusta. Leivo marjapiirakka. Ehdota miehellesi erää monopolia. Rupea vaikka kirjoittamaan päiväkirjaa. Huomaat ehkä pian että päivät voi viettää hirveän paljon energisemmin ja kekseliäämmin. Ja vähitellen pienistä unohtuneista jutuista alkaa taas nauttia ja niitä rupeaa puuhailemaan ihan luonnostaan

Tsemppiä. Toimi minulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla