Psykoterapian hyödyt
Mua on kiusattu koulussa, mä olen outo ja en pärjää hyvin elämässä. Mulla on kauan sitten diagnosoitu keskivaikea masennus, ja adhd äskettäin. Sählään jne. Mulla on todella huono itsetunto. Ja se johtuu suurilta osin ulkonäöstäni. Mielestäni en ole kaunis, vaan tavallinen, ja se ei riitä mulle. Oon mä saanut aina noottia myös mun käytöksestä, ja sekin on vaikuttanut kielteisesti itsetuntooni.
Mitä (psyko)terapiassa tehdään? Terapia on tosi laaja käsite. Mutta en mä ole sillä tavalla hullu että tekisin jotain järjetöntä. Olen vaan epäkaunis. Ei mulla ole syömishäiriötä, eikä pakko-oireita, ei päihdeongelmaa. Mä olen melkein aina tuntenut itseni rumaksi. Olen valkoinen ja mulla on mitättömät piirteet, huonot geenit. Dysmorfinen ruumiinkuvan häiriö ei sovi, koska en näe itseäni suohirviönä. Vaan realistisesti TAVALLISENA. Enkä kestä sitä. Kukaan komea mies ei ole koskaan yrittänyt iskeä minua.
Kun avaudun jollekin, he vain käskevät keskittymään olennaisiin asioihin. Maailmassa tapahtuu pahempiakin asioita.
Mä en ole lihava, epähygieeninen, liikun, syön terveellisesti, en tupakoi, alkoholia joskus.
Kommentit (14)
Entäs jos terapeutti pitää mua tyhmänä? Todennäköisesti pitääkin. Mutta kukaan ei vaan myönnä sitä.
Älä mene terapiaan. Siellä voit puhua asioistasi kyllä, mutta vain puhua.
Terapiassa puhutaan. Yleensä niin, että sinä puhut ja terppa kommentoi (jos kommentoi). Tavoitteenasi on oppia hyväksymään oma tavallisuutesi. Eivät kaikki ole mitään yli-ihmisiä. Itse asiassa suuri enemmistö on tavallisia (sic). Voit oppia ymmärtämään mistä johtuu tarpeesi olla jotain erityistä tai tavallisuudenpelkosi. Sitten se tavallisuus on helpompi hyväksyä.
Eiköhän se terppa ole tavannut sinuakin tyhmempiä ihmisiä. He kohtaavat aika lailla väkeä laidasta laitaan, etköhän sinä siinäkin suhteessa ole aika tavallinen =)
Toi on han hyvä kysymys, että miksi haluan olla jotain erityistä. Mä voin kuvitella että en mielestäni ole ollut vanhemmilleni erityisen tärkeä. Eikä miehetkään ole yrittäneet iskeä. Siis luuseri ja naiseksi turha.
En kyllä ikinä haluaisi olla mikään tissityrkkyjulkkis. Haluaisin olla luova ihminen ja että mut muistettaisiin mun taiteesta.
AP mitä noottia olet saanut käytöksestäsi?
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos terapeutti pitää mua tyhmänä? Todennäköisesti pitääkin. Mutta kukaan ei vaan myönnä sitä.
Hyvällä terapeutilla on niin asiantunteva koulutus ja kokemus, että hän ei edes ajattele sellaista. Mutta olennaisempaa on se, että tuo kysymys tuli mieleesi. Se kertoo todella, että itsetunnossasi on paljon kehittymisen varaa. Mieti myös, mitä on mielestäsi tyhmyys. Sanotaan, että yksikään tehty kysymys ei ole tyhmä kysymys, sen sijaan tekemätön kysymys saattaa olla tyhmää. Olet varmasti upea ihminen. Sinussa on uskoakseni edes yksi asia, joka on ok. Ja se riittää.
Jokainen meistä on omalla tavallaan uniikki, koska ei ole kahta samanlaista tässä maailmassa. Sinäkin olet uniikki, ainutlaatuinen persoona. Ja jos on jossain asiassa huono, on aina varaa kehittyä. Jokainen ihminen kehittyy ja muuttuu koko ajan.
Just toi että ulkonäkö ei muutu. Mutta suhtautuminen voi muuttua. Eikä muutkaan, siis kaikki, ole sen kummempia kuin mä.
Varsinkin lapsena sain kuulla että miksi mä en keskity, miksi teen niin ja näin, aina väärin kaiken. Miksi sählään. Miksi olen omissa maailmoissani. Miksi en tajua jotain helppoa asiaa, miksi en ole kuin muut tytöt, miksi mulla on aina hiukset takussa ja miksi mulla on polvet ruvella ja vaatteet riekaleina. Miksi kiipeilin puissa, argh.
Vierailija kirjoitti:
Psykoterapeutti ei taatusti pidä sinua tyhmänä, päinvastoin, hän todennäköisesti pitää tilannettasi vakavana ja tarjoaa sinulle paljon terapiaa = paljon rahanmenoa.
Pitää mua tyhmänä ja nauraa matkalla pankkiin. Vaikka ulkonäkö = geenit on vaan sattumaa. Ei ole kenenkään omaa ansiota jos on hyvä luusto kasvoissa tms.
Tavallisuus on mahtavaa. Esimerkiksi Amy Winehouse sanoi loppuaikoinaan, että antaisi kaiken maineen ja mammonan pois, jos saisi olla tuntematon, tavallinen. Sun pitäisi myös lopettaa tuo muiden puolesta ajattelu. Et sä voi tietää mitä terapeutti olisi sinusta mieltä.
Kokemuksesta suosittelen tehokkaampaa ja myös nopea toimisempaa terapiaa, eft-terapiaa. Se auttaa itsetuntoon ja monia tunnelukkoja avataan siellä.
tätä eft-terapiaa käyttää myös psykoterapeuttien lisäksi ihan luontaishoitajat yms. itse olen käynyt luontaishoitajalla oppimassa tuota tekniikkaa ja samalla olemme käsitelleet lapsuuden traumoja, narsistista vanhempaa, pelkoja ja ylipäätään tunnelukkojen avaamista. toimii hyvin myös kipuihin.
tuntuu että vihdoin voin löytää oman itseni ja alkaa elämään omannäköistä elämää. 1-2 käyntiä yleensä riittää ja sitten voi jatkaa itsehoitona kotona. Eli paljon halvempaakin kuin itse psykoterapiat missä keskustellaan. eft on tavallaan yhdistelmä akupunkiota ja psykoterapiaa tms.
Alunperin menetelmä kehittettiin amerikassa sotatraumojen hoitoon ja luonnonkatastrofiuhrien hoitoon, mutta nykyään sitä tosiaan käytetään eniten pelkoihin ja riippuvuuksien hoitoon sekä traumoihin ja fibromyalgiaan jne. näistä on olemassa jo paljon tutkimustietoa, löytyy googlettamalla.
Ajattelepa jos terapiassa oppisit ymmärtämään itseäsi ja hyväksymään itsesi vähän paremmin? Tuon mahdollisuuden takia suosittelen menemään. Jos itsetuntosi paranee on siitä hyötyä muutenkin. Hyvä itsetunto kaunistaa paremmin kuin kauneusleikkaukset.
Olet siis normaali kuvauksen mukaan.