+Onko kaikki surunauhan tekstit hengellisiä?
Veli väittää että on aina olleet kaikki mitä on. Veli on uskovainen, minä en ja minä en aio laittaa hengellistä tekstiä. Kuulun kyllä kirkkoon. Mutta Jeesus-teksti minulta olisi todella tekopyhää. En kerro veljelle etukäteen mikä teksti minulla on, mutta hän on koettanut udella, että kai siinä on jotain hengellistä, kun mm. mummon kukkalaitenauhassa ei ollut.
Kommentit (7)
Tavan vuoksi ja nyt kuolleen lähiomaisen mieliksi olen kuulunut kirkkoon. Nyt kun hän kuoli, aion erota. En tarvitse itse hautapaikkaa. Minunkin mielestäni saa laittaa minkä värssyn haluaa, mutta veli vaatii, että pitää olla hengellinen, kun vainaja oli niin hengellinen. Kaiken olen tehnyt suvun mieliksi, alistunut.
Niin ilkeää on ollut tämä uskovaisten sakki, että siksi uskoni on latistunut. Mm. muut läheiset eivät tiedä, miten ilkeä vainaja minulle oli. En aio sitä laittaa tekstiin, vaan tulossa on sellainen neutraali teksti.
Kysy hautaustoimistosta. He tietävät varmasti parhaiten minkälaisia värssyjä vuosien saatossa on kukkalaitteiden nauhoihin kirjoitettu. Veikkaan että monenlaisia ja varmasti jonkun omiakin juttuja joukossa.
Nettihän on täynnä tekstejä ja kävin lukemassa hautaustoimiston tekstit. Ongelma ei ole teksti, mulla on teksti jo valmiina ja se on itseni muotoilema valmiista tekstistä. Vaan kyse on siitä, että veli väittää, ettei muita kuin hengellisiä kukaan käytä. Mielestäni puolet teksteistä on sellaisia, ettei niissä ole hengellisyyttä mukana lainkaan tai sitten vain hyvin vähän.
No onhan tuo vähän hölmöä veljeltäsi. Jos hän on varma, että muita kuin hengellisiä tekstejä ei nauhoihin käytetä, niin mistä hän on tarkalleen ottaen huolissaan? Ja miten hän voi tuollaista väittää, jos kuitenkin mummonne hautajaisissa on ollut kukkalaite surunauhoineen ilman hengellistä tekstiä? Onko veljesi vähän yksinkertainen?
"Mitä ihmiset sanovat" taitaa olla se klisee, mistä veli on huolissaan. No välillä ajatus ei kulje oikein kirkkaasti, riippuen asiasta. Vieraista iso osa on näitä jeesustelijoita, joten heidän mielipiteensä on kai tärkeä. Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa, mitä tekstistäni ajatellaan.
Saahan siihen minkä värssyn haluaa!