Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Plantaarifaskiitti, vertaistukea?

Vierailija
31.07.2016 |

Olenko ihan nössö kun jalat on niin kipeät että melkein itkettää?
Tuntuu niin naurettavalta, miten nyt jaloissa voi olla tällaista kipua....
Venytelty on, jalkapohjia hierottu nystyräpallolla, kunnon kengät hankittu mutta eilen ja tänäänolen sit paljain jaloin touhunut kotona, eilen leiponu ja tänään viimeistelyt ja tarjoilu, ja nyt sattui ihan hirvittävästi.
Onneksi huomenna on vapaapäivä...
Miten kipeitä muut olette, mikä auttaa, pääseekö tästä eroon?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalat tottuu harjoituksesta.

Vierailija
2/24 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla kesti reilun vuoden

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä villasukkia sisällä. Mulla ainakin kova alusta ja kylmyys tuo kipuja.

Vierailija
4/24 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei vielä diagnoosia, mutta tuokin mahdollinen. Kävely ollut erittäin kivuliasta jo lähes kaksi viikkoa. Sattui kyllä urheiluharrastuksessa yksittäisessä tilanteessa, joten ei liene plantaarifaskiitin tyypillisin syntymekanismi. Lisäksi päkiälle nousu sattuu jalkapohjaan ja plantaarifaskiitissa ilmeisesti juuri päkiöillä pystyy kävelemään kivuttomammin. Itse tepastelen lattana.

Vierailija
5/24 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota nyt kaulin ja laita pyyhe ympärille ja rullaa jalkoja sen päällä.

Käytä korkokenkiä maltillisilla koroilla, myös sisällä.

Venytä varovasti

Näillä konsteilla pääsin vaivasta eroon. Heti jos alkaa kipeytyä laitan korkkarit jalkaan.

Vierailija
6/24 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi tuohon että oli kovat lenkkikengät. Kovin vaimennetuista iski aina plantaarifaskiitti. Parit lenkkarit tuli ostettua ennenkuin tajusin.

Vierailija
7/24 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammikuussa alkanut, kertaalleen jo paremmaksi mennyt. Nyt viikko sitten astuin takapihalla puun juuren päälle ja siitähän taas riemu repesi! Vasen valkapohja on kipeytynyt uudestaan. Aiemmin kylmäys, venyttely ja kipulääke auttoi, nyt ei. Perjantaina hieroja tarkasteli jalkaa, jänne on turvonnut kaksinkertaiseksi ja sen ympärillä on nestettä. Merisuolakääre on nyt kolmesti päivässä puolen tunnin ajan laskemassa turvotusta ja tilasin netistä aircastin tuen päiväkäyttöön ja yöksi venyttämään lastan.

Huomenna loppuu kesäloma ja kävely onnistuu jotenkuten, kunhan on jalkapohja oikein teipattuna. Töissä on keinukenkä käytössä, mutta hoitotyö ja paljon askeleita.. Kertaalleen olen vaivan vuoksi lääkärissä käynyt ja buranasta teki reseptin. Taitaa joutua uudelleen, kun loppuu itseltä keinot!

Vierailija
8/24 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut sama jo parin kuukauden ajan. Itse olen saanut suurta helpotusta Buranan ohella lämpimistä kylvyistä. Joskus voi mennä kokonainen päiväkin ilman vihlontaa.

Oman vaivani sain käveltyäni muutamana peräkkäisenä päivänä ballerinatossuilla 6-7 kilometrin matkan.

Vierailija
9/24 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Burana 800 mg  3 x vrk esim. viikon ajan ja sitten niitä venytyksiä säännöllisesti.4-5 cm korko pitäisi olla kengissä mieluiten koko ajan,myös sisällä.

Vierailija
10/24 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi viikon lepo seisomatyöstä, jonka aikana venyttelyä, kylmähoitoa (jalat kylmään vesisaaviin niin pitkäksi aikaa kuin kärsii ja pari toistoa) ja rullailua. Mutta toi rasituksen välttäminen oli varmaan se tärkein tekijä.

Vierailija
11/24 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli tuo juoksemisesta. Venyttely auttoi eniten. En ensin tajunnut, että minulla on koko plantaarifaskiittia, koska moni asento joogassa auttoi siihen. Lopulta tosi paljon olin akillesjännettä venyttävissä asennoissa. Vaihtelin myös kenkiä, kävelin välillä korollisilla kengillä, vaikken yleensä kävele.

Vierailija
12/24 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni korko on parempi kuin tasapohja. Itselleni sopivin oli tukeva viiden sentin tolppakorko. Vaiva kesti 11 kuukautta ja 2 viikkoa, sitten parani yhtäkkiä. Fysioterapia oli hyödytöntä.

Vierailija
13/24 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pistettiin samaan vaivaan kahtena eri vuonna työterveydessä kortisonipiikki. Nyt pysynyt jo viitisen vuotta poissa. 

Vierailija
14/24 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita jokailta kylmäpakkaus ts. jalkaan 20min, sitä ennen hiero feldeniä/ Voltaren geeliä jalkapohjaan. Yöksi lasta( saa lainaksi terveysasemalta), aamulla venyttelyä ja sen jälkeen laita kinesioteippiä jalkapohjaan. Tällä tavoin sain vaivani kuntoon 4kk, aiemmin kesti 12kk.

Vierailija
15/24 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venytelty on, jalkapohjia hierottu nystyräpallolla, kunnon kengät hankittu mutta eilen ja tänäänolen sit paljain jaloin touhunut kotona, eilen leiponu ja tänään viimeistelyt ja tarjoilu, ja nyt sattui ihan hirvittävästi.

Ööhh... miksi ihmeessä olisit "nössö" jonkun vamman takia?

Kunnon kengät ja pohjallistuki niin auttaa jonkun verran. Loppu on vaan hyväksyttävä.

Vierailija
16/24 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä korkokenkiä myös arkiaskareiden aikana. Lupaan että helpottaa kun se just venyttää oikeaa kohtaa :)

Vierailija
17/24 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla rasvapatjan tulehdus (ei ihan sama), voltaren emulgen auttaa ettei iltaisin itketä..

Vierailija
18/24 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööhh... miksi ihmeessä olisit "nössö" jonkun vamman takia?

Kunnon kengät ja pohjallistuki niin auttaa jonkun verran. Loppu on vaan hyväksyttävä.

Kai minä lähinnä mietin että onko tämä oikeasti yleisesti kivuliaaksi todettu vaiva vai olenko vain liian herkkä kun jalat tuntuvat todella kipeiltä....

Vierailija
19/24 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä =)

Vierailija
20/24 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko saanut opastuksen venyttelyihin, eli oletko varma että teet ne oikein? Tee 10 minuuttia kerrallaan vähintään 3 x päivässä. Onko sulla yölastaa / minkäänlaista plantaarifaskiittitukea?

Itsellä kesti puoli vuotta. Alkunsa se sai, kun istuin työtuolissa koneen ääressä siten, että toinen jalkapohja oli puoliksi tuolin reunaa vasten. Loppui, kun kävelin asuntomessuilla monta tuntia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä